GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3134 | Tasarım Amaçlı Fotoğraf | Bahar Güz |
2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin iki temel hedefi bulunmaktadır; İlki biçimsel bir eğilim içerisinde fotoğraf aracının tasarım, kompozisyon ve algı süreçleri gibi orta ve ileri düzey tekniklerini araştırmaktır. İkincisi, bağlamsal bir çerçeve içerisinde fotoğraf aracı ve kavramlar arasında ilişki kurmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Kompozisyonun temel öylelerini adlandırma II.Fotoğrafın anlatısal rolünün bilgisinde olma III. Fotoğraf uygulamaları ve bağlam-kavram ilişkisini tanımlama IV. Görsel öğeleri farklı fotoğraf türleri içerisinde karşılaştırma. V. Görsel öğeleri çeşitli fotoğraf uygulama ve türlerinde kullanma beceresi göstermek VI. Fotoğraf makinesi değişkenlerini anlam yaratma amacı ile kullanabilme becerisi kazanmak |
Belgesel, portre, soyut ve haber fotoğrafı gibi türlerle, onların biçimsel oluşumları, sanatsal yaratım süreçleri ve uzam ile ilişkileri bu dersin temel konuları olacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel Fotoğraf Bilgisinin Gözden Geçirilmesi: Makine türlerinin ve lenslerin fotoğrafik görüntü üzerine etkisi Görsel tasarıma filmlerin ve sayısal görüntülerin etkisi Fotoğrafik ögelerin (diyafram. Örtücü, filtre vb.) farklı tasarım öğelerini yaratma sürecine etkisi | |
2) | Kompozisyon: Kendinizi ve fotoğrafik tarzınızı tanıma. Seçilmiş portfolyolar hakkında tartışma Görsel tasarımda kompozisyon ve ögelerinin temelleri. Birlik, denge, uyum, üçler kuralı ve altın oran gibi kavramların tanımlanması. | |
3) | Görsel Öğe Olarak Işık Işık ve gölgenin tarihsel kullanımı Işığın temel karakteristiği Renk ve Işık arasındaki ilişki | Odev 1: Üçler Kuralı |
4) | Fotoğraf Uygulamalarında Uzamı Tanıma Nesneler ve uzam arasındaki ilişki. Farklı mekânsal uzamlar içerisinde bilinen objelerin temsili. | Ödev II: Chiaroscuro |
5) | Kendini Fotoğraflamak: Öz portrenin tarihsel evrimi. Çağdaş öz portre örnekleri. Öz portre tarzın içerisinde alegori ve metafor yaratma. Anlam yaratmak için mekanın kullanılmas.ı | Ödev III / Bağlam: Ev ve Objeler Çevrenizle ilgili tekin ya da tekinsiz bakışınızı tanımlayan ev içi ve/veya dışındaki objelerin fotoğrafları |
6) | Ötekilerin Fotoğraflanması: Görsel sanatlarda portre tarzının tarihsel evrimi, Portre fotoğrafçılarından çağdaş örnekler. Aile fotoğrafları ve fotoğrafik görüntüleri art-bellek ile olan ilişkisi, Bulunmuş/Keşfedilmiş görüntüler | Ödev IV / Context: Alegorik Öz portreler |
7) | Türler I : Belgesel Fotoğraf: Belgesel Fotoğrafın tarihi. Belgesel, Basın fotoğrafı ve röportaj tarzı arasındaki ilişki. Çağdaş Belgesel Fotoğrafta temel konular, Sokak Fotoğrafının gelişimi (1930lar-2000ler). | Odev V / Baglam: Aile Fotoğrafları Toplumsal Sınıf, kültür vb. Bağlamında aileyi tanımlayan fotoğraflar |
8) | Türler II : Soyut Fotoğraf Soyut ve Soyutlamanın anlamı. Soyutlamanın modern ve post modern kullanımı. Metafor, metonomi ve sinekdoşun sanat deneyimleri içerisindeki tanımı. | Ödev VI: Sokak Fotoğrafı |
9) | Türler III: Manzara: Türün tarihsel gelişimi. Türün farklı alt-türleri. Uygulamanın kent ve kırsal uygulamaları arasındaki farklılıklar. | Ödev VII: Soyutlama: Metafor/Mertonomi ve sinekdoşu ifade eden soyut ya da yarı-soyut fotoğraflar |
10) | Türler IV: Moda: Türün tarihsel gelişimi Sanatsal dönemler içerisinde türün temsil yöntemleri Türün günümüz uygulamaları | Ödev VIII: Bağlam: Kent Manzarası karşısında Kır Manzarası Konuyla ilgili eleştirel bakışı temsil eden Kentsel ve/veya kırsal uzamların temsili |
11) | Mizah: Temsil içerisinde pastiş ve parodini tanımı. Yeninden üretim ve taklitin anlamı ve rolü. | Ödev IX: Moda ve Şehir |
12) | Türler V: Foto röportaj ve Fotoğrafik Günlük türlerinin tanımı. | Ödev X: Mizah: Pastiş ve Parodi içeren fotoğraflar. |
13) | Final Projesi fikirleri ve tartışma. | |
14) | Final Sunumları, yorumlar/eleştiriler. |
Ders Notları / Kitaplar: | Davis, Harold. Creative Composition. John Winley&Sons, 2009. Freeman, Michael. The Photographer’s Eye. Focal Press, 2009 DuChemin, David. Within the Frame: The Journey of Photographic Vision. New Riders, 2009. Branbaum, Bruce. The Art of Photography: An Approach to Personal Expression |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 4 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 64 |
Ödevler | 4 | 12 |
Final | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |