COP4909 Hexagon Studio-Contemporary Approaches in Automotive DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
COP4909 Hexagon Studio-Otomotiv Tasarımında Çağdaş Yaklaşımlar Güz
Bahar
2 0 2 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Hexagon ziyareti
Dersin Amacı: Otomotiv Tasarım sürecini bütünsel ve disiplinlerarası bir bakış açısıyla irdelemek. Ürün tasarım sürecinde farklı disiplinlerin birbiri ile ilişkisinin ve iletişiminin önemini otomotiv tasarım süreci üzerinden irdeleyerek değerlendirmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Otomotiv tasarımı ve süreç yönetimlerini açıklar ve yorumlar.
2) Otomotiv tasarımında üretim ve mühendislik girdileri ile ilgili bilgileri analiz eder, tartışır ve raporlaştırır.
3) Tasarım süreci ve stratejik tasarım yönetimini planlar ve uygular.
4) Gövde mühendisliği, araç mimarisi ve ergonomik tasarım konularıyla ilgili bilgileri tasarım geliştirmede uygular.
5) Patent, know-how ve fikri haklar konularını karşılaştırır, çözümler ve değerlendirir.
6)Otomotiv tasarımındaki temel kavramlarla ilgili birleştirme ve sentezlemeyi uygular.

Dersin İçeriği

Otomotiv tasarımı ürün döngüsündeki kavram ve tasarım, ürün tasarımı ve ergonomi, mühendislik ve geliştirme, sanal ürün, model prototip, test ve doğrulama, ürün yayınlama basamaklarını da dikkate alarak ürün tasarım sürecindeki ana disiplinlerin birbiri ile neden sonuç ilişkisini inceleme. Detaylar ayrıntılı ders içeriğinde bulunmaktadır.

Dersin öğretim yöntemleri şunlardır: ders anlatımı, okuma, tartışma ve bireysel çalışma.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ürün Geliştirme Süreci ve Otomotiv Terminolojisi -
2) Endüstriyel Tasarım Süreci •Endüstriyel Tasarım Süreci ve Hexagon Stüdyoda Tasarım Organizasyonu? o Tasarım süreci, ekipler ve diğer disiplinler arası ilişkiler ve işbirliğinin gerşek tasarım hikayeleri ve örneklerle anlatılması o Konsept Tasarımı, Endüstriyel Tasarım, Bilgisayar Destekli Tasarım, Ön-mühendislik aşaması, Dijital yüzey yapılandırması, Renk ve Düzeltme, Algılanan Kalite Fikri. Tasarım ekibinin sorumluluklarının örneklerle anlatılması • Stratejik Tasarım Yaklaşımı ve Uygulamaları o Stratejik Tasarım Tanımı ve Yöntemleri oTasarımda gerekçelendirmenin öneminin tartışılması -
3) Endüstriyel Tasarım Süreci (devam) • Bir Firmadaki Endüstriyel Tasarımcıların ve Yenilikçi Yaklaşımın Rolü, Sorumlulukları ve Algısı o Giriş  Kendinizi ve diğer insanları bilmek ve tanımak  Kişisel ve ekip performansını arttırmak için tasarım ekibi içinde ve diğer ekip üyeleri ile iletişim stratejilerinin gelişimi  Kariyeriniz boyunca kişisel motivasyonun arttırılması ve ortalamanın üstünde tutulması o Endüstriyel Tasarım ve Yenilikçilik Kültürü bir firma içinde nasıl yapılandırılır? o Diğer disiplinler ve diğer pozisyondaki tasarımcılarla ilişkiler ve rollerle ilgili genç tasarımcı adaylarının farkındalığının arttırılması o “Tasarımcının ve tasarım ekibinin bakışı nasıl olmalıdır?” sorusunun cevapları üzerine tartışma o Tasarımcının tasarım liderliği ve yenilikçi rolleri -
4) Gövde Mühendisliği • Gövde mühendisliği nedir ve biz ne yapıyoruz? o BIW o Kapılar ve Kapaklar o İç Donatı o Dış Donatı o Isıtma, Havalandırma, Klimalandırma (HVAC) • Malzeme ve Üretim Süreçleri o Levha metaller o Alüminyum kalıp ve profil çekme o Plastikler ve enjeksiyon -
5) Gövde Mühendisliği (devam) o PU, ABS & Vacum biçimlendirme o Kompozitler  Elle yatırması  RTM  SMC  Prepreg –Otoklav • Stil Uygulanabilirliği o Dekompozisyon o Kesik çizgileri o Yüzeyler • Kritik kesitler • Örnekler • Yararlı ve uygulamalı bilgiler -
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması -
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak -
8) Şasi ve Güç Sistemleri / Araç Dinamiği -
9) Ara Sınav -
10) Elektrik&Elektronik -
11) Otomotiv Yönetmelikleri • Homologasyon 101 : Homologasyon Ne demek? o Homologasyona Giriş o Homologasyonun Önemi o Diğer mühendislik bölümleriyle ilişkiler o Küresel Otomotiv Yönetmeliklerine Giriş •Kısa özet başlıklarla: o FMVSS (Federal Motorlu Araç Güvenlik Standartları) o UN ECE Yönetmelikleri (Avrupa için Birleşmiş Milletler Ekonomik Komisyonu ) o AB Politikaları ve Yönetmelikleri (Avrupa Birliği) o Uluslararası Mevzuat o Ulusal Mevzuat o COP (Üretim Uygunluğu) o COC (Sertifika Uygunluğu) -
12) Patent, Know-How ve Fikri Haklar Süreci • Yaratıcılık sürecini nasıl desteklersiniz ve tasarım haklarınızı nasıl korursunuz? • Ne tür araştırma & geliştirme programları ve teşviklerinden yararlanabilirsiniz? -
13) Vizyoner Diyalog Otomotiv Endüstrisinin Geleceği -
14) Bitirme Değerlendirmeleri -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 1
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 5
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 1
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 2
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler