SES TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
STT5002 | Mastering | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YAHYA BURAK TAMER |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAHYA BURAK TAMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrenciyi müzik prodüksiyonunun son aşaması olan ‘mastering’ konusunda bilgilendirmeyi amaçlamaktadır. Öğrenci mastering aşamasında kullanılan spektral ve dinamik ses işleme teknikleri, farklı güncel medya formatları için uygulanan mastering prosedürleri konularında uygulamalı proje çalışmaları yapacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Müzik prodüksiyonunun son aşaması olan ‘mastering’i teorik ve pratik olarak tanımlar. II. Mastering aşamasında kullanılan spektral ses işleme tekniklerini açıklar. III. Mastering aşamasında kullanılan dinamik ses işleme tekniklerini tanıtır. IV. Avid Pro Tools sistemi ile mastering aşamasının temel işleyişini tanıtır. V. Farklı medya türlerini tanımlar. VI. Medya türlerinin fiziksel özelliklerini ve bu paramatrelerin yorumlanmasını tanımlar. VII. Farklı medya türleri için mastering tekniklerini tanımlar ve projeler ile uygular. |
1. hafta: Mastering nedir?
Stereo müzik prodüsiyonu için mastering 2. hafta: Ses prodüksiyon zincirinde mastering’in yeri ve rolü Geçmiş yılların önemli prodüksiyonlarının analizi Ses Şiddeti savaşları 3. hafta: Önemli mastering mühendisleri ve mastering tesislerinin incelenmesi 4. hafta: Golden Ears – Kulak Eğitim seti ile uygulamalar 5. hafta: Mastering stüdyosunda sinyal akış zinciri Monitor Kalibrasyonu Ses şiddeti ölçekleme, desibel. 6. hafta: Dinamik ölçekleme Kompresleme teknikleri Proje 1: Ses şiddeti ölçekleme, Kompresleme 7. hafta: Multiband kompresleme ve limitleme Dinamik EQ Mid Side Teknigi 8. hafta: Spektral dengeleme Mastering EQ Düzeltici EQ Analog / Dijital EQ Proje 2: Mastering EQ 9. hafta: BAU stüdyosunda uygulanabilecek mastering sinyal akışlarının incelenmesi 10. hafta: Arasınav 11. hafta: Dijital Ses: BLER frekansı, ISRC, PQ kodları Audio CD standartları 12. hafta: Plak için mastering teknikleri 13. hafta: iTunes için mastering teknikleri 14. hafta: Proje değerlendirmeleri. Genel tekrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. hafta: Mastering nedir? Stereo müzik prodüsiyonu için mastering | |
2) | 2. hafta: Ses prodüksiyon zincirinde mastering’in yeri ve rolü Geçmiş yılların önemli prodüksiyonlarının analizi Ses Şiddeti savaşları | |
3) | 3. hafta: Önemli mastering mühendisleri ve mastering tesislerinin incelenmesi | |
4) | 4. hafta: Golden Ears – Kulak Eğitim seti ile uygulamalar | |
5) | 5. hafta: Mastering stüdyosunda sinyal akış zinciri Monitor Kalibrasyonu Ses şiddeti ölçekleme, desibel. | |
6) | 6. hafta: Dinamik ölçekleme Kompresleme teknikleri Proje 1: Ses şiddeti ölçekleme, Kompresleme | |
7) | 7. hafta: Multiband kompresleme ve limitleme Dinamik EQ Mid Side Teknigi | |
8) | 8. hafta: Spektral dengeleme Mastering EQ Düzeltici EQ Analog / Dijital EQ Proje 2: Mastering EQ | |
9) | 9. hafta: BAU stüdyosunda uygulanabilecek mastering sinyal akışlarının incelenmesi | |
10) | 10. hafta: Arasınav | |
11) | 11. hafta: Dijital Ses: BLER frekansı, ISRC, PQ kodları Audio CD standartları | |
12) | 12. hafta: Plak için mastering teknikleri | |
13) | 13. hafta: iTunes için mastering teknikleri | |
14) | 14. hafta: Proje değerlendirmeleri. Genel tekrar. |
Ders Notları / Kitaplar: | The Mastering Engineer’s Handbook, Bobby Owsinski Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest Mastering Audio, The Art and the Science, Bob Katz The Secret of the Mastering Engineer, Bob Katz |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ses Teknolojisi problemlerini belirlemek, ifade etmek ve çözmek için müzik üretimi ve mühendislik konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olmak. | 3 |
2) | Uygun analiz ve modelleme teknikleri seçip uygulayarak problemleri tanımlamak, ifade etmek ve çözmek. | 4 |
3) | Gerçekçi kısıtlar (tasarımın doğasına özgü olarak ekonomik, çevresel, sosyal, sanatsal, sağlık ve emniyet gibi konular olabilir) altında tanımlanmış ihtiyaçları karşılayacak bir sistem, bileşen ya da sürecin var olan tasarımını gerçekleştirmek ya da baştan tasarlamak için gerekli yetiye sahip olmak. | 3 |
4) | Ses teknolojisi alanında yenilikçi ve güncel teknikler, beceriler, bilgi teknolojileri ve modern araçlarını seçmek, uyarlamak ve kullanmak. | 5 |
5) | Deney tasarlamak ve yapmanın yanı sıra gerekli veriyi toplamak, analiz etmek ve yorumlamak, ve bu bilgiyi tasarımı geliştirmek için kullanmak. | 5 |
6) | Bireysel olduğu kadar farklı disiplinlerden oluşan takımlar içinde diğerleriyle işbirliği yaparak çalışabilmek. | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini fark etmek ve öğrenmeye devam etmenin yanı sıra teknolojik çevredeki değişimlere uyum sağlayabilmek. | 2 |
8) | Profesyonel ve etik sorumlulukların farkında olamaya ek olarak işçilerin sağlığının, çevre ve iş emniyetinin bilincinde olmak. | 3 |
9) | Proje, risk, idare gibi iş hayatı uygulamalarının yanı sıra girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir gelişim hakkında bilgi sahibi olmak. | 2 |