INTERIOR ARCHITECTURE AND ENVIRONMENTAL DESIGN | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
1 - Knowledge |
Theoretical - Conceptual |
1) Gains an understanding of legal regulations and standards in interior architecture; and becomes aware of professional ethics and responsibilities. |
2 - Skills |
Cognitive - Practical |
1) Analyzes data collected by focusing on user needs alongside real physical, social, and economic constraints, synthesizes various information and thoughts using individual and professional skills of the 21st century, and uses these processes to develop creative spatial solutions. |
2) Produces creative, innovative, aesthetic, and original spatial solutions using abstract and concrete concepts, |
3) Uses contemporary knowledge production, expression, representation, and technologies required by the field of interior architecture, |
3 - Competences |
Communication and Social Competence |
Learning Competence |
1) Gains knowledge about contemporary spatial fittings and construction techniques in design and implementation works in the field of interior architecture; follows the industry and current developments, |
Field Specific Competence |
1) Engages in design, planning, and implementation activities in the field of interior architecture that can respond to different spatial configurations, user groups, and needs in national and international contexts, |
2) Embraces and prioritizes the relationship between human-environment, user health and safety, universal design principles, and sustainable design approaches in the field of interior architecture, |
3) Acquires a design understanding that respects the social and cultural rights of society, cultural heritage, and nature, and can make conscious decisions on these matters. |
Competence to Work Independently and Take Responsibility |
1) Follows national and international values and developments in the fields of interior architecture, architecture, design, and art, participates in teamworks, interdisciplinary and multidisciplinary work, and is knowledgeable in ethical issues, |
Program Outcomes | TR-NQF-HE 6 (Bachelor) Level Descriptors | TR-NQF-HE Main Field Descriptors 58 - Architecture and building |
1 - Knowledge | ||
Theoretical - Conceptual | ||
1) Gains an understanding of legal regulations and standards in interior architecture; and becomes aware of professional ethics and responsibilities. |
1) Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources. |
1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2) Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4) İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5) Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 6) Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 7) İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
2 - Skills | ||
Cognitive - Practical | ||
1) Analyzes data collected by focusing on user needs alongside real physical, social, and economic constraints, synthesizes various information and thoughts using individual and professional skills of the 21st century, and uses these processes to develop creative spatial solutions. 2) Produces creative, innovative, aesthetic, and original spatial solutions using abstract and concrete concepts, 3) Uses contemporary knowledge production, expression, representation, and technologies required by the field of interior architecture, |
1) Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field. 2) Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field. |
1) Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 2) Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3) Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 4) Alanıyla ilgili kuramsal / kavramsal bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5) Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir. 6) Disiplinler arası etkileşimli mimari tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur. Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama / tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır. |
3 - Competences | ||
Communication and Social Competence | ||
1) Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field. 2) Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data. 3) Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility. 4) Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level. 5) Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge. |
1) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 2) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. 4) En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
Learning Competence | ||
1) Gains knowledge about contemporary spatial fittings and construction techniques in design and implementation works in the field of interior architecture; follows the industry and current developments, |
1) Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach. 2) Determine learning needs and direct the learning. 3) Develop positive attitude towards lifelong learning. |
1) Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. 2) Geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular. 3) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. |
Field Specific Competence | ||
1) Engages in design, planning, and implementation activities in the field of interior architecture that can respond to different spatial configurations, user groups, and needs in national and international contexts, 2) Embraces and prioritizes the relationship between human-environment, user health and safety, universal design principles, and sustainable design approaches in the field of interior architecture, 3) Acquires a design understanding that respects the social and cultural rights of society, cultural heritage, and nature, and can make conscious decisions on these matters. |
1) Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field. 2) Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security. |
1) Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 2) Mimari tasarım / planlama / tasarım süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar. 3) Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır. 4) İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verir ve hareket eder. 5) Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir. 6) Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibidir. |
Competence to Work Independently and Take Responsibility | ||
1) Follows national and international values and developments in the fields of interior architecture, architecture, design, and art, participates in teamworks, interdisciplinary and multidisciplinary work, and is knowledgeable in ethical issues, |
1) Conduct studies at an advanced level in the field independently. 2) Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field. 3) Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project. |
1) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir. 2) Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır. Bunun için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. 3) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür. |
1) Engages in design, planning, and implementation activities in the field of interior architecture that can respond to different spatial configurations, user groups, and needs in national and international contexts, |
2) Analyzes data collected by focusing on user needs alongside real physical, social, and economic constraints, synthesizes various information and thoughts using individual and professional skills of the 21st century, and uses these processes to develop creative spatial solutions. |
3) Produces creative, innovative, aesthetic, and original spatial solutions using abstract and concrete concepts, |
4) Uses contemporary knowledge production, expression, representation, and technologies required by the field of interior architecture, |
5) Gains knowledge about contemporary spatial fittings and construction techniques in design and implementation works in the field of interior architecture; follows the industry and current developments, |
6) Embraces and prioritizes the relationship between human-environment, user health and safety, universal design principles, and sustainable design approaches in the field of interior architecture, |
7) Acquires a design understanding that respects the social and cultural rights of society, cultural heritage, and nature, and can make conscious decisions on these matters. |
8) Follows national and international values and developments in the fields of interior architecture, architecture, design, and art, participates in teamworks, interdisciplinary and multidisciplinary work, and is knowledgeable in ethical issues, |
9) Gains an understanding of legal regulations and standards in interior architecture; and becomes aware of professional ethics and responsibilities. |