YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POV3122 | Temel Görsel Tasarım | Güz Bahar |
2 | 2 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi TOLGA HEPDİNÇLER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin ilk bölümü görsel sanatların ve tasarımın temel ilkelerini sunmayı amaçlamaktadır. İkinci bölümü ise görsel tasarım ve öğeleri bağlamında uygulama çalışması sunmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Görsel tasarım öğelerini temel kullanımını tanır. 2. Sanatın ilkeleri doğrultusunda görsel sanat öğelerinin kullanımını tanımlar. 3. Farklı fotoğraf türleri içerisinde çeşitli görsel tasarım öğelerini tanımlar. 4. Sanatın tarihsel deneyimleri içerisinde görsel tararım öğelerinin evrimini betimler. 5. Farklı kavram ve bağlamlar içerisinde görsel tasarım öğelerininin kullanımlarının uygulama becerisini kazanır. 6. Anlatılar oluşturma sürecinde fotoğraf aracının işlevini kavrar. |
Sanatın ilkeleri dahilinde kompozisyon, renk, gibi görsel sanatın öğelerini ve bu öğelerin birbileri ile olan ilişkileri tartışılacak ve örneklenecektir . Görsel öğelerin ve sanatın ilkelerinin tarihsel evrimi örneklenecektir. Bu dersin uygulama çalışması aynı zamanda görsel tasarım öğelerinin verili kavramlar ve bağlamlar çerçevesinde kullanımını içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Görsel sanatlar ve fotoğrafta görsel tasarım öğeleri: Sanatta görsel öğelerin kökenleri ve evrimi, 19. yy’da görsel tasarıma fotoğrafın etkisi, modern görsel sanatların doğuşu ve 20.yy’da fotoğrafik temsile etkisi. | |
2) | Makine türleri ve objektiflerin fotoğrafik görüntüye etkisi: negatif filmi ve sayısal görüntülemenin görsel tasarıma etkileri, fotoğrafik elemanların (diyafram, örtücü, filtreler vb.) farklı tasarım öğeleri yaratma sürecine etkileri. | Ödevler üzerine çalışma. |
3) | Kompozisyon: Fotoğrafik görsel tasarım içerisinde kompozisyonun temelleri ve öğeleri. Birlik, denge, üçler kuralı ve altın oranın tanımlanması. | Ödev 1 |
4) | Leke/Nokta: Görsel tasarımın en temel öğesi olarak lekenin tanımı. Hareketli ve durağan lekeler arasındaki ilişki, iki ya da daha fazla leke arasındaki ilişki (metafor, dinamizm vb.). Farklı türler içerisinde lekenin kullanımı (manzara, portre, belgesel). | Ödev 2 |
5) | Çizgiler: En dinamik görsel öğe olarak çizginin tanımı. Dikey, yatay, eğimli ve diyagonel çizgiler arasındaki farklılıklar ve bu öğelerin tüm kompozisyon ile olan ilişkisi. Çizginin kullanımının sanat tarihi içerisindeki evrimi. | Ödev 3 |
6) | Formun fotoğrafik görüntü içerisindeki tanımı. Uzam ve şekiller arasındaki ilişki. Form ve şekillerin fotoğrafik ifade yaratmadaki işlevleri. | Ödev 4 |
7) | Dokular ve kalıplar: İki görsel öğenin farklı fotoğraf türleri içerisinde kullanımının örneklerle tanımlanması. | Ödev 5 |
8) | Renk: Siyah/beyaz ve renkli fotoğraf arasındaki farklar. Renk, kontrast, doygunluk vb. gibi öğelerin kullanımı. | Ödev 6 |
9) | Işık (ve gölge): Işığın objeler üzerinde derinlik, uyum ve karşıtlık yaratma etkisi, görsel tasarımda, görsel ifade yaratma amacı ile ışığın ve gölgenin kullanımının örneklenmesi. | Ödev 7 |
10) | Manzara fotoğrafında görsel tasarım. | Ödevler üzerine çalışma. |
11) | Belgesel fotoğrafında görsel tasarım. | Ödevler üzerine çalışma. |
12) | Moda fotoğrafında görsel tasarım. | Ödevler üzerine çalışma. |
13) | Fotoğrafçı gibi düşünmek: Çağdaş fotoğrafçıların çalışmalarından örnekleri üzerinden tüm tartışmaların birleştirilmesi. | Sunum Hazırlığı |
14) | Bütün öğeleri birleştirme II ve final tekrarı: Seçilmiş final projeleri hakkında tartışma. | Final Ödevi |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Davis, H. (2010). Creative composition : digital photography tips & techniques. Indianapolis, IN: Wiley. 2. DuChemin, D. (2009). Within the frame : the journey of photographic vision. Berkeley, Calif: New Riders. 3. Freeman, M. (2007). The photographer's eye : composition and design for better digital photos. Boston: Focal Press. 4. Galer, M. (2007). Photography : foundations for art & design : a guide to creative photography. Oxford: Focal. 5. Krages, B. (2005). Photography the art of composition. New York: Allworth Press. 6. Prakel, D. (2006). Composition. Lausanne London: AVA Academia Thames & Hudson, distributor. 7. Prakel, D. (2007). Lighting. Lausanne New York, N.Y: AVA Academia Distributed in the USA and Canada by Watson-Guptill Publications. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 7 | % 50 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 7 | 5 | 35 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 132 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |