GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3414 | Uluslararası Ticaret Politikası | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı ticaret kuramı, politika araçları ve güncel ticaret sorunlarına değinerek, öğrencilere uluslararası ticaret ilişkileri ve müzakereleri hakkında analitik bir perspektif sağlamaktır. Ders dört temel bölümden oluşmaktadır: ilk bölüm ticaret politikası ve araçlarına kuramsal yaklaşım getirmektedir. İkinci bölüm serbest ticaret ve korumacılığın nedenleri ve politik ekonomisi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Üçüncü bölüm, uluslar arası ticaret anlaşmaları ve kurumları (özellikle GATT ve DTÖ); normları ve prensiplerini incelemektedir. Son kısımda çok taraflı ve bölgesel ticaret anlaşmaları ilişkisi ve güncel ticaret politikası konuları ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Uluslararası ticaret politikası analizinde kullanılan temel teorik çerçeveyi öğrenip somut örneklere uygulayabilir. 2. Kurala dayalı dünya ekonomik düzenine yön veren DTÖ ve diğer uluslararası kuruluşların rolünü ve sınırlarını değerlendirebilir. 3. Ticaret politikasına ilişkin konuların tarifelerin ötesinde çevre, işgücü standartları ve fikri mülkiyet hakları gibi çeşitli alanlara doğru evrildiğini görebilir. 4. Korumacılık taleplerinin ve ticaret politikalarının arka planındaki yurtiçi ve uluslararası çıkar çatışmalarını değerlendirebilir. 5. Bölgesel entegrasyon ve serbest ticaret anlaşmalarının etkilerini analiz edebilir. 6. Ticaret politikasına ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir. |
1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri 7. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: GATT’dan DTÖ’ye 8. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) 9. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: sanayi ürünleri ve tarım ticareti 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: hizmet ticareti 11. Hafta: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgesel ticaret anlaşmaları 13. Hafta: Ticaret ve sınır-ötesi düzenleme konuları 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel sorunlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş | Please read the following book: The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism, Russell Roberts, 3rd ed. Prentice Hall Publ. 2006. |
2) | 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler | . |
3) | 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller | |
4) | 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık | |
5) | 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı | |
6) | 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri | |
7) | 7. Hafta: Tekrar | |
8) | 8.Hafta Uluslararası ticaret kurumları: WTO | |
9) | 9.Hafta:DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Endüstriyel ürünler, tarım ticareti | |
10) | 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Hizmet ticareti | |
11) | Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri | |
12) | 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgeselcilik | |
13) | 13. Hafta: Ticaret-ve-Ötesi-Sınır Sorunları | |
14) | 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel konular |
Ders Notları / Kitaplar: | Bu ders için tek bir ders kitabı olmayıp, aşağıdaki eserlerin ilgili bölümleri temel okuma parçaları olarak tavsiye edilmektedir: There is no single textbook for this course. Relevant chapters in the following books are suggested as essential reading to provide a background: Hoekman, B. and M. Kostecki (2009), The Political Economy of the World Trading System: The WTO and Beyond, Third Edition, Oxford University Press. Barton, Goldstein, Josling and Steinberg (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press. Trebilcock, M. and R. Howse (2005), The Regulation of International Trade, Third Edition, Routledge. Van den Bossche, P. (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization: Text, Cases and Materials Second Edition, Cambridge University Press. Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton University Press. Bagwell, K. and Staiger, R. (2002), The Economics of the World Trading System, The MIT Press. Rodrik, Dani (2011), The Globalisation Paradox, Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |