İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3022 | Tasarım Teorisi | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Müze ve önemli yapılara ziyaret |
Dersin Amacı: | Ders, bilgi ve tasarım konularının kavramsal arka planının tarihsel gelişimine odaklanır. Tasarım tarihi boyunca donüm noktası olan olay ve gelişmeler, tasarımcılar, sanat ve tasarım okul ve ekolleri ve sergiler bu kapsamda tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; -tasrım, tasarımcı ve tasarım kültürü kavramlarına yönelik farklı tanımlar yapabilir -"sanat" ve "bilim"; "estetik" ve "işlevssellik" kavramlarını ilişkilendirir -tasarım süreçlerini tanımlar -"tasarım" kavramlarına yönelik farklı yaklaşımları açıklar -biçim ve bilgi kuramlarını tartışır -özne nesne problemi ekseninde bilgi ve tasarım kuramlarını ilişkilendirir. -Ekole des-Beaux Arts ve Bauhaus gibi tasarım eğitimine yönelik farklı yaklaşımları yorumlar -özne-nesne ikikelimi ekseninde tasarım tarihini/biçimin dönüşümünü yorumlar -çağdaş tasarım kuramlarını ve gerçek-sanal kavramlarını tartışır |
Tasarım ve insan aktivitesi kavramlarına giriş "Tasarım" tanımları ve "tasarım"a farklı yaklaşımlar Biçim kuramları / özne-nesne problemleri Antikçağdan günümüze bilgi ve biçim kuramlarının dönüşümü Tasarım Kuramına Çağdaş Yaklaşımlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tasarım ve insan aktivitesi kavramlarına giriş | |
2) | Tasarlama Süreçleri | Lawson, Bryan. “Design tactics” (chapter 12) in How Designers Think. The Design Process Demystified. (fourth edition). Oxford: Elsevier, 2006, p. 202-219. (3 person) Tunalı, İsmail. “Bir Tasarım Modeli Olarak Müzik” Tasarım Felsefesi içinde. İstanbul:Yem Yayınları, 2009. s. 49-57. |
3) | Biçim Kuramları Özne-nesne problemi | Pallasmaa, Juhani. “Embodied Thinking ” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 106-121 Pallasmaa, Juhani. “Emotion and Imagination” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 131-140) Pallasmaa, Juhani. “Theory and Life” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 141-150 |
4) | Antik Çağda ve Ortaçağda Biçimin Dönüşümü | Vitruvius. “The Education of the Architect” in The Ten Books on Architecture, NY: Dover Publications, p. 5-13 Panofsky Erwin. “The history of the theory of human proportions as a reflection of the history of style” in Meaning of the Visual Arts, US: Chicago University Press, p. 55-107 |
5) | Rönesans ve Barokta Biçimin Dönüşümü | Williamson, J. H. “The Grid: History, Use and Meaning” in Design Discourse. History,Theory and Criticism (ed. Victor Margolin), Chicago: University of Chicago Press, 1989, p. 171-186. Tükel, Uşun. “17. yüzyıl Hollanda Resminde Konut: Mekansal Gösterimin Doğası”, Arredomento Mimarlık, 2003/3 s.77-81 “17. yüzyıl Hollandasında Yetişkinler için Bebek Evleri” Arredomento Mimarlık, 2003/3 s.82-84 |
6) | Aydınlanma Döneminde Biçimin Dönüşümü | Burke, Edmund. “Elements of the Sublime, From Sublime and Beautiful” An Excerpt from Volume I of Outline of Great Books Tunalı, İsmail. “Bir Tasarım Modeli Olarak Edebiyat” Tasarım Felsefesi İçinde, İstanbul:Yem Yayınları, 2009. s. 57- 63. Ehses H. J. Hanno. “Representing Macbeth: A Case Study in Visual Rhetoric” in Design Discourse. History,Theory and Criticism (ed. Victor Margolin) Chicago: University of Chicago Press, 1989, p. 187-198. |
7) | 19. yüzyılda Biçimin Dönüşümü | Carlhian, J. P., The Ecole des Beaux-Arts: Modes and Manners, JAE, Vol. 33 No 2, Beginnings (Nov., 1979), p. 7-17. Rice, Charles. “Rethinking histories of the interior” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011, p.284-291 Keyser, B. W. Ornament as Idea: Indirect Imitation of Nature in the Design Reform Movement, Journal of Design History, Vol. 11 No:2 (1998), p. 127-144 |
8) | Ara Sınav | |
9) | 20. Yüzyılın İlk Yarısında Biçimin Dönüşümü | Yaman, Zeynep Yasa. “Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekan Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya”, Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı içinde, (der. Ali Artun ve Esra Aliçavuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları, s. 201-240 Köksal, Duygu. “Cumhuriyet Ideolojisi ve Estetik Modernizm: Baltacıoğlu, Yeni Zamanlar ve Bauhaus”, Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı içinde, (der. Ali Artun ve Esra Aliçavuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları, s. 241-260 |
10) | 20. Yüzyılın İkinci Yarısında Biçimin Dönüşümü | Benjamin, Walter. “Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı” Sanat ve Siyaset. Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika içinde , ed. Ali Artun, İtanbul:İletişim Yayınları, s. 91-129. Kingwell, Mark, “Tables, Chairs and Other Machines for Thinking” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011 p.173-179. Baudrillard, Jean .”Structures of Atmosphere” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011, p.37-42. Olalquiaga, Celeste. “Dust” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston, John Wiley and Sons, 2011, p. 233-238. |
11) | Tasarım Kuramına Çağdaş Yaklaşımlar | Kolarevic, Branko. (ed.) . “Introduction” in Architecture in the Digital Age. Design and Manufacturing, New York, London: Taylor and Francis, 2009. p. 1-10 Dubbeldam, Winka. “Thing Shapes” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna PrestonJohn Wiley and Sons, p. 96-100 Goulthorpe, Mark. “Notes on Digital Nesting: a Poetics of Evolutionary Form” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, p. 133-137. Groothuizen, Christian. “Faith and Virtality” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, p.138-143. |
12) | Sunumlar | |
13) | Sunumlar | |
14) | Değerlendirme ve Tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | yok |
Diğer Kaynaklar: | Gelernter, M., Sources of Architectural Form, New York: Manchester University Press, 1995 Massey, A., Interior Design since 1900, London: Thames and Hudson, 2008. Eck van C. and Winters E. (ed.) Dealing with the Visual: Art History, aesthetics and visual culture, Aldershot: Ashgate, 2005. Honour, H. and Fleming, J. , The Visual Arts: A History, Englewood Cliffs:Prentice Hall Inc, 1982 Hauffe, T., Design as an Illustrated Historical Overview, Barron’s Germany, 1996. Hollis, E., Milligan, A., Milton, A., Plunkett, D. and Gigli, J. and Hay, F., Thinking Inside the Box: A Reader in Interiors for the 21st Century. Middlesex University, 2007. Margolin, V., Design Discourse. History. Theory . Criticism, Chicago: University of Chicago Press, 1989. Conrads, U., Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, ,The MIT Press , 1975. Beyazıt, N., Tasarımı Anlamak İstanbul:İdeal Kültür & Yayıncılık, 2008. Artun, A. ve Beyazıtoğlu, E., Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları, 2009. Panofsky, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe, çev. Engin Akyürek, Kabalcı Yayınevi, 1995 Aksoy, Özgönül., Biçimlendirme, YEM Yayın , 2010. Tunalı, İsmail. Tasarım Felsefesi. Tasarım Modelleri ve Endüstri Tasarımı. YEM Yayın, 2009. Pallasmaa, Juhan. The Eyes of the Skin. Architecture and Senses, John Wiley and Sons, 2010. Lowson, Bryan. How Designers Think. The Design Process De Mystified (Fourth Edition). Elsevier, 2006. A Hale Jonathan. Building Ideas. An Introduction to Architectural Theory, Chichester: John Wiley and Sons, 2000. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 46 |
Sunum / Seminer | 12 | 16 |
Ödevler | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 107 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, | 2 |
2) | Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, | 3 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, | 3 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, | 3 |
5) | İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, | 4 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, | 1 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, | 1 |
8) | İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, | 5 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, | 2 |