INT3022 History and Theory of DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT3022 Tasarım Teorisi Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Müze ve önemli yapılara ziyaret
Dersin Amacı: Ders, bilgi ve tasarım konularının kavramsal arka planının tarihsel gelişimine odaklanır. Tasarım tarihi boyunca donüm noktası olan olay ve gelişmeler, tasarımcılar, sanat ve tasarım okul ve ekolleri ve sergiler bu kapsamda tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
-tasrım, tasarımcı ve tasarım kültürü kavramlarına yönelik farklı tanımlar yapabilir
-"sanat" ve "bilim"; "estetik" ve "işlevssellik" kavramlarını ilişkilendirir
-tasarım süreçlerini tanımlar
-"tasarım" kavramlarına yönelik farklı yaklaşımları açıklar
-biçim ve bilgi kuramlarını tartışır
-özne nesne problemi ekseninde bilgi ve tasarım kuramlarını ilişkilendirir.
-Ekole des-Beaux Arts ve Bauhaus gibi tasarım eğitimine yönelik farklı yaklaşımları yorumlar
-özne-nesne ikikelimi ekseninde tasarım tarihini/biçimin dönüşümünü yorumlar
-çağdaş tasarım kuramlarını ve gerçek-sanal kavramlarını tartışır

Dersin İçeriği

Tasarım ve insan aktivitesi kavramlarına giriş
"Tasarım" tanımları ve "tasarım"a farklı yaklaşımlar
Biçim kuramları / özne-nesne problemleri
Antikçağdan günümüze bilgi ve biçim kuramlarının dönüşümü
Tasarım Kuramına Çağdaş Yaklaşımlar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tasarım ve insan aktivitesi kavramlarına giriş
2) Tasarlama Süreçleri Lawson, Bryan. “Design tactics” (chapter 12) in How Designers Think. The Design Process Demystified. (fourth edition). Oxford: Elsevier, 2006, p. 202-219. (3 person) Tunalı, İsmail. “Bir Tasarım Modeli Olarak Müzik” Tasarım Felsefesi içinde. İstanbul:Yem Yayınları, 2009. s. 49-57.
3) Biçim Kuramları Özne-nesne problemi Pallasmaa, Juhani. “Embodied Thinking ” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 106-121 Pallasmaa, Juhani. “Emotion and Imagination” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 131-140) Pallasmaa, Juhani. “Theory and Life” in The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, UK: Wiley, 2009, p. 141-150
4) Antik Çağda ve Ortaçağda Biçimin Dönüşümü Vitruvius. “The Education of the Architect” in The Ten Books on Architecture, NY: Dover Publications, p. 5-13 Panofsky Erwin. “The history of the theory of human proportions as a reflection of the history of style” in Meaning of the Visual Arts, US: Chicago University Press, p. 55-107
5) Rönesans ve Barokta Biçimin Dönüşümü Williamson, J. H. “The Grid: History, Use and Meaning” in Design Discourse. History,Theory and Criticism (ed. Victor Margolin), Chicago: University of Chicago Press, 1989, p. 171-186. Tükel, Uşun. “17. yüzyıl Hollanda Resminde Konut: Mekansal Gösterimin Doğası”, Arredomento Mimarlık, 2003/3 s.77-81 “17. yüzyıl Hollandasında Yetişkinler için Bebek Evleri” Arredomento Mimarlık, 2003/3 s.82-84
6) Aydınlanma Döneminde Biçimin Dönüşümü Burke, Edmund. “Elements of the Sublime, From Sublime and Beautiful” An Excerpt from Volume I of Outline of Great Books Tunalı, İsmail. “Bir Tasarım Modeli Olarak Edebiyat” Tasarım Felsefesi İçinde, İstanbul:Yem Yayınları, 2009. s. 57- 63. Ehses H. J. Hanno. “Representing Macbeth: A Case Study in Visual Rhetoric” in Design Discourse. History,Theory and Criticism (ed. Victor Margolin) Chicago: University of Chicago Press, 1989, p. 187-198.
7) 19. yüzyılda Biçimin Dönüşümü Carlhian, J. P., The Ecole des Beaux-Arts: Modes and Manners, JAE, Vol. 33 No 2, Beginnings (Nov., 1979), p. 7-17. Rice, Charles. “Rethinking histories of the interior” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011, p.284-291 Keyser, B. W. Ornament as Idea: Indirect Imitation of Nature in the Design Reform Movement, Journal of Design History, Vol. 11 No:2 (1998), p. 127-144
8) Ara Sınav
9) 20. Yüzyılın İlk Yarısında Biçimin Dönüşümü Yaman, Zeynep Yasa. “Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekan Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya”, Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı içinde, (der. Ali Artun ve Esra Aliçavuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları, s. 201-240 Köksal, Duygu. “Cumhuriyet Ideolojisi ve Estetik Modernizm: Baltacıoğlu, Yeni Zamanlar ve Bauhaus”, Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı içinde, (der. Ali Artun ve Esra Aliçavuşoğlu). İstanbul: İletişim Yayınları, s. 241-260
10) 20. Yüzyılın İkinci Yarısında Biçimin Dönüşümü Benjamin, Walter. “Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı” Sanat ve Siyaset. Kültür Çağında Sanat ve Kültürel Politika içinde , ed. Ali Artun, İtanbul:İletişim Yayınları, s. 91-129. Kingwell, Mark, “Tables, Chairs and Other Machines for Thinking” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011 p.173-179. Baudrillard, Jean .”Structures of Atmosphere” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, 2011, p.37-42. Olalquiaga, Celeste. “Dust” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston, John Wiley and Sons, 2011, p. 233-238.
11) Tasarım Kuramına Çağdaş Yaklaşımlar Kolarevic, Branko. (ed.) . “Introduction” in Architecture in the Digital Age. Design and Manufacturing, New York, London: Taylor and Francis, 2009. p. 1-10 Dubbeldam, Winka. “Thing Shapes” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna PrestonJohn Wiley and Sons, p. 96-100 Goulthorpe, Mark. “Notes on Digital Nesting: a Poetics of Evolutionary Form” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, p. 133-137. Groothuizen, Christian. “Faith and Virtality” in Intimus. Interior Design Theory Reader (ed. By) Mark Taylor and Julianna Preston John Wiley and Sons, p.138-143.
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Değerlendirme ve Tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yok
Diğer Kaynaklar: Gelernter, M., Sources of Architectural Form, New York: Manchester University Press, 1995
Massey, A., Interior Design since 1900, London: Thames and Hudson, 2008.
Eck van C. and Winters E. (ed.) Dealing with the Visual: Art History, aesthetics and visual culture, Aldershot: Ashgate, 2005.
Honour, H. and Fleming, J. , The Visual Arts: A History, Englewood Cliffs:Prentice Hall Inc, 1982
Hauffe, T., Design as an Illustrated Historical Overview, Barron’s Germany, 1996.
Hollis, E., Milligan, A., Milton, A., Plunkett, D. and Gigli, J. and Hay, F., Thinking Inside the Box: A Reader in Interiors for the 21st Century. Middlesex University, 2007.
Margolin, V., Design Discourse. History. Theory . Criticism, Chicago: University of Chicago Press, 1989.
Conrads, U., Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, ,The MIT Press , 1975.
Beyazıt, N., Tasarımı Anlamak İstanbul:İdeal Kültür & Yayıncılık, 2008.
Artun, A. ve Beyazıtoğlu, E., Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı. Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları, 2009.
Panofsky, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe, çev. Engin Akyürek, Kabalcı Yayınevi, 1995
Aksoy, Özgönül., Biçimlendirme, YEM Yayın , 2010.
Tunalı, İsmail. Tasarım Felsefesi. Tasarım Modelleri ve Endüstri Tasarımı. YEM Yayın, 2009.
Pallasmaa, Juhan. The Eyes of the Skin. Architecture and Senses, John Wiley and Sons, 2010.
Lowson, Bryan. How Designers Think. The Design Process De Mystified (Fourth Edition). Elsevier, 2006.
A Hale Jonathan. Building Ideas. An Introduction to Architectural Theory, Chichester: John Wiley and Sons, 2000.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 46
Sunum / Seminer 12 16
Ödevler 1 3
Ara Sınavlar 1 3
Toplam İş Yükü 107

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, 2
2) Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, 3
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, 3
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, 3
5) İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, 4
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, 1
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, 1
8) İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, 5
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, 2