İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3022 | Tasarım Teorisi | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Müze ve önemli yapılara ziyaret |
Dersin Amacı: | Ders, bilgi ve tasarım meselelerinin tarih boyunca kuramsal arka planına odaklanır. Tasarım tarihindeki ana gelişim çizgileri ve etkileyici faktörler, tasarımcılar, sanat ve tasarım okulları ile dönüm noktası niteliğindeki sergiler ele alınır. Bu ders, uluslararası tasarım kültüründe düşünme biçimi hakkında genel bir bilgi kazandırmayı ve önemli figürlerin teorilerini tanıtmayı amaçlar. Epistemoloji ve tasarım teorilerinin etkisi, sanat, iç mimarlık ve mimarlık tarihindeki sosyal, ekonomik ve kültürel faktörler, değişimin kilometre taşları olarak ele alınır ve güncel yaklaşımlar da bu derste disiplinler arası tartışmaların konusunu oluşturur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Tasarımın farklı tanımlarını, tasarımcının rolünü ve tasarım kültürünü özetleyebilir ve tartışabilir. 2. Sanat ve bilim, estetik ve işlevsellik kavramlarını karşılaştırabilir ve bu kavramların tasarım bağlamındaki farklarını tartışabilir. 3. Tasarım süreçlerini özetleyebilir ve bu süreçlerin aşamalarını tartışabilir. 4. Tasarıma yönelik çeşitli yaklaşımları ayırt edebilir ve bu yaklaşımların tasarımı algılama biçimlerine etkisini tartışabilir. 5. Form, bilgi ve yaratma teorilerini açıklayabilir ve bu teorileri tartışabilir. 6. Bilgi ve yaratma teorilerinin, özne-nesne ilişkilerinden nasıl doğduğunu ilişkilendirebilir ve eleştirel bir şekilde tartışabilir. 7. École des Beaux-Arts ve Bauhaus gibi tasarım eğitimi teorilerini özetleyebilir ve bu teorilerin uygulamalarını tartışabilir. 8. Tasarım ve formun tarihsel gelişimini, özne-nesne dikotomisi bağlamında yorumlayabilir ve tartışabilir. 9. Çağdaş tasarım teorilerini, özellikle gerçek ve sanal kavramlarını eleştirel bir şekilde tartışabilir. |
Bu derste, farklı ölçeklerde tasarıma yönelik çeşitli yaklaşımlar ele alınır. Kültür ve teknoloji gibi kavramların tasarım üzerindeki etkileri teorik bir bakış açısıyla vurgulanır. Ders, tasarımın temel ve özgün tanımlarından günümüz yaklaşımlarına kadar uzanan bir perspektifi kapsar. Anlatım, örnek olay inceleme, bireysel çalışma, tartışma, saha gezileri, okuma gibi yöntemlerin benimsendiği bu derste, öğrencilerin tartışmalar ve ödevler aracılığıyla dersin konularını değerlendirmeleri, görselleştirmeleri ve bu konulara değer biçmeleri beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ: Dersin amacı, kapsamı ve metodolojisinin açıklanması | |
2) | Tasarım Yaklaşımları, Tasarım Teorileri ve Tasarım Kültürü: Gestalt, Gesamtkunstwerk… | |
3) | Biçim Teorileri: Tanımlama, Eleştirme ve Değerlendirme Antik Çağlardan Aydınlanma Dönemi’ne | |
4) | Moderniteyi Tüketmek: Tüketim ve Zevk Modernitede Tüketim Kültürü | Dönem Projesi’nin Açıklanması |
5) | Teknolojinin Etkisi: Modernite’de Malzemeler | |
6) | Endüstri ve Sanatta Tasarımcının Yeri: Danışman olarak Tasarımcı | Dönem projesine hazırlık |
7) | Modernizm ve Tasarım: Bir başlangıç olarak Bauhaus | Vize Hazırlıkları |
8) | Ara Sınav | Dönem projesine hazırlık |
9) | Kimlik Tasarımı: Marka Kimliği | Dönem projesine hazırlık |
10) | Postmodernitede Tüketim ve Kitsch Dönem Projesi teslimi | |
11) | Tasarımcı Kültürü: Uluslararası Tasarımcı | Finale hazırlık |
12) | Çağdaş yaklaşımlar: Tasarımı Markalaştırmak | Finale hazırlık |
13) | FİNAL TESLİMİ & SUNUMLARI | |
14) | FİNAL SUNUMLARI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Antoniades, Anthony C. Poetics of Architecture. New York: John Wiley and Sons, 1992. • Borden, I., Fraser M. and Penner, B. Forty Ways to Think about Architecture. Architectural History and Theory and Today. Chichester: John Wiley and Sons, 2014. • Cross, N. Designerly Ways of Knowing, Birkhauser Board of International Research in Design, BIRD, 2007. • Forty, Adrian. Words and Buildings. A Vocabulary of Modern Architecture. Thames and Hudson, 2004. • Hollis, E., Milligan, A., Milton, A., Plunkett, D., Gigli, J. and Hay, F. Thinking Inside the Box: A Reader in Interiors for the 21st Century. Middlesex University, 2007. • Lawson, Bryan. How Designers Think. The Design Process demystified (Fourth Edition). Elsevier, 2006. • Margolin, V. Design Discourse. History. Theory. Criticism, Chicago: University of Chicago Press, 1989. • Massey, A., Interior Design since 1900, London: Thames and Hudson, 2008. • Pallasmaa, Juhani. The Eyes of the Skin. Architecture and Senses. John Wiley and Sons, 2010. • Spark, P. An Introduction to Design and Culture 1900 to Present (edition 3). London and NY: Routledge, 2013. • Sykes, A. Krista. Constructing a New Agenda. Architectural Theory 1993-2009. New York, Princeton: Architectural Press, 2010. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 6 | 66 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 1 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 3 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 3 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 4 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 1 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 1 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 2 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 5 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 2 |