INT2014 History of Interior ArchitectureBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2014 İçmimarlık Tarihi Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. MERVE DİLARA YILDIRIM
Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Opsiyonel Program Bileşenleri: Her ders için öğrenciler ile ilgili makaleler paylaşılır. Ayrıca öğrencilerin her ders için Tarih Portföyü sayfaları üzerine çalışmaları beklenir. Öğrencilerden dersi dinlerken ve dersin görsellerini ekranda takip ederken kendi belgeleme pratiklerini izlemesi istenir. Böylece öğrencilerin dersin malzemesi ile aktif olarak ilgilenmeleri sağlanır ve dolayısıyla ders konusu görsel olarak kavranır ve öğrenme artar.
Dersin Amacı: Bu ders, iç mimarlık ve tasarımın kültürel tarihini özellikle konut mekanlarına odaklanarak ele alır. İç mekan, bu dersteki yaklaşımla sadece mekansal düzenleme, malzeme, dekoratif öğeler, teknik ve mobilya açısından incelenmez. Derste incelenen pekçok örnekte olduğu gibi iç mekanın analizi, evsellik, cinsiyet, üretim, tüketim, popüler kültür vb. konuları içerecek şekilde geniş bir çerçevede ele alınır. On dokuzuncu yüzyılın ortasından itibaren günümüze kadar mimarları, tasarımcıları ve sanatçıları gündelik pratikleri sırasında meşgul eden estetik tartışmaları, stil, süsleme ve tektonik konuları dersin ve tartışma oturumlarının önemli bir bölümünü oluşturur. Bu derste öğrenciler, aynı zamanda zanaatkarlık-seri üretim, tarihi sanat eserleri-modern nesneler ve profesyonel tasarımcı-anonim mekan yaratıcı arasındaki ilişkileri araştırırlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile olan ilişkilerini keşfetmek.
II. Evsellik, cinsiyet, üretim, tüketim, popüler kültür vb. konuları ve bunların bir iç mekanın tasarımı ve oluşumu üzerindeki etkilerini belirli örnekleri inceleyerek analiz etmek.
III. İç mekan tasarım tarihi içinde yer alan birçok yapı kültürünü, dönemi ve tasarım yaklaşımlarını estetik tartışmaları, stil, süsleme ve tektonik açısından birbirlerinden ayırt etmek.
IV. Zanaatkarlık-seri üretim, tarihi sanat eserleri-modern nesneler ve profesyonel tasarımcı-anonim mekan yaratıcı arasındaki ilişkileri araştırmak.
V. Yerleşim alanları, yapılar, iç mekanlar ve mobilyanın karşılaştırmalı analizi, görsel analiz ve iletişim becerilerini araştırma, gözlem ve eskiz yapma yöntemleri ile geliştirmek.
VI. İç mekan, tasarım, tarih ve kültüre ilişkin kişisel bir bakış açısı ve eleştirel bir algı geliştirmek.

Dersin İçeriği

1. GİRİŞ

2. BAROK’TAN NEOKLASSİZM’E - I: Italya, Almanya, Avusturya
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 20, ss. 323-340.
Film gösterimi: Alain Resnais, Last Year in Marienbad (1960)

3. BAROK’TAN NEOKLASSİZM’E - II: Fransa, Ingiltere, Amerika
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 21, pp. 341-362; Chapter 23, ss. 385-403.
Fazio, Moffett and Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), ss. 363-399, 401-416.
Tartışma konusu: Plan, Simetri ve Mekanın Temsiliyetleri
Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture II: The Illusion of Plans,” in Towards A New Architecture (New York: Dover, 1986), ss. 175-198. (in Turkish: “Mimarlık II: Planların Aldatmacası,” in Bir Mimarlığa Doğru, ss. 191-211.)
Michael Shodin “Representing Rooms: plans and other drawings,” Jeremy Aynsley and Charlotte Grant (eds.) Imagined Interiors: Representing The Domestic Interior Since the Renaissance (London: V&A Publications, 2006), ss. 128-129.
Film gösterimi: Peter Greenaway, The Draughtsman’s Contract (1982)

4. TASARIMIN SANAYİLEŞMESİ / THE ARTS AND CRAFTS HAREKETİ / CHICAGO OKULU
Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design From the 19th Century, Chapter 1, pp. 4-30; Chapter 21, ss. 538-559.
Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 1, ss. 7-29.
Tartışma konusu: Mekanikleşme, Sanatlar ve El zanaatleri
Tartışma metni: Adrian Forty, “Design and Mechanisation,” in Objects of Desire: design and society since 1750 (London: Thames and Hudson, 1986), ss. 42-61.
Louis Sullivan, “The Tall Office Building Artistically Considered,” in Kindergarten Chats and Other Writings (New York: George Wittenborn Inc., 1947), ss. 202-213.

5. ART NOUVEAU / JUGENDSTIL / ARTE MODERNO
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 2, pp. 31-62.
Tartışma konusu: Evsellik ve Tasarım: Teşhir Edilen İç Mekan
Tartışma metni: Adolf Loos “Süsleme ve Suç,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 8-12.
Lisa Tiersten, “The Chic Interior of the Feminine Modern: Home Decorating as High Art in Turn-of-the-Century Paris,” Christopher Reed (ed.) Not At Home: The suppression of domesticity in modern art and architecture (London: Thames and Hudson, 1996), ss. 18-32.

6. WERKBUND: Muthesius, van de Velde, Behrens
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 3, ss. 63-79.
Winfried Nerdinger, “100 Yıl Alman Werkbund—Giriş,” Zehra Aksu Yılmazer (çev.) 100 Yıl Alman Werkbund 1907-2007 sergi kataloğu eki, ss.4-8.
Tartışma konusu: Moda Olan Stil Karşısında “İyi Form”
Tartışma metni: Hermann Muthesius “Werkbund’un Amaçları;” Muthesius and van de Velde “Werkbund Tez ve Karşıtezleri,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 14-18.

7. ARA SINAV TESLİM & SUNUMLARI

8. BAUHAUS OKULU: Gropius, Mies, Breuer
Zorunlu okuma metni: Gropius, Taut, Behne “Mimarlık Üstüne Yeni Düşünceler;” Walter Gropius “Weimar’daki Staaliches Bauhaus’un Programı,” “Bauhaus Üretiminin İlkeleri,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 33-40, 80-81.

9. İÇ MEKANDA DEKORASYON VE MODERN HAREKET: Fransa, Rusya, Amerika
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 3, ss. 79-90; Chapter 4, ss. 91-103; Chapter 5, ss. 123-144.
Le Corbusier “Yeni Bir Mimarlığa Doğru: yönlendirici ilkeler,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 45-48.

10. MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – I: Amerika, Finlandiya
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 4, pp. 104-121.
Tartışma konusu: Uluslararası Modernizmler Karşısında Yerel Modernizmler
Tartışma metni: Hyon-Sob Kim “Alvar Aalto and Humanizing of Architecture,” Journal of Asian Architecture and Building Engineering/May 2009/16

11. MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – II: Italya, Türkiye
Zorunlu okuma metni: Sibel Bozdoğan, Modernizm ve Ulusun İnşası: erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde mimari kültür (Istanbul: Metis, 2008)
Tartışma konusu: Bir Evde Geleneksel ve Modern Yaşama Biçimleri
Tartışma metni: Sibel Bozdoğan, “Modern Yaşamak: Erken Cumhuriyet Kültüründe Kübik Ev,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 313-328.
Sibel Bozdoğan, “From ‘Cubic Houses’ to Suburban Villas: Residential Architecture and the Elites in Turkey,” in Turkey’s Engagement with Modernity (New York: Palgrave, 2000), ss. 405-424.

12. II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - I: Amerika, Ingiltere
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 6 and 7, pp. 145-181.
Carolyn M. Goldstein, “The Age of Do-it-Yourself,” in Do it Yourself: home improvement in 20th-century America (New York: Princeton Architectural Press, 1998), pp. 31-44.
Case Study House # 8: Eames House (1945-49) in Blueprints for Modern Living: History and Legacy of the Case Stud y Houses, pp. 51-53.

Tartışma konusu: Tüketimcilik ve Tasarım
Tartışma metni: Pat Kirkham “Humanizing Modernism: The Crafts, ‘Functioning Decoration,’ and the Eameses,” Journal of Design History, vol. 11, no.1, 1998, ss. 15-29.
Film gösterimi: W.F. Banes and John Thiele, American Look (1958)
Charles & Ray Eames, House: After Five Years of Living (1955)

13. II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - II: Iskandinavya, Almanya, Italya, Turkiye
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 7, pp. 182-193.
Tartışma konusu: Yaşam Biçimi ve Felsefesi Olarak Tasarım
Tartışma metni: Dieter Rams üzerine makale
Ela Kaçel, “This is Not an American House: Good Sense Modernism in 1950s Turkey” in Duanfang Lu (ed.) Third World Modernism: Architecture, Development, and Identity (London: Routledge, 2011), ss. 165-185.

14. TEKRAR & POSTMODERNISM & CONTEMPRORARY APPROACHES TO DESIGN
Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 8 and 9, pp. 195-249.
Tartışma konusu: Süsleme ve İkamet Etmenin Yeniden Tanımlanması
Tartışma metni: Farshid Moussavi, “The Function of Ornament,” Farshid Moussavi and Michael Kubo (eds.) The Function of Ornament (Barcelona: Actar D, 2008), pp. 5-11.
Georges Teyssot, “Boredom and Bedroom: The Suppression of the Habitiual,” Assemblage, Nº30 (1996), ss. 44–61.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ARA SINAV TESLİM & SUNUMLARI
1) GİRİŞ
2) BAROK’TAN NEOKLASSİZM’E - I: Italya, Almanya, Avusturya Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 20, pp. 323-340. Film gösterimi: Alain Resnais, Last Year in Marienbad (1960)
3) BAROK’TAN NEOKLASSİZM’E - II: Fransa, Ingiltere, Amerika Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 21, pp. 341-362; Chapter 23, pp. 385-403. Fazio, Moffett and Wodehouse, A World History of Architecture (London: Laurence King, 2008), pp. 363-399, 401-416. Tartışma konusu: Plan, Simetri ve Mekanın Temsiliyetleri Tartışma metni: Le Corbusier, “Architecture II: The Illusion of Plans,” in Towards A New Architecture (New York: Dover, 1986), pp. 175-198. (in Turkish: “Mimarlık II: Planların Aldatmacası,” in Bir Mimarlığa Doğru, pp. 191-211.) Michael Shodin “Representing Rooms: plans and other drawings,” Jeremy Aynsley and Charlotte Grant (eds.) Imagined Interiors: Representing The Domestic Interior Since the Renaissance (London: V&A Publications, 2006), pp. 128-129. Film gösterimi: Peter Greenaway, The Draughtsman’s Contract (1982)
4) TASARIMIN SANAYİLEŞMESİ / THE ARTS AND CRAFTS HAREKETİ / CHICAGO OKULU Zorunlu okuma metni: Harwood et al., Architecture and Interior Design From the 19th Century, Chapter 1, pp. 4-30; Chapter 21, pp. 538-559. Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 1, pp. 7-29. Tartışma konusu: Mekanikleşme, Sanatlar ve El zanaatleri Tartışma metni: Adrian Forty, “Design and Mechanisation,” in Objects of Desire: design and society since 1750 (London: Thames and Hudson, 1986), pp. 42-61. Louis Sullivan, “The Tall Office Building Artistically Considered,” in Kindergarten Chats and Other Writings (New York: George Wittenborn Inc., 1947), pp. 202-213.
5) ART NOUVEAU / JUGENDSTIL / ARTE MODERNO Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 2, pp. 31-62. Tartışma konusu: Evsellik ve Tasarım: Teşhir Edilen İç Mekan Tartışma metni: Adolf Loos “Süsleme ve Suç,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 8-12. Lisa Tiersten, “The Chic Interior of the Feminine Modern: Home Decorating as High Art in Turn-of-the-Century Paris,” Christopher Reed (ed.) Not At Home: The suppression of domesticity in modern art and architecture (London: Thames and Hudson, 1996), ss. 18-32.
6) Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 3, ss. 63-79. Winfried Nerdinger, “100 Yıl Alman Werkbund—Giriş,” Zehra Aksu Yılmazer (çev.) 100 Yıl Alman Werkbund 1907-2007 sergi kataloğu eki, ss.4-8. Tartışma konusu: Moda Olan Stil Karşısında “İyi Form” Tartışma metni: Hermann Muthesius “Werkbund’un Amaçları;” Muthesius and van de Velde “Werkbund Tez ve Karşıtezleri,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 14-18.
8) BAUHAUS OKULU: Gropius, Mies, Breuer Zorunlu okuma metni: Zorunlu okuma metni: Gropius, Taut, Behne “Mimarlık Üstüne Yeni Düşünceler;” Walter Gropius “Weimar’daki Staaliches Bauhaus’un Programı,” “Bauhaus Üretiminin İlkeleri,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 33-40, 80-81.
9) İÇ MEKANDA DEKORASYON VE MODERN HAREKET: Fransa, Rusya, Amerika Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 3, ss. 79-90; Chapter 4, ss. 91-103; Chapter 5, ss. 123-144. Le Corbusier “Yeni Bir Mimarlığa Doğru: yönlendirici ilkeler,” 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, ss. 45-48.
10) MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – I: Amerika, Finlandiya Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 4, pp. 104-121. Tartışma konusu: Uluslararası Modernizmler Karşısında Yerel Modernizmler Tartışma metni: Hyon-Sob Kim “Alvar Aalto and Humanizing of Architecture,” Journal of Asian Architecture and Building Engineering/May 2009/16
11) MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – II: Italya, Türkiye Zorunlu okuma metni: Sibel Bozdoğan, Modernizm ve Ulusun İnşası: erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde mimari kültür (Istanbul: Metis, 2008) Tartışma konusu: Bir Evde Geleneksel ve Modern Yaşama Biçimleri Tartışma metni: Sibel Bozdoğan, “Modern Yaşamak: Erken Cumhuriyet Kültüründe Kübik Ev,” in Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme (Istanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1996), pp. 313-328. Sibel Bozdoğan, “From ‘Cubic Houses’ to Suburban Villas: Residential Architecture and the Elites in Turkey,” in Turkey’s Engagement with Modernity (New York: Palgrave, 2000), ss. 405-424.
12) II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - I: Amerika, Ingiltere Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 6 and 7, pp. 145-181. Carolyn M. Goldstein, “The Age of Do-it-Yourself,” in Do it Yourself: home improvement in 20th-century America (New York: Princeton Architectural Press, 1998), pp. 31-44. Case Study House # 8: Eames House (1945-49) in Blueprints for Modern Living: History and Legacy of the Case Stud y Houses, pp. 51-53. Tartışma konusu: Tüketimcilik ve Tasarım Tartışma metni: Pat Kirkham “Humanizing Modernism: The Crafts, ‘Functioning Decoration,’ and the Eameses,” Journal of Design History, vol. 11, no.1, 1998, ss. 15-29. Film gösterimi: W.F. Banes and John Thiele, American Look (1958) Charles & Ray Eames, House: After Five Years of Living (1955)
13) II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - II: Iskandinavya, Almanya, Italya, Turkiye Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 7, pp. 182-193. Tartışma konusu: Yaşam Biçimi ve Felsefesi Olarak Tasarım Tartışma metni: Dieter Rams üzerine makale Ela Kaçel, “This is Not an American House: Good Sense Modernism in 1950s Turkey” in Duanfang Lu (ed.) Third World Modernism: Architecture, Development, and Identity (London: Routledge, 2011), ss. 165-185.
14) TEKRAR & POSTMODERNISM & CONTEMPRORARY APPROACHES TO DESIGN Zorunlu okuma metni: Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 8 and 9, pp. 195-249. Tartışma konusu: Süsleme ve İkamet Etmenin Yeniden Tanımlanması Tartışma metni: Farshid Moussavi, “The Function of Ornament,” Farshid Moussavi and Michael Kubo (eds.) The Function of Ornament (Barcelona: Actar D, 2008), pp. 5-11. Georges Teyssot, “Boredom and Bedroom: The Suppression of the Habitiual,” Assemblage, Nº30 (1996), pp 44–61.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Buie Harwood, Bridget May and Curt Sherman, Architecture and Interior Design Through the 18th Century (New Jersey: Prentice Hall, 2002) and Architecture and Interior Design From the 19th Century (New Jersey: Prentice Hall, 2009). Chapters from these textbooks and other books and also articles are compiled in INAR 2012 Course Reader that will be available to purchase at the Student Center’s photocopy shop.
Anne Massey, Interior Design Since 1900, new edition (London: Thames & Hudson, 2008)
Penny Sparke, The Modern Interior (London: Reaktion Books, 2008)
Diğer Kaynaklar: Derste kullanılacak diğer kaynaklar ders içeriğinde haftalara göre zorunlu okuma ve tartışma metinleri olarak belirtilmiştir.

Course references other than the assigned textbooks are listed in the weekly course content under the required and discussion readings.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 28
Sunum / Seminer 2 4
Proje 11 22
Ödevler 7 16
Final 1 2
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek,
2) Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek,
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, 4
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, 4
5) İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek,
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak,
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, 5
8) İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, 5
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek,