İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT2014 İçmimarlık Tarihi Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HANDE TULUM
Dersin Amacı: Bu ders, iç mimari ve tasarımın kültürel tarihini inceleyerek, daha geniş toplumsal ve kültürel değişimlerin bir yansıması olarak evrimini araştırmayı amaçlamaktadır. İç mekanları, mekansal düzenlemeleri, malzemeleri, dekoratif öğeleri, teknikleri ve mobilyaları açısından analiz ederken, aynı zamanda ev hayatı, cinsiyet, üretim, tüketim ve popüler kültür gibi daha geniş konulara da değineceğiz. Ayrıca, 19. yüzyıl ortalarından itibaren mimarlar, tasarımcılar ve sanatçılar arasında ortaya çıkan estetik, stil, süsleme ve tektonik üzerine tarihsel tartışmaları inceleyeceğiz. El sanatları ile seri üretim, tarihi sanat eserleri ile modern eserler ve profesyonel tasarımcı ile yerel mekan yaratıcısı arasındaki ilişkiyi de inceleyeceğiz. İç kültür ve çeşitli medyadaki temsillerini kapsamlı bir şekilde anlamak için ders, dersler, okumalar, tartışmalar, film/video gösterimleri ve değerlendirme oturumlarını bir araya getirecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Mekânlar, binalar, iç mekânlar ve mobilyalar arasındaki ilişkileri kültür, toplum ve tasarım felsefesi ile bağlantıları açısından analiz edebilir.
2. Evin iç yapısı, toplumsal cinsiyet, üretim, tüketim ve popüler kültür gibi konuları, belirli örnekleri inceleyerek iç mekân tasarımına etkileri bakımından değerlendirebilir.
3. İçmimarlık tarihindeki çeşitli bina kültürlerini, dönemleri ve tasarım yaklaşımlarını estetik, stil, süsleme ve yapı teknikleri (tektonik) tartışmaları açısından ayrıştırabilir.
4. El işçiliği ile seri üretim, tarihi sanat eserleri ile modern eserler ve profesyonel tasarımcı ile yerli mekân yaratıcıları arasındaki ilişkileri karşılaştırabilir ve analiz edebilir.
5. Görsel analiz, iletişim ve karşılaştırmalı analiz becerilerini araştırma, gözlem ve eskiz yoluyla mekânlar, binalar, iç mekânlar ve mobilyalar üzerinde geliştirebilir ve uygulayabilir.
6. İç mekân, tasarım, tarih ve kültür üzerine kişisel ve eleştirel bir bakış açısı oluşturabilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, iç mimari ve tasarımın kültürel tarihini inceleyerek, daha geniş toplumsal ve kültürel değişimlerin bir yansıması olarak evrimini araştırmayı amaçlamaktadır. İç mekanları, mekansal düzenlemeleri, malzemeleri, dekoratif öğeleri, teknikleri ve mobilyaları açısından analiz ederken, aynı zamanda ev hayatı, cinsiyet, üretim, tüketim ve popüler kültür gibi daha geniş konulara da değineceğiz. Ayrıca, 19. yüzyıl ortalarından itibaren mimarlar, tasarımcılar ve sanatçılar arasında ortaya çıkan estetik, stil, süsleme ve tektonik üzerine tarihsel tartışmaları inceleyeceğiz. El sanatları ile seri üretim, tarihi sanat eserleri ile modern eserler ve profesyonel tasarımcı ile yerel mekan yaratıcısı arasındaki ilişkiyi de inceleyeceğiz. İç kültür ve çeşitli medyadaki temsillerini kapsamlı bir şekilde anlamak için derste, anlatım, bireysel çalışma, okumalar, tartışmalar, teknoloji destekli öğrenme, saha gezisi ve vaka çalışmaları gibi yöntemler kullanılır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ: Dersin amacı, kapsamı ve metodolojisinin açıklanması
2) THE RENAISSANCE OF THE EAST AND WEST
3) BAROK’TAN NEOKLASSİZM’E - II: Fransa, Ingiltere, Amerika Harwood et al., Architecture and Interior Design Through the 18th Century, Chapter 20, 323-340. Discussion: Plan, Symmetry and Visuality Le Corbusier, “Architecture II: The Illusion of Plans,” in Towards A New Architecture (New York: Dover, 1986), 175-198.
4) TASARIMIN SANAYİLEŞMESİ / THE ARTS AND CRAFTS HAREKETİ / CHICAGO OKULU Harwood et al., Architecture and Interior Design From the 19th Century, Chapter 1, pp. 4-30; Chapter 21, 538-559. Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 1, 7-29. Louis Sullivan, “Ornament in Architecture,” in Kindergarten Chats and Other Writings (New York: George Wittenborn Inc., 1947), 187-190.
5) ART NOUVEAU / JUGENDSTIL / ARTE MODERNO Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 2, 31-62. Adolf Loos “Ornament and Crime,” Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, 19-24.
6) BAUHAUS & WEKRBUND Hermann Muthesius “Aims of the Werkbund;” Muthesius and van de Velde “Werkbund Theses and Antitheses,” Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, 26-31. Gropius, Taut, Behne “New Ideas on Architecture;” Gropius “Programme of the Staaliches Bauhaus in Weimar,” “Principles of Bauhaus Production,” Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, 46-53, 95-97. vİZE'YE HAZIRLIK
7) VİZE'YE HAZIRLIK
8) VİZE
9) İÇ MEKANDA DEKORASYON VE MODERN HAREKET: Fransa, Rusya, Amerika Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 3, 79-90; Chapter 4, 91-103; Chapter 5, 123-144. Le Corbusier “Five points towards a new architecture: guiding principles,” Programs and Manifestoes on 20th Century Architecture, 99-101.
10) MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – I: Amerika, Finlandiya Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 4, 104-121.
11) MODERNİZMİN ULUSAL(-ARASI)LAŞMASI – II: Türkiye Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, “The Modern House,” Turkey (London: Reaktion Books, 2012), 81-103. Sibel Bozdoğan, “From ‘Cubic Houses’ to Suburban Villas: ResidentialArchitecture and the Elites in Turkey,” in Turkey’s Engagement with Modernity (New York: Palgrave, 2000).
12) ÖDEV ÖN DEĞERLENDİRMELERİ
13) II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - I: Amerika, Ingiltere Massey, Interior Design Since 1900, Chapter 6 and 7, 145-181. Carolyn M. Goldstein, “The Age of Do-it-Yourself,” in Do it Yourself: home improvement in 20th-century America (New York: Princeton Architectural Press, 1998), 31-44. Case Study House # 8: Eames House (1945-49) in Blueprints for Modern Living: History and Legacy of the Case Stud y Houses, 51-53. Pat Kirkham “Humanizing Modernism: The Crafts, ‘Functioning Decoration,’ and the Eameses,” Journal of Design History, vol. 11, no.1, 1998, 15-29. film screenings: Charles & Ray Eames, House: After Five Years of Living (1955)
14) II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI MODERN TASARIM - I: TÜRKİYE Ela Kaçel, “This is Not an American House: Good Sense Modernism in 1950s Turkey” in Duanfang Lu (ed.) Third World Modernism: Architecture, Development, and Identity (London: Routledge, 2011), 165-185. Finale hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Harwood, B. M., & Sherman, C. (2002). Architecture and Interior Design Through the 18th Century. Prentice Hall.
Harwood, B. M., & Sherman, C. (2009). Architecture and Interior Design From the 19th Century. Prentice Hall.
Massey, A. (2001). Interior design of the 20th century.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 5 60
Ödevler 1 4 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, 3
2) 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, 2
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, 3
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, 2
5) İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, 1
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, 2
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, 5
8) İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. 4
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, 1