GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT1013 | Tasarım ve Mimarlığa Giriş | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Dersi Veren(ler): |
ELİF DEVRİM TOPSAKAL Öğ.Gör. ŞEVKİYE MERVE TAŞOZ Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; Öğrenciye, - Mimar/İç Mimar olma farkındalığını vermek, - “Mimari Yaşam Biçimi” kavramı ile tanışmasını ve irdelemesini sağlamak, - Yapılı çevre ile ilişki kurma ve ayırt etme özelliklerini geliştirmek ve - Eleştirel mimari düşünce biçimi kazanmasına olanak vermektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. “Mimari Yaşam Biçimi” kavramının tanımlanması. II. Mimarlıkta; “Teori”, “Köken”, “Davranış” ve “Bağlam” kavramlarını açıklaması. III. Mimarlıkta mekansal boyutları tanıması III.I. Mekana ait üç boyutu tanıması, III.II. Mekana ait soyut boyutlar olan “zaman” ve “yaşam” boyutlarını yorumlaması, III.III. Mekana ait fiziksel üç boyutu, zaman ve yaşam boyutları ile mekansal organizasyon içinde ilişkilendirmesi, IV. Mimarlıkta “konsept” kavramını tamınlaması, IV.I. Bir mekansal organizasyona ait mimari konsepti tahmin edebilmesi, IV.II. Tasarım sürecinde, mimari konsept geliştirme yöntemlerini anlatabilmesi. V. Mimari tasarıma ait algısal temelleri özetleyebilmesi. VI. Teknolojik girdilerin tasarım süreci ile olan ilişkisini açıklaması, VI.I. Mimari tasarımda “Sanal Gerçeklik” ve “Sanal Mekanlar” kavramlarını tanımlaması, VI.II. Tasarım Sürecinde kullanılan bilgisayar araçlarını ve tekniklerini tanıması. VII. Mimarlıkta “Yapı” ve “Teknoloji” kavramları arasındaki ilişkiyi analiz etmesi. VIII. Mimarlıkta araştırma yötemlerini formüle etmesi, VIII.I. Mimari Literatürde araştırma, VIII.II. Mimari Uygulama alanında araştırma. IX. Mimari sunumlarda grup çalışmasını deneyimlemesi. X. Teorik anlatımlara paralel olarak “Mimari Terminoloji” öğrenmesi. |
1.Bölüm: Mimarlık’a Doğru / 3 saat 2.Bölüm: Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ / 2 saat Mimari Terminoloji-I / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN / 2 saat Mimari Terminoloji-II / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ/2 saat Mimari Terminoloji –III / 1 saat Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM / 2 saat Mimari Terminoloji –VI / 1 saat 3.Bölüm: Mimari Boyutlar / 2 saat Mimari Terminoloji –V / 1 saat 4.Bölüm: Mimarlikta Konseptler / 1 saat Sunumlar / 2 saat ARASINAV / 3 saat 5.Bölüm: Mimarlıkta Algısal Temeller / 1 saat Sunumlar / 2 saat 6.Bölüm: Tasarım ve Teknoloji / 2 saat Sunumlar / 1 saat 7.Bölüm: Yapı ve Teknoloji / 1saat Sunumlar / 2 saat 8.Bölüm: Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri / 2 saat Sunumlar / 1 saat Sunumlar / 3 saat Özet/Değerlendirme / 3 saat |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mimarlığa Doğru | Ders hakkında genel tanımlamalar. Aşağıdaki konu ve sorular hakkında tartışma ortamının yaratılması: - Mimarlık nedir? - Mimarlık ve ilişkili olduğu disiplinler - Mimar kimdir? |
2) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ Mimari Terminoloji - I | Vitrivius: (Firmitas-Utilitas-Venustas,) Mimari Akımlara ait Tarihi Çizelgenin İrdelenmesi, Temel Mimari Kuramların Değerlendirilmesi |
3) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN Mimari Terminoloji-II | Mimarlığa ait kültürel kökenlerin araştırılması |
4) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ Mimari Terminoloji –III | Çevre ve Davranış Kavramlarının irdelenmesi, |
5) | Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM Mimari Terminoloji –VI | Mimarlıkta "Bağlam" kavramının irdelenmesi, örnekler üzerinden tartışılması |
6) | Mimari Boyutlar Mimari Terminoloji –V | Mekansal üç fiziksel boyut ile, psikolojik boyutların (zaman ve yaşam) tanımlanması. Mimari boyutların örnekler üzerinden yorumlanması. |
7) | Mimarlikta Konseptler Öğrenci Sunumları | Mimari tasarım süreçlerindeki mimari konseptlerin tanımlanması, Mimari yapıtların konsept verilerinin okunması. |
8) | ARA SINAV | |
9) | Mimarlıkta Algısal Temeller Öğrenci Sunumları | Aşağıdaki kavramların tanımlanması: - İmge İletişimi, - Görsel gruplama teknikleri, - Gestalt Teorisi. |
10) | Tasarım ve Teknoloji Öğrenci Sunumları | Aşağıdaki kavramların açıklanması: -Sanal Gerçeklik, -Sanal Mekanlar, -Tasarım sürecinde bilgisayar tabanlı araç ve teknikler. |
11) | Yapı ve Teknoloji Öğrenci Sunumlar | "yüzey", "barınak-mekan" ve "strüktür" kavramlarının teknolojik girdiler bağlamında tanımlanması, Enerji ve yapılar, yapısal kod kavramlarının teknoloji çerçevesinde tartışılması. |
12) | Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - I Öğrenci sunumları | Mimari kuram ve literatür alanlarında araştırma yöntemleri. |
13) | Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - II Öğrenci sunumları | Mimari uygulama alanındaki araştırma yöntemleri. |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Öğrenci Sunumları | |
16) | Özet ve Genel dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | none - yok |
Diğer Kaynaklar: | Arnheim, R., 1977, Dynamics of Architectural Form, University of California Press. Ching, F., 1996, Architecture, Form Space and Order, New York Van Nostrand Reinhold Company. Corbusier, Le., 1927, Towards a New Architecture, New York, Dover Publications. Giedion, Sigfied., 1941, Space, Time and Architecture, Harvard University Press. Groat, L., Wang, D., 2002, Architectural Research Methods, John Wiley & Sons Inc, New york. Laborit, H., 1990, İnsan ve Kent,Çeviri: Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul. Nuttgens, Patrick., 1997, The Story of Architecture, Phaidon Press. Rasmussen, S. E., 1982, Experiencing Architecture, Cambrdige, MIT Press. Silver, Pete and Mclean, Will., 2008, Introduction to Architectural Technology, Laurence King. Snyder, James C.,1988, Introduction to Architecture, MIT Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 16 | % 10 |
Sunum | 16 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sunum / Seminer | 8 | 7 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 110 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |