GEP0501 Anatolian CivilizationsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0501 Anadolu Uygarlıkları Güz
Bahar
3 0 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Görevlisi FATMA SELVA SUMAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders Anadolu Uygarlık'larına arkeoloji, sanat ve mimarlık tarihi çalışmalarını kullanarak temel giriş ve bilgi edindirme amacı taşır. Derste, antik tarih öncesi çağların arkeolojisinden başlayarak geç Osmanlı dönemine kadar Anadolu'daki uygarlıkların tarihine bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. Bu bölgenin olağanüstü zengin kültürel tarihini keşfetmek için arkeolojik, sanat tarihi ve metinsel veriler incelenirken Anadolu'nun benzersiz coğrafi konumu vurgulanacaktır. Ana odak noktamız bu medeniyetlerin sosyal, kültürel, sanatsal ve mimari gelişimleri, etkileşimleri ve tarihteki öncülleriyle nasıl bağlantıları olacak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda aşağıdakilere sahip olacaksınız:
1. Anadolu'nun geçmiş uygarlıkları hakkında bazı genel bilgiler.
2. İlk yerleşimlerden başlayarak Anadolu'da sanat, mimari, sosyal ve kültürel alandaki gelişmelerin temel aşamalarını görebileceksiniz.
3.Anadaolu'daki belli başlı dönemlere ait yapıları dönemlerine ve tipolojilerine göre teşhis etmek,
4. Kültürel mirası koruma bilinci geliştirmek
5. Müze gezme alışkanlığı edinmek
6.Anadolu coğrafyasını tanımak, dönemlere göre uygarlıkları bu coğrafyalarda yerini tanımlayabilmek

Dersin İçeriği

İncelenecek konular arasında Anadolu'daki Hititler, Frigler, Lidyalılar, Yunanlılar, Romalılar, Bizans ve Osmanlı medeniyetleri aracılığıyla antik tarih öncesi dönem yer almaktadır. Dersimizde, öğretim yöntem ve teknikleri olarak;
ders, okuma, gezi, diğer yöntemlerden faydalanılacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, Ders programı, değerlendirme ve ders materyalleri.
2) Anadolu, Topraklar, Halklar ve Medeniyetler. Göbeklitepe, Hacılar ve Çatalhöyük.
3) Tunç Çağı Uygarlıkları, Hititler, Asurlular ve Urartular.
4) Truva şehri, İlyada ve Odysseia, Truva hazinelerinin ardındaki efsane ve gerçek. Frigyalılar, Lidyalılar, Likyalılar ve Karyalılar.
5) Yunan-Anadolu Uygarlığı, Helenistik Miras, sanatı ve mimarisi, Bergama.
6) Anadolu'da Roma Uygarlığı, sanatı ve mimarisi. Efes, Side, Perge ve Afrodisias.
7) Hıristiyan Çağı ve Bizanslılar, Konstantinopolis. Ayasofya, Bizans Sanatı ve Mimarisi.
8) Ara Sınav Haftası
9) Gezi ve Görev. Detaylar duyurulacaktır. (Ayasofya, Arkeoloji Müzesi vb)
10) Selçuklu sanatı ve mimarisi
11) Anadolu Beylikleri, sanat ve mimarlık. Erken Osmanlı sanatı ve mimarisi.
12) Edirne'den İstanbul'a II. Mehmed, fetih ve sonrası.
13) Klasik Dönem'in doruk noktası, Sinan Çağı, eserleri ve Osmanlı Rönesans sanatçısı portresi.
14) Osmanlı sanat ve mimarisinde Batılılaşma. 18. yüzyıldan sonra değişim iklimi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ekrem Akurgal, Ancient Civilizations and Ruins of Turkey
Aptullah Kuran, Architecture in Turkey from the Seljuks to the Republic
Godfrey Goodwin, Ottoman Architecture
Recommended readings are listed under each related week
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 1 % 15
Final 1 % 60
Rapor Teslimi 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 1 15 15
Rapor Teslimi 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3