Öğretim Dili: |
İngilizce |
Dersin Türü: |
Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: |
LİSANS
|
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
Dersin Koordinatörü: |
Arş.Gör. GÜNCE SABAH ERYILMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ZEKERİYA TÜZEN
|
Opsiyonel Program Bileşenleri: |
Mevcut Değil |
Dersin Amacı: |
Bu ders, siyaset sosyolojisi temelli bir çerçevede sosyal, politik ve ekonomik alanlardaki güç ilişkilerini inceler. Devletin yalnızca ulusal ölçekte değil, uluslararası ve küresel bağlamda da farklı iktidar merkezleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu analiz eder. Ders kapsamında devlet yapıları, sınıf ilişkileri ve küresel sistemlerin işleyişi ele alınarak, siyasal ve toplumsal süreçlerdeki dinamikler tanıtılır. Dersin temel odak noktalarından biri, toplum ve devlet arasındaki ilişkilerin nasıl şekillendiğini anlamaktır. Bu çerçevede, güç, temsil, vatandaşlık, kolektif eylem, devletin gelişimi ve demokratikleşme gibi kavramlar ayrıntılı bir şekilde ele alınır. Ayrıca, “eski” ve “yeni” sosyal hareketler ile küresel ağların etkisi de tartışılır. Dersin genel amacı, devlet ve toplum arasındaki etkileşimleri teorik ve ampirik bir bakış açısıyla değerlendirmektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş |
|
2) |
Güç ve siyasete yaklaşımlar |
• Piven, Frances Fox, and Richard A. Cloward. (2005) "Rule making, rule breaking, and power." The handbook of political sociology: States, civil societies, and globalization. (Chapter 1)
• Faulks, Keith. (2000) Political sociology: a critical introduction. NYU Press. (Chapter 1)
• Drake, M. (2010). Political sociology for a globalizing world. Polity. (Chapter 2)
|
3) |
Devletin gelişimi |
• Tilly, Charles. "War making and state making as organized crime." Collective violence, contentious politics, and social change. Routledge, 2017. (Chapter 7)
• Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012. (Chapter 13) |
4) |
Devlet teorileri (I): Sınıf ve Çatışma |
• Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 1)
• Nash, Elizabeth, and William Rich. "The specificity of the political: the Poulantzas-Miliband debate." Economy and Society 4.1 (1975): 87-110. |
5) |
Devlet teorileri (II): Bir otonom aktör olarak devlet |
• Mariotti, Claudia. "Elite theory." The Palgrave Encyclopedia of Interest Groups, Lobbying and Public Affairs. Cham: Springer International Publishing, 2022. 427-432.
• Dahl, Robert A. Polyarchy: Participation and opposition. Yale university press, 1971. Pp.1-32
|
6) |
Devlet Teorileri (III): Kurumsal Devletçilik ve Parçalı Devlet |
• Mann, Michael. The sources of social power: volume 2, the rise of classes and nation-states, 1760-1914. Vol. 2. Cambridge University Press, 2012, Pp. 44-62
• Skockpol, Theda. "Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Curent Research." Bringing the State Back In, Cambriydge University Press. Cambridge (1985), Pp.3-37.
• Wang, Xu. Review: Mutual empowerment of state and society: its nature, conditions, mechanisms, and limits. (1999): 231-249.
|
7) |
Devlet teorileri (IV): Devlet gibi hissetmek |
• Mercer, Jonathan. "Feeling like a state: Social emotion and identity.” International Theory 6.3 (2014): 515-535.
• Berezin, Mabel. "Secure states: Towards a political sociology of emotion." The Sociological Review 50.S2 (2002): 33-52.
• Sasley, Brent E. "Theorizing states’ emotions." International Studies Review 13.3 (2011): 452-476. |
8) |
Uluslar ve ulusal entegrasyon (I) |
• Wollman, Howard, and Philip Spencer. “Contemporary Approaches to Nationalism” Nationalism: A critical introduction. (2002), Pp.26-56
• Gellner, Ernest. "Nationalism and modernity." Nations and Nationalism: A Reader (2005): 40-47.
• Smith, Anthony. "Ethno-symbolism and the Study of Nationalism." Nations and nationalism: A reader (2005): 23-31. |
9) |
Vize Sınav Haftası |
|
10) |
Uluslar ve ulusal entegrasyon (II) |
• Greenfeld, Liah. Nationalism: Five roads to modernity. Harvard University Press, (1992): pp.1-27.
• Greenfeld, Liah. "Nationalism and modernity." Social Research (1996): 3-40
• Tamir, Yael. "The enigma of nationalism." World Politics 47.3 (1995): 418-440. |
11) |
Kapitalizm ve Demokrasi |
• Lipset, Seymour M . (1994). "The Social Requisites of Democracy Revisited." American Sociological Review , Vol. 59. pp. 1-22.
• Moore, Barrington. Social origins of dictatorship and democracy: Lord and peasant in the making of the modern world. Penguin University Press, 1974 (1966). (Chapter 1)
|
12) |
Vatandaşlık ve Toplumsal Hareketler |
• Marshall, Thomas H., and Tom Bottomore. Citizenship and social class. Vol. 11. New York: Cambridge, 1950.
• Nash, Kate. Contemporary political sociology: Globalization, politics and power. John Wiley & Sons, 2009. (Chapter 3)
|
13) |
Sunumlar |
|
14) |
Sunumlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
|
4) |
Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
3 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. |
|
11) |
Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |
|