İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC4056 | Türk Edebiyatında Sosyolojik Analizler | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, Türk edebiyatının üretiminde sosyolojik boyutu incelemektedir. Sosyolojik dönüşüme neden olan sosyal dinamiklerin “sebep-sonuç” ilişkilerini anlamaları için öğrencilere analitik beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. Türk edebiyatı ürünlerine dayanarak, öğrencilerin Türkiye’deki sosyolojik dinamikleri anlamalarını sağlamaktadır. Bu ders, edebiyatın toplumu yansıtıp yansıtmadığı, edebiyatın kolektif kimliklerin oluşturulmasındaki rolü ve sosyal pratiğin okunması gibi konuları içerecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Öğrencilerin, edebi eserler üstünden toplumlarda önemli gelişmelere neden olan sosyolojik değişimleri neden-sonuç ilişkilerini kurmaları, 2)analitik düşünme yöntemlerini öğrenmeleri, 3)Tanzimattan başlayarak türk edebiyatını karşılaştırmalı olarak incelemek 4)Sosyal ilişkileri sebep sonuç ilişkileri sosyolojik yapılar ile ilncelemek 5)Sözlü edebiyatı içerik-möesaj metodu ile incelemek 6)Edebiyat eserlerindeki sosyolojik olayların cevaplarının gerçek hayata indirgemek 7)Bu sonuçları gerçek hayatta uyarlamak |
Seçilmiş edebi eserlerin sosyolojik açıdan incelenmeleri bu eserlerde yer alan toplumsal sorunların neden-sonuç ilişkilerinin çözümlenmesi ve bu çözümlemelerden hareketle gerçek yaşamdaki karşılıklarının bulunması dersin temel içeriğini oluşturmaktadır. Dersin öğretim yöntemleri proje hazırlama, anlatım ve okuma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Turk Edebiyati'nda sosyolojik boyut: Tanim, amac, icerik ve metod | ESCARPİT, Robert, (1968), Edebiyat Sosyolojisi, (çev: Ali Türkay Yazıcı), İstanbul, Remzi Kitabevi. |
2) | Turk Mitik Anlatilarinin Icerdigi sosyolojik verilere genel bakis | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
3) | Turk Halk Anlatilarinin icerdigi sosyolojik veriler | Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
4) | Turk Masallarinin icerdigi soslyolojik veriler ve bunlarin diger ulus masallari ile karsilastirilmasi | Dede Korkut Destanları |
5) | Taninmis Turk Sozlu Anlatilarinin sosyolojik iletiler acisindan karsilastirmali olarak cozumleme yontemleri | Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
6) | Anlatilarin 'Mesaj-Indexi' ve cozumleme ornekleri | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
7) | Turk Edebiyati'nin klasik romanlarinda yer alan sosyolojik verilere genel bakis | Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz |
8) | Konu tekrarı ve ara sınav | Konu tekrarı ve ara sınav |
9) | Turk Tanzimat Edebiyati'nda yer alan "Araba Sevdasi" romaninin Turk yasam tarzi, dilde ozenti, degeryargilarinda yozlasma acilarindan icerdigi sosyolojik degisimler ve bunlarin toplumda yarattigi sancilar acisindan incelenmesi Ödev teslimi I | Araba Sevdası-Recaizade Mahmut Ekrem Ödev teslimi I |
10) | Servet-I Funun Edebiyati'nda yer alan "Kirik Hayatlar" romanindaki temel sosyolojik sorunlar Ödev teslimi II | Ödev teslimi II |
11) | Cumhuriyet donemi Turk Edebiyati'nda yer alan "Kiralik Konak" romanin, Turk aile yapisindaki kusak catismalari acisindan incelenmesi | Kiralık Konak- Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
12) | "Fatih-Harbiye" romaninin dogu-bati yasam tarzinin bireyde ve toplumda yarattigi catismalar acisindan incelenmesi | Fatih Harbiye- Peyami Safa |
13) | "Yesil-Gece" romaninin sosyo-politik cozumlemesi Sunumlar I | Yeşil Gece- Reşat Nuri Güntekin Sözlü Sunumlar I (Her bir öğrenci için10 dakika.) |
14) | "Sinekli Bakkal" romaninin dogu-bati sentezindeki uzlasma acisindan onemi Sunumlar II | Sözlü Sunumlar II (Her bir öğrenci için10 dakika.) |
Ders Notları / Kitaplar: | -Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2009 -Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2007 - “Mit-Din-Gelenek Aynasında Kadın”, Muhsine Helimoğlu Yavuz, Folklor-Edebiyat C.10, S. 37 -Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank. 1976 -Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç, Ank. 1997 |
Diğer Kaynaklar: | -Masallar ve Eğitimsel İşlevleri-Mesaj Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2009 -Diyarbakır Efsaneleri-Motif Index, Muhsine Helimoğlu Yavuz, 4. Baskı Cumhuriyet Kitapları Yayınları, İst. 2007 - “Mit-Din-Gelenek Aynasında Kadın”, Muhsine Helimoğlu Yavuz, Folklor-Edebiyat C.10, S. 37 -Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Kenan Akyüz, Ank. 1976 -Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Gürsel Aytaç, Ank. 1997 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Sunum / Seminer | 8 | 16 |
Ödevler | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 5 | 10 |
Final | 7 | 33 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | 3 |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 4 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | 4 |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | 2 |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 3 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | 3 |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 3 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | 3 |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | 3 |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | 2 |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 3 |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek | 3 |