SOC4007 Contemporary Sociological TheoryBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4007 Çağdaş Sosyolojik Teorileri Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL AKDEMİR
Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencileri çağdaş sosyal ve eleştirel teori alanındaki güncel kuramlar, konular ve tartışmalarla tanıştırmak üzere tasarlanmıştır. Temel çağdaş kuramsal çerçevelerin eleştirel bir değerlendirmesini sunarak, büyük temalar ve entelektüel hareketleri incelemektedir. Özellikle 'postmodern' ve 'postyapısalcı' teoriler olarak adlandırılan alanlardaki kurucu metinlere özel bir önem verilmekte; modernite, göstergebilim, bilinçdışı, feminizm ve Freud, Nietzsche ile Marx'ın yeniden yorumlanmaları gibi konulara odaklanılmaktadır. Ayrıca, ders yapıbozum, oryantalizm ve postkolonyalizm kavramlarını ele almakta; bu fikirlerin yerleşik paradigmaları nasıl sorguladığını ve eleştirel teori alanındaki süregelen tartışmalara nasıl katkıda bulunduğunu araştırmaktadır.

Ders, aynı zamanda, eleştirel posthümaniteler alanındaki güncel tartışmaları öğrencilerle buluşturmakta; teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve çağdaş teorik söylemlerde insanın merkezin dışına alınması bağlamında, insan öznelik, etik ve edimcilik (ajans) kavramlarının yeniden nasıl ele alındığını incelemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ana Teorilerle Tanışmak: Postmodernizm, postyapısalcılık ve eleştirel posthumaniteler de dahil olmak üzere, çağdaş sosyal ve eleştirel teorinin temel teorik çerçevelerini ve bunların güncel sosyolojik tartışmalarla olan ilgisini kapsamlı bir şekilde anlamak;

2. Entelektüel Gelişimini İzlemek: Modern ve postmodern düşüncenin evrimini izleme becerisini kazanmak, özellikle göstergebilim, dekonstrüksiyon ve bilinçdışı gibi kavramların geleneksel sosyolojik paradigmaları nasıl zorladığını anlamak;

3. Feminist ve Postkolonyal Teorilerle Eleştirel İlişki Kurmak: Feminist, dekolonyal ve postkolonyal yaklaşımlarla eleştirel bir ilişki kurarak, oryantalizm, iktidar yapıları ve bilgi üretimi gibi kavramları nasıl sorguladıklarını anlamak;

4. İnsan Öznelliğini Bağlamında Analiz Etmek: Teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve insanın merkeziliğinin sorgulanması bağlamında, postmodern ve posthumanist çerçeveler içinde insan öznelliği, etik ve öznellik kavramlarının yeniden kavramsallaştırılmasını analiz etmek;

5. Çağdaş Teori Üzerine Akademik Yazı Yazmak: Çağdaş sosyolojik teorileri eleştirel bir şekilde tartışan, farklı teorik perspektifleri sentezleyip bunları ilgili toplumsal olgulara uygulayarak iyi araştırılmış, teorik olarak bilgilendirilmiş bir makale üretmek;

6. Eleştirel ve Analitik Becerileri Geliştirmek: Derse aktif katılım, sunumlar ve işbirlikçi öğrenme yoluyla eleştirel düşünme, sunum yetenekleri ve etkileşim becerilerini geliştirmek, ders materyallerine dair yansıtıcı bir anlayış sergilemek.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencileri çağdaş sosyal ve eleştirel teori alanındaki güncel kuramlar, konular ve tartışmalarla tanıştırmak üzere tasarlanmıştır. Temel çağdaş kuramsal çerçevelerin eleştirel bir değerlendirmesini sunarak, büyük temalar ve entelektüel hareketleri incelemektedir. Özellikle 'postmodern' ve 'postyapısalcı' teoriler olarak adlandırılan alanlardaki kurucu metinlere özel bir önem verilmekte; modernite, göstergebilim, bilinçdışı, feminizm ve Freud, Nietzsche ile Marx'ın yeniden yorumlanmaları gibi konulara odaklanılmaktadır. Ayrıca, ders yapıbozum, oryantalizm ve postkolonyalizm kavramlarını ele almakta; bu fikirlerin yerleşik paradigmaları nasıl sorguladığını ve eleştirel teori alanındaki süregelen tartışmalara nasıl katkıda bulunduğunu araştırmaktadır.

Ders, aynı zamanda, eleştirel posthümaniteler alanındaki güncel tartışmaları öğrencilerle buluşturmakta; teknolojik ilerlemeler, ekolojik krizler ve çağdaş teorik söylemlerde insanın merkezin dışına alınması bağlamında, insan öznelik, etik ve edimcilik (ajans) kavramlarının yeniden nasıl ele alındığını incelemektedir.

Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra vaka analizi, iş birlikçi öğrenme, tartışma, bireysel çalışma, okuma, proje, teknoloji destekli öğrenme yöntemleri şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş: Ders programının üstünden gitmek Ön hazırlık yok
2) Klasik Sosyoloji Kuramı D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51)
3) Postmodern Sosyal Kurama Giriş G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17) G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36)
4) Ferdinand Saussure: Semiotiks ve Yapısalcılık Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9) John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75) Annotation 1 Teslim
5) Frankfurt Okulu Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96) Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74) Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74) Annotation 2 Teslim
6) Psikoanaliz ve Jaques Lacan Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193) Annotation 3 Teslim
7) Meetings on Final Project Final Projesi Önerisi
8) Postmodern Durum Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11) Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14) Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14) Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82) Annotation 4 Teslim
9) Jacques Derrida ve Yapı Söküm Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42) Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91) Activity: Film clip Derrida – Documentary Film (2002) 84 min Annotation 5 Teslim
10) Gilles Deleuze and Felix Guattari Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106) Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49) Suggested Topic: Deleuze’s Nietzsche Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34) Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7) Activity: Film clip Documentary Film: “Zizek!” 71 min Annotation 6 Teslim
11) Michel Foucault: Panopticizm, Disiplin, Gözetim, Söylem, Beden, Nüfus G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62) G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75) ? Activity: Film clip Badiou interviews Michel Foucault (1965) 30 min Annotation 7 Teslim
12) Feminist Kuram ve İnsansonrası Durum Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204) “Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87) Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92) Rosi Braidotti “Posthuman Critical Theory”, in D. Banerji and M.R. Paranjape (eds.) Critical Posthumanism and Planetary Futures. (13-32) Activity: Discussion on Film clip The Piano (Jane Campion, 1993) 121 min Annotation 8 Teslim
13) Orientalizm and Post-Kolonyal Kuram Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80) Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101) Activity: Discussion on Film clip Zeitgeist: Moving Forward (Peter Joseph, 2011) 201min Annotation 9 Teslim
14) Küreselleşme ve Post-Milliyetçilik Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21) Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40) Annotation 10 Teslim

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Özel ders okumaları ve görsel materyaller kullanılmaktadır.
D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51)
G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17)
G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36)
Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9)
John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75)
Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96)
Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74)
Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74)
Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193)
Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11)
Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14)
Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14)
Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82)
Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42)
Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91)
Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106)
Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75)
Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204)
“Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87)
Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92)
Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80)
Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101)
Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21)
Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40)
Badiou. Ethics.
Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34)
Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7)
Diğer Kaynaklar: Special course reader as well as visual materials
D. P. Johnson (2008) “Classical Stage European Sources of Sociological Theory”, ch 1, in D. P. Johnson Contemporary Sociological Theory: An Integrated Multi-level Approach New York: Springer. (23-51)
G. Ritzer (1997) “Postmodern Social Theory, Sociology and Sociological Theory”, ch 1, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (1-17)
G. Ritzer (1997) “The Development of Postmodern Sociology”, ch 2, in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (18-36)
Ferdinand Saussure, Selection from Course in General Linguistics (8-17, 65-9, 110-9)
John E. Joseph “The Linguistic Sign”, Cambridge Companions Online, Cambridge University Press. (59-75)
Erich Fromm “The Method and Function of an Analytic Social Psychology”, in A. Arato and E. Gebhardt, eds., The Essential Frankfurt School Reader. (477-96)
Wilhelm Reich “The Authoritarian Ideology and the Family in the Mass Psychology of Fascism”, The Mass Psychology of Fascism. (34-74)
Max Horkheimer “Authoritarianism and the Family”, in R. N. Anshen, ed., The Family: Its Function and Destiny (359-74)
Kaja Silverman “The Subject”, The Subject of Semiotics. (127-193)
Thedor W. Adorno (1968) “Late Capitalism or Industrial Society?” (1-11)
Fredric Jameson (1991) “Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism” in F. Jameson Postmodernism or, The Cultural Logic of Late Capitalism Verso. (1-14)
Jean-Francois Lyotard (1979) “The Postmodern Condition: A Report on Knowledge” in J.F. Lyotard The Postmodern Condition: A report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press. (1-14)
Bary Smart “The Postmodern Paradox”, Modern Conditions and Postmodern Controversies. (141-82)
Elizabeth Gross “Derrida and the Limits of Philosophy” (26-42)
Jonathan Culler “Deconstruction”, On Deconstruction: Theory and Criticism After Structuralism. (85-110, 165-91)
Ronald Bogue “Anti-Oedipus: Nietzschean Desiring Production and the History of Representation”, Deleuze and Guattari. (83-106)
Ronald Bogue “The Grand Proliferation: Regimes of Signs and Abstract Machines in Thousand Plateaus”, Deleuze and Guattari. (124-49)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part1: Archaeology of Knowledge, Genealogy of Power” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (37-62)
G. Ritzer (1997) “Michel Foucault Part2: Sexuality, Power, and Self” in G. Ritzer Postmodern Social Theory Toronto: McGraw-Hill. (63-75)
Elizabeth Gross (1986) “What is Feminist Theory?”, in C. Pateman and E. Gross, eds., Feminist Challenges: Social and Political Theory Boston: Northeastern University Press. (190-204)
“Feminist Theory”, in James Farganis, ed., Readings in Social Theory: The Classic Tradition to Post-Modernism (Dorothy Smith: Women’s Experience as a Radical Critique of Sociology). (376-87)
Gayatri Chakravorty Spivak “Feminism and Critical Theory” In Other Worlds: Essays in Cultural Politics. (77-92)
Leela Gandhi “Edward Said and his Critics” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (64-80)
Leela Gandhi “Postcolonalism and Feminism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (81-101)
Leela Gandhi “Imagining Community: The Question of Nationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (102-21)
Leela Gandhi “One World: The Vision of Postnationalism” Postcolonial Theory: A Critical Introduction. (122-40)
Badiou. Ethics.
Ronald Bogue “Deleuze’s Nietzsche: Thought, will to power, and the eternal return”, Deleuze and Guattari. (15-34)
Friedrich Nietzsche: The Will to Power. (104-7)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Ödev 10 % 30
Sunum 1 % 15
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 12 12
Ödevler 10 3 30
Rapor Teslimi 1 40 40
Toplam İş Yükü 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3