MATEMATİK BİLGİSAYAR | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PHY1002 | Fizik II | Bahar | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. LÜTFİ ARDA |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER POLAT Prof. Dr. LÜTFİ ARDA Doç. Dr. DOĞAN AKCAN Arş.Gör. MEHMET CAN ALPHAN Arş.Gör. MUHAMMED CEMAL DEMİR Doç. Dr. OZAN AKDOĞAN Prof. Dr. NAFİZ ARICA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Electrostatik ve Manyetostatik temellerini tanıtmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Yüklü parçacıkların özelliklerini tarif edebilecek ve yüklü parçacıklar arasındaki elektirk kuvvetini formülize edebilecek. Vektör notasyonunu elektrik alanlarına uygulayabilecek. Sürekli yük dağılımlarının elektrik alanını hesaplayabilecek. Bir yük dağılımın oluşturduğu elektrik alan çizgilerini çizebilecek 2 Elektrik akıyı tanımlayabilecek. Gauss Yasasını sürekli yük dağılımlarına uygulayabilecek. Elektrostatik dengedeki iletkenleri açıklayabilecek. 3 Nokta yüklerin ve yük dağılımlarının elektrik potansiyellerini formülize edebilecek. Elektrik alan ve elektrik potansiyel arasındaki ilişkiyi formülize edebilecek. Sürekli yük dağılımlarının elektrik potansiyelini hesaplayabilecek. 4 Farklı kapasitor kombinasyonlarının kapasitanslarını hesaplayabilecek. 5 Direnç, akım ve voltajı tanımlayabilir ve hesaplayabilecek. 6 DC devrelerinin analizini yapabilecek. Kirchoff Kurallarını DC Elektrik devrelerine uygulayabilecek. |
Bu derste, elektrik alan, Gauss Yasası, Elektrik potensiyel, Kapasitans ve dielektrik maddeler, Doğru Akım devreler, ve manyetik alanlar öğretilecek. Dersin öğretim yöntemleri anlatım ve problem çözme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elektrik Alanlar, Blm. 23, Elektrik yüklerinin özellikleri, İletken ve yalıtkanlar, Coulomb Yasası, Elektrik Alan | |
2) | Elektrik Alanlar, Blm. 23, Sürekli Yük dağılımlarının elektrik alanı, elektrik alan çizgileri, Düzgün Elektrik alan içinde yüklü parçacığın hareketi. | |
3) | Gauss Yasası, Blm. 24, Elektrik Akısı, Gauss Yasası, Gauss Yasasının Uygulamaları. | |
4) | Gauss Yasası, Blm. 24, Elektrostatik Dengedeki İlektenler, Gauss Yasasının Deneysel Doğrulanması. | |
5) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Potensiyel Fark ve Elektrik Potensiyel, Düzgün Elektrik Alan içindeki Potensiyel Farkları | |
6) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Nokta yüklerin Elektrik Potansiyeli ve Potansiyel Enerjisi, Elektrik Potansiyelden Elektrik Alanın Hesaplanması. | |
7) | Elektrik Potensiyel, Blm. 25, Sürekli yük dağılımının Elektrik Potansiyeli, Yüklü İletkenlerin Elektrik Potansiyeli, Millikan Deneyi, Elektrostatik Uygulamaları. | |
8) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Kapasitansın Tanımı, Kapasitans Hesabı, Kapasitörlerin Bağlanması. | |
9) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Dielektrikli Kapasitörlerde Depolanan Enerji, Elektrik Alandaki Elektrik Dipolü. | |
10) | Kapasitans ve Dielektrikler, Blm. 26, Dielektriklerin Atomik Açıklaması. | |
11) | Akım ve Direnç, Blm. 27, Elektrik Akımı, Direnç ve Ohm Yasası, | |
12) | Elektrik Akım Modeli. Direnç ve Sıcaklık, Süperiletkenler, Elektrik Enerjisi ve Güç. | |
13) | Doğru Akım Devreleri, Blm. 28, Electromotor Kuvveti, Seri ve Paralel Bağlı Dirençler. | |
14) | Kirchhoff Kuralları, RC Devreleri, bir kapasitörün yüklenmesi ve boşaltılması, galvanometre, ampermetre, voltmetre |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Physics for Scientists and Engineers, 9th Edition (2014) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Young & Freedman’s University Physics 14th edition |
Diğer Kaynaklar: | 1) Physics for Scientists and Engineers, eighth editions (2010) by John W. Jewett, Jr. and Raymond A. SERWAY, BROOKS/COLE CENGACE learning. 2) Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, sixth editions (2006) by Raymond A. SERWAY and John W. Jewett, Jr., Brooks/Cole- Thomson Learning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 7 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 7 | 3 | 21 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 170 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel matematik, uygulamalı matematik ve bilgisayar bilimi teori ve uygulamalarını kavramış olmak | 3 |
2) | Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak | 4 |
3) | Matematik ve bilgisayar bilimlerini, disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek | 4 |
4) | Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek | 4 |
5) | Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek | 5 |
6) | Matematik ve bilgisayar bilimleri alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak | |
7) | Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek | 2 |
8) | Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak | 3 |
9) | Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak | 5 |
11) | Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak | 3 |
12) | Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek | 2 |