ARC2001 Architectural Design IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ARC2001 Mimari Tasarım I Güz 2 6 5 10

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. DİLARA DEMİRALP
Dr. Öğr. Üyesi HATİDZA ÇAPKIN
Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI
Dr. Öğr. Üyesi ASLI VARON
Öğ.Gör. KUTSAN ÖZORAL
Prof. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: ARC2001, sosyal sorumluluk ve kapsayıcılık odaklı bir yaklaşımla bir mahallenin çevresel özellikleri ve bağlamsal ilişkilerinin araştırılması ve incelenmesi yoluyla programatik olarak sürdürülebilir mimari müdahaleler ve öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, öğrencileri kısa ve uzun vadeli düşünme ve akıl yürütme yoluyla mimari soru ve yanıtları formüle etmeye teşvik eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi tamamlayan öğrenciler:
1. Alanları/yerleri kaydeder, belgeler ve mahallelerdeki ve topluluklardaki sosyal, fiziksel, mekansal, programatik ve kültürel nitelikteki mevcut uygulamalara ilişkin gözlemler yapar
2. Yerden ve o yerde yaşayanlardan deneyim, etkinlik ve uygulamaları yoluyla bilgi edinir,
3. Yerle ilişkilenen ve sosyal sorumluluğu ele alan programlar/senaryolar geliştirir
4. Tasarım süreçlerinin aşamalarıyla uyumlu fikirleri aktarmak için geleneksel grafik ve dijital teknoloji becerileri gibi uygun temsili araçlarını kullanır

Dersin İçeriği

Stüdyo, insanları, hayvanları ve bitkileri, yani seçilen mahallenin tüm ekosistemini inceler ve bağlamsal (fiziksel, sosyal, davranışsal) unsurların mimari tasarımı nasıl bilgilendirdiği araştırır. Kentsel yaban hayatı, kapsayıcılık ve sosyal sorumluluk stüdyonun temel anahtar kelimeleridir.
Stüdyonun ilk bölümünde öğrenciler seçilen düşük yoğunluklu mahalle üzerinde kapsamlı araştırmalar yapar. Öğrenciler mahallenin mekanlarını, yaşayan ve cansız aktörlerini gözlemler, kaydeder ve sorular sorarlar. İkinci bölümde öğrenciler seçilen araziler ve temalar için bir program önerirler. Önerilen programın 400m2 civarında olması beklenmektedir.

Bu ders kapsamında uygulanan öğrenme yöntem ve teknikleri şunlardır:
Örnek alan çalışması
Proje
İşbirliğine dayalı öğrenme
Konuk Konuşmacı
Anlatım
Okuma
Gözlem
Tartışma
Gezi
Bireysel çalışma
Problem Çözme
Sosyal Aktivite



Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1a & 1b Arazi gezisi, yerle ilgili tartışmalar Mahallenin tarihi, demografisi ve bağlamı üzerine araştırmalar
2) 2a ve 2b – Seminerler, Mahalle sakinleri (insan-hayvan-bitki) ve topluluk üzerine araştırmalar, ortak kritikler Haritalama çalışmaları, örnek araştırma, 1/500 grup maketi
3) 3a ve 3b – Seminerler, makro ve mikro analizler Arazi analizi posterleri
4) 4a ve 4b - Konsept ve program geliştirme ve ilk tasarım fikirleri Konsept diyagramları, poster ve maketi
5) 5a ve 5b - Ara Jüri 1 ve Eskiz Sınavı Jury I-Teslim gereklilikleri
6) 6a ve 6b - Mimari programın geliştirilmesi, ilk tasarım fikirleri Arazi planı geliştirme, 1/200 plan, kesit, cepheler ve 1/200 maket
7) 7a ve 7b - Ortak ve bireysel kritikler
7) 7a & 7b- Proje geliştirme, bireysel kritikler Arazi planı geliştirme, 1/200 plan, kesit ve cepheler 1/200 maket
8) 8a ve 8b -Vize haftası
9) 9a ve 9b - Proje geliştirme, bireysel kritikler ve 2. ara jüri 1/500 ve 1/200 çizim ve maketler 2. ara juri teslim gereklilikleri
10) 10a ve 10b. Eskiz sınavı, proje geliştirme ve bireysel kritikler Juri sonrası 1/500 ve 1/200 çizim ve maket revizyonları 1/100 plan ve kesitler
11) 11a ve 11b - Proje geliştirme, peyzaj kararlarını detaylandırma ve materyalite 1/100 çizimler ve maket
12) 12a ve 12b - Proje geliştirme, bireysel kritikler Arazi kesit, görünüş ve siluetleri Tüm posterler 1/100 çizimler ve maket
13) Ön juri, sunum tekniklerinin geliştirilmesi Tüm poster ve çizim seti (1/500, 1/200 ve 1/100)
13) 13a ve 13b - Ön Jüri
13) Ön juri, sunum tekniklerinin geliştirilmesi Tüm poster ve çizim seti (1/500, 1/200 ve 1/100)
14) 14a ve 14b - Final sunumu üzerine kritikler
14) 14a ve b. Son revizyonlar ve final jurisi Tüm poster, çizim setleri ve maketleri
14) 14a ve 14b - ön juri sonrası revizyonlar Sunum tekniklerinin geliştirilmesi Final jurisi Final jurisi gereklilikleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tasarım problemleri için seçilen konuyla ve tartışmalarla ilgili okumalar dönem boyunca paylaşılacaktır. / Related reading based on the chosen topic for the design problems and discussion will be shared during the semester.
Diğer Kaynaklar: Course Resources:
-Ching, F. (2007). Architecture: Form, Space, and Order (3rd ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
-Crase, J., Crawford, M., Kaliski, J. (Eds.) (1999). Everyday Urbanism. New York: Monacelli Press.
-De Chiara, J., Panero, J. & Zelnik, M. (Eds.) (2001). Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning. New York: Mc Graw-Hill.
-González García, S. (Ed.) (2013). Community Centre Design. Hong Kong: Design Media Publishing Limited.
-Harvey, D. (2012). Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution. London: Verso.McCleery,
-R. A, Moorman, C. E. M., Peterson N. (2014) Urban Wildlife Conservation, Springer.
-Mills, A. (2010). Streets of Memory: Landscape, Tolerance, and National Identity in Istanbul. Athens, Georgia (USA): The University of Georgia Press.
-Panero, J. & Zelnik, M. (1979). Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York: Whitney Library of Design.
-Steinfeld,E., Maisel, J. L (2012) Universal design [electronic resource]: creating inclusive environments. Jogn Wiley and Sons.
Coursera Sources:
-Understanding the Anthropocene and Sustainable Solutions (University of Colorado Boulder) https://www.coursera.org/videos/sustainability-and-the-circulareconomy/H8HZF?query=antropocene&source=search (This video is part of: Sustainability and the Circular Economy)
-Living with Wildlife in Urban and Suburban Ecosystems (University of Colorado Boulder) https://www.coursera.org/videos/animals-self-society/ZnzK0?query=urban+wildlife&source=search(This video is part of: Animals, Self, and Society
-Nature-Based Solutions in Urban Planning and Design https://www.coursera.org/videos/urbanisation-health-promoting-sustainable-solutions/YXuoX?query=urban+wildlife&source=search(This video is part of: Urbanisation and Health - Promoting Sustainable Solutions)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 20 % 20
Ara Juri 1 % 10
Final 1 % 45
Juri 1 % 25
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 28 4 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 20 5 100
Ara Juri 1 8 8
Juri 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. 5
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. 5
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. 3
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. 5
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. 5
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. 4
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. 2
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir 3
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. 2
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. 2