MİMARLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC2001 | Mimari Tasarım I | Güz | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BERNA YAYLALI Öğ.Gör. KUTSAN ÖZORAL Öğ.Gör. SERENGÜL SEÇMEN Öğ.Gör. GÖZDE KIZILKAN Öğ.Gör. SEDA CİVELEK Öğ.Gör. İLHAN AYDIN MELTEM Öğ.Gör. MERİÇ ÜĞDÜL KATMERCİ Dr. Öğr. Üyesi DURNEV ATILGAN YAĞAN Dr. Öğr. Üyesi BELİNDA TORUS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | ARC2001, bir komşuluğun toplumsal müşterekleri, çevresel özellikleri ve bağlamsal ilişkileri üzerine araştırma ve incelemeler yapmayı ve elde edilen veriler üzerine programatik olarak sürdürülebilir mimari müdahaleler ve proje önerileri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ders, öğrencilerin, kısa ve uzun vadeli düşünme ve akıl yürütmeyle mimari soruları ve yanıtları üretmeye zormalaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenciler: 1 mahallelerde ve topluluklarda mevcut sosyal, fiziksel, mekansal, programatik, kültürel ve doğa ile ilişkili uygulamalar hakkında gözlemler yapar, alanları / yerleri kaydeter ve belgeler. 2 yerden bilgi edinir ve öğrenir ve gözlemlediği deneyimleri, etkinlikleri ve uygulamaları aracılığıyla kullanıcı profilini tanımlar. 3 kullanıcılarla ilgili programlar / senaryolar geliştirir. 4 fikirleri iletmek için tasarım süreçlerinin aşamalarıyla uyumlu geleneksel sunum tekniklerini ve sayısal teknolojileri içeren çeşitli temsil yöntemlerini kullanır. 5 mimarın kamu yararına çalışma ve etkilenen tarafların yaşam kalitesini iyileştirme sorumluluğunu anlar. 6 tasarım projelerini başarıyla tamamlamak için başkalarıyla işbirliği içinde çalışır. 7 mimar olarak meslektaşlarının çalışmalarını bilinçli ve iyi gerekçelendirilmiş kriterlerle eleştirirebilir. |
Mimari tasarımın sosyal, kültürel, politik, teknolojik ve bağlamsal yönleri açısından yerin yeniden düşünülecek ve ele alınacaktır. Öğrenciler, alanın özelliklerini birden çok yönden (fiziksel, kültürel, sosyal, doğal ve insan yapımı vb.) araştırmalı ve bunları uygun araç ve tekniklerle temsil edecek ve sorgulayacaktır. Öğrenciler, mevcut müşterekleri inceleyecekler, mevcut müşterekleri güçlendirmek, kötüleşen müşterekleri iyileştimek veya restore etmek veya yeni müşterekler üretmek için çalışacaklardır. Stüdyo iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, öğrencilerin yeri doğrudan ve dolaylı deneyimlerle kapsamlı bir şekilde incelemesini ve araştırmasını gerektirmektedir. Öğrenciler kamusal alanları gözlemlemeli, kaydetmeli, sorular sormalıdır. Elde edilen bulgulara göre küçük ölçekli bir müdahale önerilmeli ve detaylandırılmalıdır. İkinci bölüm, ARC2001 stüdyo öğrencilerinin seçilen alanlar ve temalar için program üretmelerini ve yanıtlar geliştirmelerini gerektirmektedir. Öğrenciler küçük ölçekli müdaheleden elde ettikleri bulguları da yorumlayarak bir grup ve o grubun müşterekleri için bir program önereceklerdir. Proje, öğrenciler tarafından çalışılan konulara ve programa göre geliştirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1a. Giriş / 1b. 1. Bölüm, Seminer, yer üzerine tartışma ve araştırmalar | |
2) | 2a ve 2b – Seminerler, yerle ilgili tartışma ve araştırmalar | |
3) | 3a ve 3b – Seminerler, yerle ve müşterekler ile ilgili tartışma ve araştırmalar | |
4) | 4a ve 4b - Yerle ve müşterekler ile ilgili tartışma ve araştırmalar ve küçük ölçekli müdahale | |
5) | 5a ve 5b - Ara Jüri 1 | |
6) | 6a ve 6b - Mimari programın geliştirilmesi | |
7) | 7a ve 7b - Ortak ve bireysel kritikler | |
8) | 8a ve 8b - Ortak ve bireysel kritikler | |
9) | 9a ve 9b - Ara Jüri 2 | |
10) | 10a ve 10b - Ortak ve bireysel kritikler | |
11) | 11a ve 11b - Ortak ve bireysel kritikler | |
12) | 12a ve 12b - Ortak ve bireysel kritikler | |
13) | 13a ve 13b - Ön Jüri | |
14) | 14a ve 14b - Final sunumu üzerine kritikler |
Ders Notları / Kitaplar: | Tasarım problemleri için seçilen konuyla ve tartışmalarla ilgili okumalar dönem boyunca paylaşılacaktır. / Related reading based on the chosen topic for the design problems and discussion will be shared during the semester. |
Diğer Kaynaklar: | • Ching, F. (2007). Architecture: Form, Space, and Order (3rd ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. • Crase, J., Crawford, M., Kaliski, J. (Eds.) (1999). Everyday Urbanism. New York: Monacelli Press., • De Chiara, J., Panero, J. & Zelnik, M. (Eds.) (2001). Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning. New York: Mc Graw-Hill. • Dellenbaugh, M., Kip, M., Bieniok, M., Müller, A.K., Schwegmann, M. (Eds.) (2015). Urban Commons: Moving Beyond State and Market. Basel/Berlin/Boston: Birkhäuser. • González García, S. (Ed.) (2013). Community Centre Design. Hong Kong: Design Media Publishing Limited. • Harvey, D. (2012). Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution. London: Verso. • Interior Space: Permanent and Temporary Exhibition (2007). Seoul, Korea: Archiworld. • Mills, A. (2010). Streets of memory: Landscape, tolerance, and national identity in Istanbul. University of Georgia Press. • Panero, J. & Zelnik, M. (1979). Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards. New York: Whitney Library of Design. • Sanchez, J. (2020). Architecture for the Commons: Participatory Systems in the Age of Platforms. London: Routledge. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 20 | % 20 |
Ara Juri | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 45 |
Juri | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 28 | 4 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 5 | 100 |
Ara Juri | 1 | 8 | 8 |
Juri | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır. | 5 |
2) | Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır. | 5 |
3) | Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur. | 3 |
4) | Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. | 5 |
5) | Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur. | 5 |
6) | İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir. | 4 |
7) | Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir. | 2 |
8) | Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir | 3 |
9) | Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır. | 2 |
10) | Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur. | 2 |