ESE2003 Fundamentals of ThermodynamicsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ESE2003 Termodinamiğin Temelleri Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SEVİM ÖZGÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CANAN ACAR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Geçerli değildir.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı; sıcaklık, ısı, iş, entalpi, entropi ve ekserji gibi enerji ile ilgili temel kavramları öğrencilere öğretmektir. Saf maddenin fazları ve veri tablolarının kullanımı üzerine de çalışma yapılacaktır. Açık ve kapalı sistemlerin analizi, öğrencilerin genelde kullanılan türbin ve soğutucu gibi sistemlerin enerji harcamalarını veya çıktılarını hesaplamalarına yardımcı olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Temel termodinamik kavramları tanımlama ve tabloları okuyarak bu kavramların miktarlarını belirleme yeteneği.
II. Termodinamik yasaları (sıfırıncı, birinci, ikinci ve üçüncü) tanımlama ve birinci yasayı kapalı ve açık sistemlere uygulama yeteneği.
III. İkinci yasa ile ilgili kavramları (entropi ve ekserji) anlama ve ikinci yasayı açık ve kapalı sistemlere uygulama yeteneği.
IV. Termodinamik yasalarına dayalı olarak temel termodinamik çevrimleri değerlendirme yeteneği.

Dersin İçeriği


Bu ders kapsamında temel kavramlar ve tanımlar, saf maddenin özellikleri, durum denklemleri, iş ve ısı, Termodinamiğin 1. yasası, iç enerji ve entalpi, Termodinamiğin 2. yasası, carnot çevrimi, entropi ve ekserji incelenecektir. Dersin Öğretim yöntemleri Anlatım, Tartışma ve Problem Çözme şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Termodinamiğin Temel Kavramları Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 1
2) Sıcaklık, Basınç ve Termodinamiğin Sıfırıncı Yasası Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 1
3) İç Enerji, Isı ve İş, Termodinamiğin 1. Yasasının Tanımı Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 2
4) Saf Madde, Özellik Diyagramları Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 3
5) Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 4
6) Kontrol Hacimlerinin Kütle ve Enerji Analizi Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 5
7) Ara Sınav
8) Kontrol Hacimlerinin Kütle ve Enerji Analizi - Sürekli Akış Mühendislik Cihazları Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 5
9) Termodinamiğin İkinci Yasası Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 6
10) Entropi ve Ekserji Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 7-8
11) Gaz Güç Çevrimleri Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 9
12) Buhar ve Kombine Güç Çevrimleri Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 10
13) Soğutma Çevrimleri Thermodynamics, An Engineering Approach, Çengel Y.A., Boles M.A. and Kanoğlu, M., McGraw-Hill, 2015. Bölüm 11
14) Problem çözme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Thermodynamics, An Engineering Approach”, Çengel Y.A. and Boles M.A., McGraw-Hill, 2011

"Fundamentals of Thermodynamics", 10th Edition, Borgnakke, C., Sonntag, R.E., Wiley, 2020
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 7 112
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 4
2) Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma.
11) Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma.