ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SEN2022 | Yazılım Mühendisliği Analiz ve Tasarımı | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYLA GÜLCÜ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersi aldıktan sonra, öğrenci kapsam tanımlama, problemleri açıklama, sistem gereksinimlerini toplama, veri, nesne ve süreç modelleri oluşturma ve karar verme amacıyla fizibilite analizi uygulamak için alternatif çözümleri belirleme gibi yazılım geliştirme sürecini analiz etme ve tasarlama becerisine sahip olacaktır. Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC) aşamalarını ele almak için kullanılan çeşitli metodolojiler, süreçler, teknikler ve araçların kullanılarak öğrenmesi amaçlanmaktadır. Derste Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri: Ders anlatımı, okuma, uygulama, bireysel çalışma, problem çözme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi tamamlayan öğrencilerin aşağıdaki kazanımlara sahip olması beklenmektedir: 1. Bilgi sistemleri için sistem analizi ve tasarım kavramlarını açıklamak, 2. Sistem geliştirme sürecinin temel aşamalarını tanımlamak, 3. Bilgi sistemleri problemlerini çözmek için proje yönetim araçlarını ve çeşitli sistem analizi yaklaşımlarını açıklamak, 4. Bilgi sistemi problemlerinin kapsamını tanımlamak, 5. Projeyi tetikleyen problemleri, fırsatları ve yönlendirmeleri belirlemek, 6. Fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan sistem gereksinimlerini tanımlamak, bilgi toplama tekniklerini uygulamak, 7. Aktörleri ve kullanım senaryolarını (use cases) tanımlamak, bağlam (context) ve kullanım senaryosu model diyagramlarını oluşturmak, 8. Veri modelleri ve UML diyagramları oluşturmak, 9. Süreç modelinin temel kavramlarını ve yapısını tanımlamak, bağlam, veri akışı, olay ve sistem diyagramlarını oluşturmak, 10. Alternatif sistem çözümlerini belirlemek, altı tür fizibiliteyi tanımlamak, maliyet-fayda analizleri ve sistem öneri raporları hazırlamak. |
Dersin içeriği sistem analizi ve tasarımının temel kavramları, bilgi sistemlerinin bileşenleri, bilgi sistemlerini geliştirme yöntemleri, proje yönetimi, sistem analizi yaklaşımları, kapsam tanımlama evresi, problem analizi evresi, gereksinim analizi evresi, use-case raporlarının hazırlanması, veri modelleme ve analizi, süreç modelleme, fizibilite analizi ve sistem önerisi hazırlama konularından oluşmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş | Textbook Chapter#1 |
2) | Bilgi Sistemleri için Sistem Analiz ve Tasarımı | Textbook Chapter#1 |
3) | Proje Yönetimi, Kapsam Tanımlama | Textbook Chapter#2 |
4) | Problem Analizi, Proje Planlama Araçları Kullanımı | Textbook Chapter#2 |
5) | Problem Analizi, Gereksinim Ortaya Çıkarma, Gereksinim Analizi | Textbook Chapter#3 |
6) | Kullanım Senaryoları Belirleme ve Diyagramları Oluşturma | Textbook Chapter#4 |
7) | Kullanım Senaryoları Tanımlayıcıları | Textbook Chapter#4 |
8) | Yapısal Modelleme | Textbook Chapter#5 |
9) | Ara Sınav Haftası | Chapter#1-4 from the textbook |
10) | Davranışsal Modelleme | Chapter#6 |
11) | Analiz Modellerinin Doğrulanması ve Geliştirilmesi | Chapter#7 |
12) | Fiziksel Mimari Katmanı Tasarımı | Chapter#11 |
13) | Geliştime Fazı: Programlama, Dokumantasyon ve Test Adımları | Chapter#12 |
14) | Implementasyon Sonrası Aktiviteler | Chapter#13 |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook: Systems Analysis and Design: An Object-Oriented Approach with UML, 6th Edition Alan Dennis, Barbara Wixom, David Tegarden, Wiley, ISBN: 978-1-119-56121-7 October 2021 (5th Edition can also be used) Supplementary Resource: Systems Analysis & Design for the Global Enterprise 7ed, Lonnie D. Bentley and Jeffrey L. Whitten, McGraw Hill, ISBN-13 978-0-07-110766-2, 2007 |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. | |
11) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |