SEN2022 Software Engineering Analysis and DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SEN2022 Yazılım Mühendisliği Analiz ve Tasarımı Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYLA GÜLCÜ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersi aldıktan sonra, öğrenci kapsam tanımlama, problemleri açıklama, sistem gereksinimlerini toplama, veri, nesne ve süreç modelleri oluşturma ve karar verme amacıyla fizibilite analizi uygulamak için alternatif çözümleri belirleme gibi yazılım geliştirme sürecini analiz etme ve tasarlama becerisine sahip olacaktır. Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC) aşamalarını ele almak için kullanılan çeşitli metodolojiler, süreçler, teknikler ve araçların kullanılarak öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Derste Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri:
Ders anlatımı, okuma, uygulama, bireysel çalışma, problem çözme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersi tamamlayan öğrencilerin aşağıdaki kazanımlara sahip olması beklenmektedir:
1. Bilgi sistemleri için sistem analizi ve tasarım kavramlarını açıklamak,
2. Sistem geliştirme sürecinin temel aşamalarını tanımlamak,
3. Bilgi sistemleri problemlerini çözmek için proje yönetim araçlarını ve çeşitli sistem analizi yaklaşımlarını açıklamak,
4. Bilgi sistemi problemlerinin kapsamını tanımlamak,
5. Projeyi tetikleyen problemleri, fırsatları ve yönlendirmeleri belirlemek,
6. Fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan sistem gereksinimlerini tanımlamak, bilgi toplama tekniklerini uygulamak,
7. Aktörleri ve kullanım senaryolarını (use cases) tanımlamak, bağlam (context) ve kullanım senaryosu model diyagramlarını oluşturmak,
8. Veri modelleri ve UML diyagramları oluşturmak,
9. Süreç modelinin temel kavramlarını ve yapısını tanımlamak, bağlam, veri akışı, olay ve sistem diyagramlarını oluşturmak,
10. Alternatif sistem çözümlerini belirlemek, altı tür fizibiliteyi tanımlamak, maliyet-fayda analizleri ve sistem öneri raporları hazırlamak.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği sistem analizi ve tasarımının temel kavramları, bilgi sistemlerinin bileşenleri, bilgi sistemlerini geliştirme yöntemleri, proje yönetimi, sistem analizi yaklaşımları, kapsam tanımlama evresi, problem analizi evresi, gereksinim analizi evresi, use-case raporlarının hazırlanması, veri modelleme ve analizi, süreç modelleme, fizibilite analizi ve sistem önerisi hazırlama konularından oluşmaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş Textbook Chapter#1
2) Bilgi Sistemleri için Sistem Analiz ve Tasarımı Textbook Chapter#1
3) Proje Yönetimi, Kapsam Tanımlama Textbook Chapter#2
4) Problem Analizi, Proje Planlama Araçları Kullanımı Textbook Chapter#2
5) Problem Analizi, Gereksinim Ortaya Çıkarma, Gereksinim Analizi Textbook Chapter#3
6) Kullanım Senaryoları Belirleme ve Diyagramları Oluşturma Textbook Chapter#4
7) Kullanım Senaryoları Tanımlayıcıları Textbook Chapter#4
8) Yapısal Modelleme Textbook Chapter#5
9) Ara Sınav Haftası Chapter#1-4 from the textbook
10) Davranışsal Modelleme Chapter#6
11) Analiz Modellerinin Doğrulanması ve Geliştirilmesi Chapter#7
12) Fiziksel Mimari Katmanı Tasarımı Chapter#11
13) Geliştime Fazı: Programlama, Dokumantasyon ve Test Adımları Chapter#12
14) Implementasyon Sonrası Aktiviteler Chapter#13

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook: Systems Analysis and Design: An Object-Oriented Approach with UML, 6th Edition
Alan Dennis, Barbara Wixom, David Tegarden, Wiley, ISBN: 978-1-119-56121-7 October 2021 (5th Edition can also be used)

Supplementary Resource:
Systems Analysis & Design for the Global Enterprise 7ed, Lonnie D. Bentley and Jeffrey L. Whitten, McGraw Hill, ISBN-13 978-0-07-110766-2, 2007
Diğer Kaynaklar: Yok

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 5 % 20
Ödev 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. 5
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. 5
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. 2
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. 2
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. 2
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. 2
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. 4
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. 4
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. 5
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 2
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 2
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. 4
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.