IMT5433 Mobilya ve Aksesuar TasarımıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IMT5433 Mobilya ve Aksesuar Tasarımı Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. MURAD BABADAĞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HAMİDE ELÇİN TEZEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mobilya üreten firmaların üretim tesislerine ziyaret tavsiye olunur.
Dersin Amacı: Bu ders, mobilya ve aksesuar tasarımında araştırma yöntemlerine ait gerekli bilgi ve yeteneklerin kazanımını hedefler. Araştırma alanları, malzeme teknolojileri, biçim ve dönemlere ait yeniden tasarım yaklaşımları, yeni oluşan ihtiyaç ve yönelimler, özel kullanıcı grupları ve çevrelerini kapsar. Öğrencilerin araştırma tabanlı bir yaklaşım ile tasarım yeteneklerini uygularken, hedef pazarları, kullanıcı profilini, tasarım ihtiyaçlarını tanımlayarak etkin çözümler üretmeleri beklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel araştırma ve literatür tarama yöntemleriyle mobilya tasarımını yönlendirecek bilgiyi derleyebilmek
2) Toplanan bilgiyi analiz ederek mobilya tasarımına yönelik yeni önerilere kapı açacak analiz yeteneğini edinmek
3) Toplanan verilerle araştırma alanına ait tasarım hedeflerini belirleyebilmek, varsa sorunlara çözüm üretmek
4) Araştırma birikimini zemin alan tasarım hedeflerini belirlemek.
5) Tasarım hedeflerine bağlı bir mobilya tasarımını geliştirmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, araştırma ve analize dayalı kavramları esas alan bir yaklaşımla mobilya tasarımı yöntemlerini içerir. Araştırma ve analiz, öğrencinin mobilya tasarımı başlığındaki altyapıyı belirleyen öncü aşama olup, güncel mobilya tasarımı yaklaşımlarını etkileyen yöntemlerin belirlenmesinde rol oynar. Mobilya tasarımıyla bağlantılı araştırma başlıkları aşağıdaki kavramları ve benzer önerileri içerir:
Kültürel özellikler ve tarih
İşlevsellik/ Biçim/ Estetik araştırmalar
İnsan faktörleri ve ergonomi
Yeni teknolojiler ve uygulamaları (Mass customization, modülerlik, dijital devrim ve yansımaları)
Çok amaçlı kullanım, depolanabilirlik, katlanabilirlik, ayarlanabilirlik
Özel mekanlar (Okular, oteller, hastaneler vb.)
Malzeme ve üretim teknolojileri
Çevresel konular ve sürdürülebilirlik

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırmaya dayalı tasarım yöntemleri, örnek çalışmalar yok
1)
2) Araştırmaya dayalı tasarım yöntemleri, örnek çalışmalar Konu başlıklarının belirlenmesi Araştırma konu başlığının belirlenmesi ve daraltılması (Bir sayfalık ödev teslimi)
3) Literatür taraması sonuçları ve tartışması Rapor içerik hazırlama yöntemleri Raporla ilgili kaynakların listelenmesi ve teslimi
4) Rapor içerik hazırlama Rapor içeriği (İçindekiler) taslak sunumu+Kaynak listesi ve teslim
5) Rapor içeriği ve kaynaklar üzerine tartışma yok
6) Araştırma raporu ara sunum değerlendirme Araştırma raporu ara sunum (İçerik ve alt başlıklar belirlenmesi)
7) Mobilya tasarımı ana prensipleri Mobilya tasarım kritikleri
8) Malzeme, biçim Mobilya tasarım kritikleri
9) Üretim yöntemi ve detaylar Mobilya tasarım kritikleri
10) Üretim yöntemi ve detaylar Mobilya tasarım kritikleri
11) Sunuş teknikleri Mobilya tasarım kritikleri
12) Sunuş teknikleri Mobilya tasarım kritikleri
13) Araştırma sunumları ve tartışma yok
14) Araştırma sunumları ve tartışma yok
15)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Christ, J. European Cabinetry: Design and Construction.New York: Stirling, 1990.
2. Downey, C. A. Neofurniture. London: Thames and Hudson, 1992.
3. Gandy, C. D. Contemporary Classics: Furniture of the Masters. New York: Whitney Library of Design, 1990.
4. Hall, D. Discovering Furniture. London: Bracken Books, 1992.
5. Jonston, D. R. The Craft of Furniture Making. London: Batsford Ltd., 1981.
6. Kiley, N. World Furniture. London: Octopus, 1980.
7. Pile, J. F. Furniture, Modern+Postmodern: Design+Technology. New York: John Wiley, 1990.
8. Salomonsky, V. C. Masterpieces of Furniture: in Photographs and Measured Drawings. New York: Dover, 1974.
9. Sembach, K., Leuthauser, G., and Gössel, P. Twentieth Century Furniture Design. Köln: Taschen, 1991.
10. Stem, S. Designing Furniture from Concept to Shop Drawing: A Practical Guide. Newtown, Conn: Tatunton Press, 1989.
Diğer Kaynaklar: Catalogs of furniture hardware and furniture companies.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 3 % 0
Uygulama 3 % 0
Sunum 1 % 20
Ara Juri 1 % 20
Rapor Teslimi 2 % 20
Juri 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 3 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Sunum / Seminer 2 3 6
Proje 1 20 20
Ödevler 6 4 24
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir.
6) Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir
9) Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur.