ECO2012 Models in EconomicsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ULUSLARARASI FİNANSÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
ULUSLARARASI FİNANS
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECO2012 İktisatta Modeller Güz
Bahar
3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ÇAĞLAR YURTSEVEN
Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı, istatistik/ekonometrik modellemelerin ekonomi alanında nasıl uygulandığını göstermektir. Bu ders, veri işleme ve ekonomi alanında kullanılan modellerin oluşturulması, tahmin edilmesi ve yorumlanması üzerine yoğunlaşıyor. Ders, istatistik ve ekonometri alanının eğlenceli örneklerini, görseller, videolar ve sınıf içindeki karşılıklı etkileşim ile göstermektedir.
Konular, veri işlemenin temelleri, tanımlayıcı istatistikler, regresyon analizi, tahmin edicilerin istatistiksel özellikleri, örnekleme dağılımları, çıkarım, tahmin ve model varsayımlarının ihlalleri ile başlayacaktır. Uygulamada kullanılan birçok pratik ayrıntıyı göreceksiniz. Kursun nihai amacı, ekonometrik analiz yaparken ve bilimsel makaleleri okurken ve yorumlarken kendinize daha fazla güven duymanızı sağlamaktır.
Öğrenciler, dersler sırasında vaka çalışmaları kullanarak istatistiksel ve ekonometrik modelleri uygulayacaklardır. Öğrencilerin Stata programlamayı temel/orta seviyede öğrenip yüksek kaliteli raporlar yazacakları bilgisayar laboratuvarları da olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ekonomi alanındaki veri setlerinin temizleyebilecek, işleyebilecek ve yorumlayabilecek,
2. Betimleyici istatistiklerin elde edebilecek ve yorumlayabilecek
3. Basit ve çoklu regresyon modellerinin tahminleyebilecek ve yorumlayabilecek,
4. Olasılık modellerinin oluşturabilecek ve yorumlayabilecek,
5. Ekonomi alanında yayımlanmış bilimsel makalelerdeki modelleri yorumlayabilecektir.

Dersin İçeriği

Dersin öğretim yöntemleri Ders Anlatımı, Teknoloji Destekli Öğrenme, Simülasyon, Vaka Çalışması ve Problem Çözme şeklindedir.
Ders, öğrencilerle karşılıklı etkileşimin kurulduğu, görseller, videolar ve çeşitli interaktif bilimsel materyalleri içermektedir. Ekonomi alanında kullanılan istatistik ve ekonometrik modellerin kökenleri, tarihi ve vaka çalışmaları ile uygulamaları gösterilecektir. Ders, Stata programının temel/orta (basic/intermediate) seviyede öğrenilmesini hedeflemektedir. Ders süresince birçok bilgisayar laboratuvarı oturumu gerçekleştirilecektir.
Ders sırasında interaktif olarak uygulamalar gösterilecektir. Öğrenciler, iki adet vaka çalışması yaparak raporlar hazırlayacaklardır ve bu özgün raporlar, derste öğrendiklerinin uygulamalarını içermektedir. Bu raporlar, dersten geçme notunun toplamda belli bir yüzdesini (%40) oluşturacaktır. Raporlar hakkında bilgi dersin internet sayfasında duyurulacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Seti 0. Genel Bakış - Dersin amaçları - Model nedir? - Modelleme trendleri - Verilerin işlenmesi - Verinin korkusu - Veri türleri - Modelleme jargonları Ders Kitabı: Bölüm 1, 1.2, 1.3, and 1.4.
2) Ders Seti 0. Bazi Tekrarlar: Betimleyici ve Çıkarımsal İstatistik Yöntemleri - Tekrar: Betimleyici analiz - Bir vaka çalışması - Güzel grafikler oluşturmak - Tekrar: İstatistiksel çıkarım nedir? Genel bir giriş - Vaka Çalışması: TV Dizisi 100 ile etkileşimli simülasyonlar Ders Kitabı: Appendix B ve C (Genel olarak gözden geçir)
3) Ders Seti I. Regresyon Modellemesinin Temelleri - Ekonometrik Modeller - Çocukça bir yaklaşım - En küçük kareler aracı - Residuallar - R-kare ve Star Trek - Bir modelle falcılık yapmak: tahmin - Birkaç örnek Ders Kitabı: Bölüm 2.1, 2.2, 2.3 and 3.1, 3.2, 6.4
4) Bilgisayar Laboratuvarı I. Stata ile Regresyon Modelleri - Stata'ya giriş - Stata ile çoklu regresyonların tahmin edilmesi - Vaka Çalışması: Para mutluluğu satın alabilir mi?
5) Ders Seti II. Regresyon Modellemesinde Çıkarım - Varsayımlar ve başarısızlıklar: Gauss-Markov Teoremi - Regresyonun sağlığı - basit artıklar analizi - Özet: İstatistiksel çıkarım nedir? Simülasyon çalışmaları - Regresyon parametrelerinin istatistiksel testi - Birleşik hipotez testi - Güven aralıkları - Bütün modelin testi - Vaka Çalışması: Eğitim ve maaş modellemesi Ders Kitabı: Bölüm 4 ve 8.1, 15.1
6) Bilgisayar Laboratuvarı II. Stata ile İstatistiksel Çıkarım - OLS örnekleme dağılımlarının ve merkezi limit teoreminin simülasyonu - Stata ile istatistiksel çıkarım yapmak - Vaka Çalışması: Sağlık ve sağlık davranışları modellemesi
7) Ders Seti III. Regresyon Modellemesinde Ölçüm ve Dummy Değişkenler - Ölçüm birimleri - Ölçüm birimlerinin örnekleri - Dummy değişkenler - Dummy değişkenlerin yorumu - Vaka Çalışması: Cinsiyet ayrımcılığı modellemesi Ders Kitabı: Bölüm 2.4 ve 3.1, 3.2, 6.1, 7.1, 7.2 ve 7.3
8) Bilgisayar Laboratuvarı III. Stata ile Ölçüm ve Dummy Değişkenler - Stata'da ölçüm birimlerinin değiştirilmesine dair örnekler - Stata'da dummy değişkenler - Vaka Çalışması: Konut memnuniyetinin belirleyicileri
9) Ders Seti IV. Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri - Doğrusal olmayan regresyon - Kuadratik regresyon - Vaka Çalışması: Üretim maliyetinin ortalaması - Kuadratik regresyonların yorumu: marjinal etkiler - Kübik regresyon ve ötesi - Vaka Çalışması: Üretimde toplam maliyet Ders Kitabı: Bölüm 6
10) Bilgisayar Laboratuvarı IV. Stata ile Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri - Regresyonlarda polinom fonksiyonları - Stata ile marjinal etkiler - Vaka Çalışması: Yaş ve mutluluk ilişkisini modelleme
11) Ders Seti V. Regresyon Modellerinde Logaritmalar ve Etkileşimler - Neden logaritma kullanıyoruz? - Logaritmik, üssel ve güç regresyonları - Logaritma içeren modellerin yorumu - Heterojenlik ve etkileşimler - Dummy değişkenlerle etkileşimler - Vaka Çalışması: Profesör maaşlarında cinsiyet farkları Ders Kitabı: Bölüm 7.1 ve 7.4
12) Bilgisayar Laboratuvarı V. Stata ile Logaritmaların ve Etkileşimlerin Kullanımı - Stata'da logaritma fonksiyonları - Stata dilinde etkileşimler ve marjinal etkiler - Vaka Çalışması: Mutluluk üzerinde cinsiyet priminin etkisi var mı?
13) Ders Seti VI. İkili Seçim Modelleri - Seçim modelleme: iki yorum - Doğrusal olasılık modeli ve yorumlar - Lojistik regresyon ve yorumlar - Lojistik regresyon sonrası uyum iyiliğini değerlendirme - Vaka Çalışması: İpotek başvurularını modelleme Ders Kitabı: Bölüm 17.1
14) Bilgisayar Laboratuvarı VI. Stata ile Logaritmaların ve Etkileşimlerin Kullanımı - Stata ile doğrusal olasılık ve lojistik regresyon tahmini - Vaka Çalışması: İş gücü arzı modelleri - İş gücüne katılım

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Introductory Econometrics: A Modern Approach (Ders, 4. Baskıyı referans alır. Öğrenciler, ilgili konularla birlikte herhangi bir baskıyı kullanabilirler)
Diğer Kaynaklar: Sunumlar, görseller, videolar, Mathematica animasyonları ve Stata kodları dersin Itslearning sayfasına yüklenecektir.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek 3
2) Finansal sorunlara yönelik analitik yaklaşımlar geliştirme ve problem çözme kabiliyetine sahip olmak 4
3) Teorik yaklaşımları ve karşı argumanları tüm detayları ile kavramak 2
4) Finans alanında lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe ve yaşam boyu öğrenme farkındalığına sahip olmak 3
5) Finansın teorik ilkelerini iş yaşamının gerçekliklerine uygulayabilmek 2
6) Uluslararası finansal piyasaların gereksinimlerinin anlayarak yönetimsel sorunlara yönelik çözüm geliştirmek 4
7) Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünceler geliştirebilmek 4
8) Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkilerini bilerek hem yerel hem uluslararası boyutta karar alabilmek 4
9) Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli finansal uygulamaları kullanabilmek 5
10) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek 5
11) İş etiğinin önemini kavramak, akademik dünya ve iş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak 3
12) İş yaşamı ve akademik hayatta objektif olarak eleştiri geliştirmek ve özeleştiri yapacak perspektife sahip olmak 3