REKLAMCILIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
COM1003 | İletişimde Sosyoloji | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Arş.Gör. GÖRKEM BİR |
Dersi Veren(ler): |
Arş.Gör. GÖRKEM BİR |
Dersin Amacı: | Bu dersi tamamlayan öğrenciler sosyolojinin temel kavramlarını ve kültürün günlük yaşamdaki rolünü kavrayabileceklerdir. Öğrenciler bireyin 'sosyalleşmesi' çerçevesinde benlik, kimlik ve sosyal rol gibi önemli kavramları öğrenecek; ve bu kavramların iletişim bağlamında nasıl ele alınabileceği. Öğrenciler sosyal etkileşimin sosyoloji açısından önemini kavrayacak ve izlenim yönetimi, sözsüz iletişim, odaklı ve odaksız etkileşim gibi konular aracılığıyla sosyal etkileşime yönelik çeşitli yaklaşımları öğreneceklerdir. Öğrenciler, çağımızın en önemli toplumsal sorunları arasında yer alan ırkçılık ve cinsiyet eşitsizliği konusunda derinlemesine bir anlayış geliştirecek ve bu konuları günümüzde bir iletişim öğrencisinin sahip olması gereken geniş bir bakış açısıyla değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Öğrenciler ayrıca sosyal tabakalaşma, eşitsizlik, iş ve ekonomik yaşam gibi sosyolojinin diğer önemli konularıyla da ilgilenme fırsatına sahip olacaklar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Sosyolojinin kapsamını ve temel kavramlarını öğrenir. 2) Sosyolojik araştırma süreci hakkında bilgi sahibi olur. 3) Kültür, değer ve norm kavramlarını öğrenir. Kültürün birey üzerinde belirleyici olduğu anlayışından, bireylerin kültürel araç kutusundan istedikleri inanç ve davranışları seçebilecekleri anlayışına geçişi temsil eden kültürel dönüşümü anlar. 4) Hedef kitleye göre iletişim içeriğinin oluşturulmasında önemli rol oynayan sosyal rol, kimlik, etnik köken ve benlik kavramlarını tartışır. 5) Sosyal etkileşimin sosyoloji açısından önemini tanır ve “izlenim yönetimi” perspektifinin temel kavramlarını anlar. Sosyal etkileşim ile toplumun daha geniş özellikleri arasındaki ilişkiyi tartışır. 6) Sosyal ağ ve grupların türlerini ve özelliklerini öğrenir; ayrıca bireysel davranışlar üzerindeki etkilerini de tartışın. 'Organizasyon' kavramını tanımlar. Örgütlerin son iki yüz yıldaki gelişimini öğrenir. 7) Tabakalaşma, sınıf ve eşitsizlik kavramlarını öğrenir. 8) Küresel eşitsizlik ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğine ilişkin sosyolojik teorileri öğrenir. Cinsiyet kavramının iletişim açısından önemini tartışır. 9) Irk, etnisite ve ırkçılık kavramlarını anlar. 10) Kapitalizmin farklı biçimlerini öğrenir. Çok uluslu şirketlerin küresel etkisini tartışır. |
Bu ders temel sosyoloji kavramları ve teorilerini iletişim alanıyla bağlantılı bir şekilde ele almaktadır. Sosyal etkileşim, sosyal ağlar ve toplumsal cinsiyet gibi sosyolojinin temel konuları kavramlar ve teoriler aracılığıyla açıklandıktan sonra, öğrencilerin edindikleri bilgileri kendi alanlarıyla bağlamında değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. Dersin öğretme yöntemi: Ders Anlatımı, Tartışmalar, Okuma, Bireysel Çalışma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş | |
2) | Sosyolojinin Temelleri ve Kökenleri Temel Kavramlar Erken Teorisyenler Modern Dünyayı Anlamak Modern Teorik Yaklaşımlar Avrupa Aydınlanması ve Sanayi Devrimi | Ana Kitap, Bölüm 1 2. Kitap: Bölüm 1 s.13-28 |
3) | Sosyolojik Sorular ve Cevaplar | Ana Kitap Bölüm 2 |
4) | Kültür ve Toplum | Ana Kitap Bölüm 3 Ek Okuma: Hall, S. Temsil. Temsil, Anlam ve Dil s.1-13 |
5) | Sosyalleşme ve Yaşam Kursu Temel Kavramlar Yaşam Boyu Sosyalleşme Kursu Sosyalleşme Teorileri | Ana Kitap: Bölüm 4 |
6) | Sosyal Etkileşim ve Günlük Yaşam Fenomenolojide Temel Kavramlar Gösterim Yönetiminin Temel Kavramları Sosyal Etkileşim Teorileri | Ana Kitap: Bölüm 5. 2. Kitap: Bölüm 13 s.592-602 Ek Okuma: Goffman, E. Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu |
7) | Sosyal Ağlar, Gruplar ve Organizasyonlar Ağ Topluluğu | Ana Kitap: Bölüm 6 Ek Okuma: Ağ Toplumunun Yükselişi (2010). Manuel Castells |
8) | Tabakalaşma, Sınıf ve Eşitsizlik Temel Kavramlar Marx: Kapitalizm ve Sınıfın Analizi Weber: Sınıf ve Statü | Ana Kitap: Bölüm 8 |
9) | Küresel Eşitsizlik | Ana Kitap: Bölüm 9 |
10) | Cinsiyet ve Cinsiyet Temelinde Eşitsizlik | Ana Kitap: Bölüm 10 |
11) | Sapkınlık, Suç ve Ceza. Irk, Etnisite ve Irkçılık | Ana Kitap: Bölüm 7 Bölüm 11 |
12) | Hükümet, Siyasi İktidar ve Toplumsal Hareketler Demokrasi Kavramı Popülist Otoriterliğin Küresel Yükselişi. Devlet Kavramı Demokrasi Teorileri | Ana Kitap: Bölüm 13 |
13) | Çalışma ve Ekonomik Hayat Fordizm, Taylorizm, Post Fordizm, Kayıt Dışı Ekonomi | Ana Kitap:Bölüm 14 |
14) | Nüfus, Kentleşme ve Çevre Temel Kavramlar Etkili Teoriler Çevresel Zorluklar | Ana Kitap: Bölüm 19 |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Giddens, A., Duneier, M., Appelbaum, R. P., & Carr, D. (2024). Introduction to Sociology. 13th Seagull Edition: W. W. Norton & Company. (Main Book) 2. Appelrouth, S., Edles-Desfor, L. (2020). Classical & Contemporary Sociological Theory. Text and Readings. (2nd Book) |
Diğer Kaynaklar: | 1. Giddens, A., Duneier, M., Appelbaum, R. P., & Carr, D. (2024). Introduction to Sociology. 13th Seagull Edition: W. W. Norton & Company. (Main Book) 2. Appelrouth, S., Edles-Desfor, L. (2020). Classical & Contemporary Sociological Theory. Text and Readings. (2nd Book) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 132 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak | 5 |
2) | Reklamcılık, İkna Edici İletişim, Marka Yönetimi gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek | 2 |
3) | Reklamcılık alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
4) | Reklamcılık alanındaki yenilikleri takip edebilmek ve yorumlayabilmek | 2 |
5) | Alanda merak ettikleri konu doğrultusunda bilimsel bir bakış açısı sergileyebilmek | 3 |
6) | Geliştirdikleri bilimsel bakış açısı ile alanın ihtiyaçlarını ve sorunlarını çözebilmek | 3 |
7) | Reklamcılık alanında yer alan tüm dinamikleri tanımak ve anlamak | 3 |
8) | Pratik alanda reklamcılık açısından karşılaşılan sorunları analiz ederek, çözümler üretebilmek | 2 |