BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NTD3080 | Beslenme ve Mikrobiyota | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İLAYDA ÖZTÜRK ALTUNCEVAHİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. HAKAN GÜVELİ |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencilere bağırsak mikrobiyotasının çeşitliliği, dengesi ve sağlık üzerindeki etkilerini anlatarak, beslenme alışkanlıklarının bu mikrobiyotayı nasıl etkilediğini ve dolayısıyla genel sağlık üzerindeki önemini vurgulamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamyana öğrenciler; 1. Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanacak, 2. Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirirecek, 3. Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanacaklardır. |
Bu ders kapsamında bağırsak mikrobiyotasının çeşitliliği, dengesi ve sağlık üzerindeki etkilerini anlatılacak, beslenme alışkanlıklarının bu mikrobiyotayı nasıl etkilediği ve genel sağlık etkileri aktarılacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş Ve Temel Kavramlar Bağırsak Mikrobiyotasının Oluşumu | Ders İzlencesinin İncelenmesi |
2) | Disbiyozis Mikrobiyota Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
3) | Mikrobiyota Ve Metabolik İnflamasyon Mikrobiyota Ve Enerji Dengesi | Öğrenci Sunumları |
4) | Probiyotiklerin Tanımı, Sınıflandırılması , Genel Bilgi Ve Mikrobiyotası Üzerine Etkisi Prebiyotiklerin Tanımı, Sınıflandırılması, Genel Bilgi Ve Mikrobiyotası Üzerine Etkisi | Öğrenci Sunumları |
5) | Bağırsak Mikrobiyotası Ve Obezite Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) | Öğrenci Sunumları |
6) | Bağırsak Mikrobiyotası Ve Diyabet Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) | Öğrenci Sunumları |
7) | Bağırsak Mikrobiyotası, Kardiyovasküler Ve Ateroskleroz Hastalığı Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) Bağırsak Mikrobiyotası Ve Kanser Üzerindeki Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
8) | Bağırsak Mikrobiyotası Ve Otoimmün Hastalıkların Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) Bağırsak Mikrobiyotası Ve Non Alkolik Karaciğer Hastalığının Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) | Öğrenci Sunumları |
9) | Bağırsak Mikrobiyotası Ve Romatolojik Hastalıklarının Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) Bağırsak Mikrobiyotası Ve Nörodejeneratif Hastalıklarının( Alzhemier, Parkinson, Demans) Etkileşimi ( Etyoloji Ve Mekanizmalar) | Öğrenci Sunumları |
10) | Akdeniz Diyeti Ve Mikrobiyota Etkileşimleri Düşük Karbonhidrat Diyetin Mikrobiyota Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
11) | Vegan Ve Vejetaryen Beslenme Ve Mikrobiyota Etkileşimleri Zaman Kısıtlı , Açlık Diyetleri Ve Mikrobiyota Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
12) | Ketojenik Diyetin Mikrobiyota Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
13) | Besinsel (Mufa, Pufa, Trans Ve Diğerleri) Mikrobiyota Etkileşimleri | Öğrenci Sunumları |
14) | Egzersizin Mikrobiyota Üzerindeki Faydaları Dersin değerlendirilmesi | Öğrenci Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Rakel, D. (2023). Integrative medicine-E-book. Elsevier health sciences. • Integrative and Functional Medical Nutrition Therapy: Principles and Practices (Nutrition and Health) 1st ed. 2020 Edition • Sareen S. Gropper. Advanced Nutrition and Human Metabolism. 2021. 8th Edition • ScienceDirect (EKUAL)'deki makalelerden hazırlanmış notlar. |
Diğer Kaynaklar: | • Rakel, D. (2023). Integrative medicine-E-book. Elsevier health sciences. • Integrative and Functional Medical Nutrition Therapy: Principles and Practices (Nutrition and Health) 1st ed. 2020 Edition • Sareen S. Gropper. Advanced Nutrition and Human Metabolism. 2021. 8th Edition • Notes prepared from articles in ScienceDirect (EKUAL). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |