DKT3004 Motor Konuşma Bozukluklarına Yaklaşım: Dizartri ve ApraksiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT3004 Motor Konuşma Bozukluklarına Yaklaşım: Dizartri ve Apraksi Bahar 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu ders, DKT alanındaki temel bozukluklardan biri olan Motor Konuşma Bozukluklarına yönelik teorik ve pratik bilgiler aktarmayı sağlamaktadır.
Dersin Amacı: Bu ders, DKT lisans öğrencilerinin Motor Konuşma Bozuklukları (MKB) konusunda yetkin olmasını sağlamayı hedeflemektedir. Bu kapsamda MKB'nin sınıflandırılması, değerlendirilmesi ve müdahalesine yönelik bilgiler edinmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1)Motor Konuşma Sisteminin Yapısını ve İşleyişini Kavrama

-Motor konuşma sisteminin bileşenleri, görevleri ve işleyişi hakkında bilgi sahibidir.
-Motor konuşma bozukluklarını diğer konuşma bozukluklarından ayırt eder.

2) Motor Konuşma Bozukluklarının Değerlendirilmesi

-Motor konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde algısal ve aletsel yöntemleri etkin bir şekilde kullanır.
-Hasta öyküsü alırken sorulması gereken soruları belirler ve amaca uygun olarak kullanır.

3) Dizartri ve Apraksi Türlerini Tanıma ve Ayırt Etme

-Flasid, Spastik, Hipokinetik, Hiperkinetik, Ataksik ve Karma dizartri türlerini tanımlar, özelliklerini listeler ve ayırt eder.
-Konuşma apraksisi, oral apraksi, uzuv apraksisi ve düşünce apraksisi gibi apraksi türleri hakkında bilgi sahibidir ve ayırt eder.

4) Terapötik Yaklaşımlar ve Uygulamalar

-Motor konuşma bozukluklarının terapilerinde motor öğrenme ilkelerini uygular ve uygun uyaranları seçer.
-Geri bildirim kullanımında yetkinlik gösterir ve bireysel terapi programlarını planlar ve uygular.

5)Nörolojik Temeller ve Sebepler

-Dizartri ve apraksi türlerinin nörolojik temelleri ve nedenleri hakkında bilgi sahibidir.
-Bu bozuklukların konuşma süreçlerinde yaratabileceği güçlükleri tahmin eder.

6)Konuşma Organlarının Muayenesi ve Fonksiyonel Değerlendirme

-Konuşma organlarının genel muayenesini yapar ve apraksik konuşma özelliklerini değerlendirir.
-Konuşma apraksisi için mevcut değerlendirme yöntemlerini kullanır ve uygun terapi programları oluşturur.

Dersin İçeriği

Bu ders, dizartri ve apraksinin birbirinden ayırt edilmesi, dizartri türlerinin kendi aralarında ayırıcı tanılarının yapılması, her bir dizartri tipine yönelik değerlendirme ve terapi planlarının yürütülmesi, diğer nörolojik temelli motor konuşma bozuklukların ayırt edilmesi, değerlendirilmesi ve terapisi gibi konuları içermektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Motor Sistem ve Konuşma Üzerindeki Rolü Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
2) Motor Konuşma Bozukluklarının Nedenleri ve Genel Özellikleri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
3) MKB Değerlendirme Yöntemleri ve Hasta Öyküsü Alma Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
4) Konuşma Organlarının Anatomik ve Fonksiyonel Değerlendirmesi Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
5) Motor Öğrenme İlkeleri ve Terapötik Yaklaşımlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
6) Flasid ve Spastik Dizartri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
7) Hipokinetik ve Hiperkinetik Dizartri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
8) Ara sınavlar Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
9) Ataksik ve Karma Tip Dizartri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
10) Dizartri Türlerini Ayırt Etme ve Klinik Yönetim Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
11) Konuşma Apraksisi ve Genel Praksi Kavramı Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
12) Konuşma Apraksisi Terapisi Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
13) Klinik Uygulama ve Vaka Analizleri Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
14) Klinik Uygulama ve Vaka Analizleri-II Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler
15) Finaller Sunumlar, kitap bölümleri ve makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar, kitap bölümleri, makaleler/Presentations, book chapters, articles
Diğer Kaynaklar: Lowit, A., & Kent, R. D. (2010). Assessment of motor speech disorders. Plural publishing.
Weismer, G. (2006). Motor speech disorders: essays for Ray Kent. Plural Publishing.
Freed, D. B. (2023). Motor speech disorders: diagnosis and treatment. plural publishing.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 5
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 5
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 5
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 5
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 5