DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DKT1010 | Konuşma Bilimi ve Akustik Sesbilim | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. İBRAHİM CAN YAŞA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Konuşma bilimi ve akustik sesbilim dersi için opsiyonel program bileşenleri, öğrencilere teorik bilgiyi uygulamalı etkinliklerle pekiştirme fırsatı sunar. Bu bileşenler arasında ses analizi yazılımlarının kullanımı, laboratuvar çalışmaları, akustik ölçüm tekniklerinin uygulanması ve vaka incelemeleri yer alabilir. Ayrıca, konuşma algısı ve sesbilimi ile ilgili güncel araştırmaların incelenmesi ve projeler hazırlanması da programın bir parçası olabilir. |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, işitme ve konuşma süreçlerinin akustik özellikleri; sesin oluşması: ses fiziği, ses dalgaları, dalga boyu, yayılma hızı, frekans, şiddet, süre, perde ve yükseklik; rezonans kavramları; sesin yönünün ayırt edilmesi; maskeleme; ses yalıtımı; ses kaydı; gürültü özellikleri; sesbilimi: sesbilimi ile ilişkili kavramlar; konuşma sesleri,; konuşma algısı; ünlü ve ünsüz seslerin akustik özellikleri, konuşma prozodisi, konuşma algısı ve bilgisayarlar ve konuşma bilimi hakkında bilgi kazanımı sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ses ve sesin fiziksel ve psikofizik parametrelerini basit düzeyde kavrar. 2. Sesin şiddet ve frekansını tanımlar. 3. Rezonans, distorsiyon kavramlarını açıklar. |
Konuşma bilimi ve akustik sesbilim dersi, sesin fiziksel, psikofiziksel ve akustik özelliklerini incelemeyi amaçlar. Ders kapsamında sesin oluşumu, yayılması, rezonans ve distorsiyon gibi temel kavramlar ele alınır. Ayrıca, konuşma seslerinin akustik özellikleri, ünlü ve ünsüz seslerin analizi, konuşma algısı ve konuşma prozodisi gibi konular işlenir. Bu ders, konuşma biliminde kullanılan tekniklerin ve akustik sesbilim prensiplerinin anlaşılmasını hedefler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı | ders slaytları |
2) | Konuşma Bilimi Tanımı, Tarihçesi, Dil-Konuşma Terapistliği ve Konuşma Bilimi | ders slaytları |
3) | Solunum-Fonasyon | ders slaytları |
4) | Artikülasyon-Rezonans | ders slaytları |
5) | Fonoloji-Konuşma Prozodisi | ders slaytları |
6) | Konuşmanın Akustik ve Fizyolojik Ölçümü/PRAAT, CSL ve PAS (Ünlü ve ünsüz harflerin akustik özellikleri) | ders slaytları |
7) | İşitme ve Konuşma Algısı | ders slaytları |
8) | İşitme ve Konuşma Algısı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Praat I | ders slaytları |
10) | Praat II | ders slaytları |
11) | Praat III | ders slaytları |
12) | Praat IV | ders slaytları |
13) | Konuşma Bozuklukları-Teknoloji-Konuşma Bilimi | ders slaytları |
14) | genel tekrar | ders slaytları |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Introduction to Speech Science; From Basic Theories to Clinical Applications; Jack Ryalls, Susan Behrens. 2. Speech Science Primer, Physiology, Acoustics, and Perception of Speech; Gloria J. Borden, Katherine S. Harris, Lawrence J. Raphael. 3. Fundamentals of Speech Science; Donald J. Fucci, Norman J. Lass. 4. The Acoustic Analysis of Speech; Ray D. Kent, Charles Read. 5. Acoustic and Auditory Phonetics; Keath Johnson. 6. A Course in Phonetics; Peter Ladefoged. 7. Phonetic Data Analysis; Peter Ladefoged. 8. Elements of Acoustic Phonetics; Peter Ladefoged. 9. Speech Physiology, Speech Perception and Acoustic Phonetics; Philip Lieberman, Sheila E. Blumstein. 10. The Acoustics of Speech Communication, Fundamentals, Speech Perception Theory, and Technology; J. M. Pickett. 11. Acoustic Phonetics; Kenneth N. Stevens. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Introduction to Speech Science; From Basic Theories to Clinical Applications; Jack Ryalls, Susan Behrens. 2. Speech Science Primer, Physiology, Acoustics, and Perception of Speech; Gloria J. Borden, Katherine S. Harris, Lawrence J. Raphael. 3. Fundamentals of Speech Science; Donald J. Fucci, Norman J. Lass. 4. The Acoustic Analysis of Speech; Ray D. Kent, Charles Read. 5. Acoustic and Auditory Phonetics; Keath Johnson. 6. A Course in Phonetics; Peter Ladefoged. 7. Phonetic Data Analysis; Peter Ladefoged. 8. Elements of Acoustic Phonetics; Peter Ladefoged. 9. Speech Physiology, Speech Perception and Acoustic Phonetics; Philip Lieberman, Sheila E. Blumstein. 10. The Acoustics of Speech Communication, Fundamentals, Speech Perception Theory, and Technology; J. M. Pickett. 11. Acoustic Phonetics; Kenneth N. Stevens. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 108 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 4 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 5 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 4 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 2 |