DKT1010 Konuşma Bilimi ve Akustik SesbilimBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİL VE KONUŞMA TERAPİSİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DKT1010 Konuşma Bilimi ve Akustik Sesbilim Bahar 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İBRAHİM CAN YAŞA
Dersin Amacı: Dersin amacı, işitme ve konuşma süreçlerinin akustik özellikleri; sesin oluşması: ses fiziği, ses dalgaları, dalga boyu, yayılma hızı, frekans, şiddet, süre, perde ve yükseklik; rezonans kavramları; sesin yönünün ayırt edilmesi; maskeleme; ses yalıtımı; ses kaydı; gürültü özellikleri; sesbilimi: sesbilimi ile ilişkili kavramlar; konuşma sesleri,; konuşma algısı; ünlü ve ünsüz seslerin akustik özellikleri, konuşma prozodisi, konuşma algısı ve bilgisayarlar ve konuşma bilimi hakkında bilgi kazanımı sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ses ve sesin fiziksel ve psikofizik parametrelerini basit düzeyde kavrar.
2. Sesin şiddet ve frekansını tanımlar.
3. Rezonans, distorsiyon kavramlarını açıklar.

Dersin İçeriği

Ses, sesin yapısı, konuşma sesleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı
2) Konuşma Bilimi Tanımı, Tarihçesi, Dil-Konuşma Terapistliği ve Konuşma Bilimi
3) Solunum-Fonasyon
4) Artikülasyon-Rezonans
5) Fonoloji-Konuşma Prozodisi
6) Konuşmanın Akustik ve Fizyolojik Ölçümü/PRAAT, CSL ve PAS (Ünlü ve ünsüz harflerin akustik özellikleri)
7) Ara Sınav
8) İşitme ve Konuşma Algısı
9) Praat I
10) Praat II
11) Praat III
12) Praat IV
13) Konuşma Bozuklukları-Teknoloji-Konuşma Bilimi
14) Dersin değerlendirmesi ve genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Introduction to Speech Science; From Basic Theories to Clinical
Applications; Jack Ryalls, Susan Behrens.
2. Speech Science Primer, Physiology, Acoustics, and Perception of Speech;
Gloria J. Borden, Katherine S. Harris, Lawrence J. Raphael.
3. Fundamentals of Speech Science; Donald J. Fucci, Norman J. Lass.
4. The Acoustic Analysis of Speech; Ray D. Kent, Charles Read.
5. Acoustic and Auditory Phonetics; Keath Johnson.
6. A Course in Phonetics; Peter Ladefoged.
7. Phonetic Data Analysis; Peter Ladefoged.
8. Elements of Acoustic Phonetics; Peter Ladefoged.
9. Speech Physiology, Speech Perception and Acoustic Phonetics; Philip
Lieberman, Sheila E. Blumstein.
10. The Acoustics of Speech Communication, Fundamentals, Speech
Perception Theory, and Technology; J. M. Pickett.
11. Acoustic Phonetics; Kenneth N. Stevens.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 6 78
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. 4
2) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. 3
3) Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. 5
4) Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. 2
5) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 3
6) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
7) Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. 3
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 4
9) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 2
10) Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. 3
11) Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. 2