CUL1201 Gıda Malzemeleri ve Öz.Bahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CUL1201 Gıda Malzemeleri ve Özellikleri Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEHRA DİLİSTAN SHIPMAN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere gıda biliminin temel kavramları ile gıdaların ana bileşenleri olan su, karbonhidratlar, proteinler ve yağların önemi ve etkisinin açıklanmasıdır. Su, karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler ile bunlarla ilişkili ozmosis, su aktivitesi, Maillard reaksiyonu, diğer esmerleşme reaksiyonları, oksidasyon gibi reaksiyon ve etkileşimlerin gıdalar üzerindeki etkileri ile köpük, jelatin oluşumları ve diğer karışımların gıda stabilitesinin üzerindeki etkilerinin anlaşılması sağlanır.
Gıdalar fiziksel, kimyasal ve besin kompozisyonu açısından bilimsel olarak incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı; öğrencilere gıda biliminin temel kavramları ile gıdaların ana bileşenleri olan su, karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler ve mineraller gibi makro ve mikro bileşenlerin incelenmesidir. Gıdalar fiziksel, kimyasal ve besin kompozisyonu açısından bilimsel olarak incelenerek, temel kimyasal ve fiziksel reaksiyonların (ozmos, Maillard reaksiyonu, enzimatik esmerleşme, oksidasyon gibi) anlatılması ve bunların gıdaların işlenmesi, saklanması ve yeni ürün geliştirmedeki fonksiyonları bu dersin kapsamı içindedir. Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, gıda bilimi ve mutfakta kullanılan ürün, ısı ve ekipman arasındaki kimyasal etkileşimler hakkında bilgi sahibi olurlar, profesyonel yaşamlarında bu kimyasal etkileşimler doğrultusunda daha etkin pişirme ve gıda üretimini uygulayacak düzeye gelerek sınıfta aktif sorgulama, iş birliğine dayalı keşif ve destekleyici etkileşimler içinde olan bireyler olurlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Gıda Kimyası, Bilişli, A. YIL, Yayınevi
Essentials of Food Science. 2008. Vaclavik, V.A., Christian, E.W. Springer.
Belitz, HD., Grosch, W. 1999. Food Chemistry. Springer, Germany. * Fennema OR. 1996.
Food Chemistry. Third Ed. Marcel Dekker, Inc. New York.
Gibson, M. 2018. Food Science and the Culinary Arts. Elsevier.
Bilişli , A . 2015. Gıda Teknolojisi. Sidas Yayıncılık.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 2 40 80
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma 5
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2