YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2007 | Sosyolojik Yaklaşımlar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi KAYA AKYILDIZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, sosyolojideki teorik mirası ve kavramsal dönüşümü, ana akım ve marjinal yaklaşımlar arasındaki sınırlar ve ilişkiler çerçevesinde tartışmak üzere tasarlanmıştır. Durkheim, Marx ve Weber gibi klasik sosyologlarla başlayarak, bu düşünürlerin neo-Marksist ve neo-Weberci çerçeveler içindeki modern yorumlarını, ayrıca fonksiyonalist ve yapısalcı teorileri de inceleyeceğiz. Wright, Wallerstein ve ilgili modern sosyologların eserleri bu tartışmalara entegre edilecektir. Güncel sosyolojik tartışmalar ve kültürel çeşitlilik, sivil toplum ve sosyolojideki pratik metodolojiler etrafındaki kavramsal çerçeveler aracılığıyla, sosyolojik bakış açılarıyla toplumsal değişimi anlamaya yönelik eski ve yeni yaklaşımları keşfedeceğiz. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sosyolojik hayal gücünü geliştirerek farklı sosyolojik perspektifleri analiz etmek. 2. Kapitalizm, (eşitsizlik) ve toplumsal değişim arasındaki bağlantıları yorumlamak için teorileri değerlendirmek. 3. Sosyal eşitsizliklerin eleştirel değerlendirilmesi ve fark odaklı yaklaşımlar ile sosyolojideki yeni tartışmalara ziyaret etmek. 4. Sınıf, işbölümü, farklılıklar ve eşitsizlikler, kültürel, siyasi ve ekonomik çatışmalar gibi kavramları toplumsal bağlamda tanımlamak için bir model oluşturmak. |
Bu derste öğrenciler klasik ve güncel sosyolojik kuramlar analiz edilecektir. Ana teorilerin yanısıra Auguste Comte, Emile Durkheim, Karl Marx, Max Weber’in yazıları değerlendirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Major Teorilerden Minör Yaklaşımlara | Derse giriş |
2) | Durkheim ve Yöntem Olarak Sosyoloji | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. The Rules of Sociological Method |
3) | Durkheim ve “Fonksiyonalist” Miras | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The Rules of Sociological Method |
4) | Marx, Engels ve “Devrim” | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Communist Manifesto |
5) | Sınıf ve Eşitsizlikler Bağlamında Marksist Miras: Ekonomi ve Toplum Arasındaki İlişkiler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Communist Manifesto |
6) | Weber’in Kavramsal Araç Seti: Sınıf, Statü, Parti | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Economy and Society |
7) | Çağdaş Eşitsizlikler: Marksist ve Weberci Yaklaşımlar Arasında Karşılaştırma | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. Economy and Society |
8) | Ara Sınav – Yüz Yüze | |
9) | Klasik (Ana) Teorilerin İzinde: Parsons’ın “Yapısal” Analizi | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız. The Structure of Social Action |
10) | Güncel Zorluklara Karşı Sosyolojik Miras: Dönüştürücü Yönelimler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The End of the World as we Know it |
11) | 20. Yüzyıldan Farklı Perspektifler: Pierre Bourdieu | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız Distinction |
12) | 20. Yüzyıldan Farklı Perspektifler: Erving Goffman | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız The Presentation of Self in Everyday Life |
13) | Sosyolojik Perspektife Doğru - veya - Sosyolojik Perspektiften 21. Yüzyıldan Örnekler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız (Farklı teoriler ve kavramlar, ek okumalar aracılığıyla tartışılacaktır.) |
14) | Sosyolojik Perspektife Doğru - veya - Sosyolojik Perspektiften 21. Yüzyıldan Örnekler | Derse gelmeden önce size önceden verilen o hafta ile ilgili okumaları yapınız (Farklı teoriler ve kavramlar, ek okumalar aracılığıyla tartışılacaktır.) |
Ders Notları / Kitaplar: | • Emile Durkheim, The Rules of Sociological Method • Karl Marx & Friedrich Engels, Communist Manifesto • Max Weber, Economy and Society “Sociological Terms” • Talcott Parsons, The Structure of Social Action (chapter/s will be selected) • Immanuel Wallerstein, The End of the World as we Know it (The Heritage of Sociology) • Erving Goffman, The Presentation of Self in Everyday Life (Selected chapters from each material will be provided on weekly basis.) (Her kaynaktan seçilen bölümler haftalık olarak sağlanacaktır.) |
Diğer Kaynaklar: | Her kaynaktan seçilen bölümler haftalık olarak sağlanacaktır. Selected chapters from each material will be provided on weekly basis. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |