ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE2010 | Isı ve Kütle Transferi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İREM FIRTINA ERTİŞ |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda, öğrencilerin iletim, taşınım, ışınım ve difüzyon gibi ısı ve kütle transferi mekanizmalarının temellerini öğrenmeleri ve temel mühendislik matematiği kavramlarını binalarım ısıtma-havalandırma-iklimlendirme sistemleri veya ısı değiştiriciler gibi karmaşık sistemlere uygulayabilecek seviyeye gelmeleri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Temel ısı ve kütle transfer yöntemleri olan iletim, taşınım, ışınım ve difüzyonun tanımlanması II. Isı ve kütle transferiyle ilgili akış hızı, akı, iletkenlik, ısıl transfer katsayısı ve difüzyon katsayısı gibi temel kavramların anımsanması III. İletim ve taşınım arasındaki farkın anlaşılması IV. Birinci dereceden doğrusal diferansiyel denklemlerin kararlı ve değişken iletim problemlerine uygulanması V. Zorlanmış taşınımda, akış rejimi ile ısı transfer hızı arasında bağıntı kurulması VI. Kanatçıklardan ısı transferinin farklı sınır koşulları altında uygulanması VII. Difüzyon ve buharlaşma mekanizmalarının açıklanması VIII. Isı ve kütle transferi temellerinin, karmaşık eşzamanlı ısı ve kütle transferi problemlerine uygulanması |
Akış hızı, akı, sıcaklık, konsantrasyon gibi temel kavramlar; iletim, taşınım ve ışınımın tanımlanması; farklı geometrilerde kararlı iletim; ısıl enerji oluşumu durumunda iletim; farklı geometrilerde zorlanmış taşınım; ısı ve kütle transferi katsayılarının hesaplanması; ısıl değiştiriciler; temel radyasyon ilkeleri; temel difüzyon ilkeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Isı transferine giriş, ısı transfer yöntemleri | |
2) | Kararlı durumda iletim (Düzlem ve silindir) | |
3) | Isıl enerji oluşumu durumunda iletim | |
4) | Isıl enerji üretiminde iletim | |
5) | Kanatçıklardan ısı transferi | |
7) | Ara sınav | |
8) | Taşınıma giriş | |
9) | Dış akış (Zorlamalı Taşınım) | |
10) | İç Akış | |
11) | İç akış | |
12) | Termal ışınımın temelleri | |
13) | Kütle Transferi | |
14) | Soru çözümü (finale hazırlık) |
Ders Notları / Kitaplar: | “Fundamentals of Heat and Mass Transfer”, Incropera F.P., DeWitt D.P., McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Küçük Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 132 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
4) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. | 3 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. | |
11) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. |