ENERJİ SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ESE3103 | Alternatif&Yenilenebilir Enerji Sist.I | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN GÜNHAN ÖZCAN |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrenciler enerjinin tarihini, çağdaş fikrini ve enerjiye küresel/ulusal bakış açısını anlayacaklardır. Güneş enerjisi, rüzgâr enerjisi, hidro enerji, dalga/gelgit enerjisi ve jeotermal enerji sistemleri gibi alternatif enerji kaynaklarının çalışma prensiplerini anlayabilecek ve termodinamik yasalara dayalı teorik enerji analizi yapabileceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Enerjinin nereden geldiğini, ne anlama geldiğini ve nereye gittiğini öğrenmek. 2. Solar termal ve solar elektrik sistemleri için teorik enerji denklemleri geliştirebilmek. 3. Rüzgâr enerjisi dönüşümünün temel terminolojisi ve ortalama rüzgâr hızı dâhil olmak üzere rüzgâr verisini analiz etmek ve rüzgâr enerjisi sistemlerinin mühendislik çalışması için temel yaklaşımlarını tanımlamak. 4. Hidroelektrik, dalga ve gelgit ile enerji üretim santrallerinde gerçekleşen temel enerji dönüşümlerini öğrenmek. 5. Jeotermal enerji ile elektrik ve ısı üretimi sırasında meydana gelen temel enerji dönüşümlerini öğrenmek. |
Bu ders kapsamında enerjinin güncel kullanımı, ulusal ve uluslararası görünümü ele alınacaktır. Ayrıca solar termal, solar elektrik, rüzgar, hidro, dalga, gelgit, jeotermal ısı ve jeotermal elektrik sistemleri termodinamiğin birinci yasası uygulanılarak incelenecektir. Dersin öğrenim yöntemleri kapsamında teorik derslere ve problem çözümüne yer verilmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Enerji Tarihi ve Güncel Kavramlar | |
2) | Enerji ve Termodinamik Kanunları | |
3) | Ulusal ve Küresel Enerji Görünümü | |
4) | Solar Enerji Sistemleri: Aktif ve Pasif | |
5) | Solar Termal Sistemlere Ait Teorik Hesaplar | Solar Engineering of Thermal Processes, John A. Duffie and William A. Beckman, John Wiley & Sons, Inc. |
6) | Solar Elektrik Sistemlere Ait Teorik Hesaplar | Photovoltaic Power System- Modeling, Design, and Control, Weidong Xiao, JohnWiley & Sons, Inc |
7) | Ara Sınav | |
8) | Rüzgar Enerjisine Giriş: Enerji Dönüşümünün Temelleri | Wind Energy Fundamentals, Resource Analysis and Economics, Sathyajith Mathew, Springer Inc. |
9) | Rüzgar Rejimi Analizi: Rüzgar, Rüzgar Ölçümü ve Rüzgar Verisi Analizi | Wind Energy Fundamentals, Resource Analysis and Economics, Sathyajith Mathew, Springer Inc. |
10) | Rüzgar Enerjisi Dönüşüm Sistemleri: Jeneratörler, Rüzgar Türbin Bileşenleri, Rüzgar Tarlaları | Wind Energy Fundamentals, Resource Analysis and Economics, Sathyajith Mathew, Springer Inc. |
11) | Hidroenerjiye Giriş | |
12) | Dalga ve Gelgit Enerjisine Giriş | |
13) | Jeotermal Enerjiye Giriş: Isı | |
14) | Jeotermal Enerjiye Giriş: Elektrik |
Ders Notları / Kitaplar: | • Solar Engineering of Thermal Processes, John A. Duffie and William A. Beckman, John Wiley & Sons, Inc. • Photovoltaic Power System- Modeling, Design, and Control, Weidong Xiao, JohnWiley & Sons, Inc. • Wind Energy Fundamentals, Resource Analysis and Economics, Sathyajith Mathew, Springer, , 2006, ISBN-10: 3-540-30905-5 Berlin Heidelberg New York • Ders notları haftalık olarak hazırlanacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | • Solar Engineering of Thermal Processes, John A. Duffie and William A. Beckman, John Wiley & Sons, Inc. • Photovoltaic Power System- Modeling, Design, and Control, Weidong Xiao, JohnWiley & Sons, Inc. • Wind Energy Fundamentals, Resource Analysis and Economics, Sathyajith Mathew, Springer, , 2006, ISBN-10: 3-540-30905-5 Berlin Heidelberg New York • Lecture notes will be provided week by week. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 75 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 120 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Enerji Sistemleri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık Enerji Sistemleri Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Enerji Sistemleri Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olma. | 4 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olma. | |
11) | Enerji Sistemleri Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olma. | 4 |