ODY1003 Ses FiziğiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ODYOMETRİ (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ODYOMETRİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ODY1003 Ses Fiziği Güz 2 0 2 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DOĞAN AYDIN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AHMET YÜCEL
Dersin Amacı: Öğrencilerin dalga hareketlerinin oluşumunu, davcranışlarını, özelliklerini ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğunu, özelliklerini, dış ve orta kulakta ilerleyişini öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Dalganın ne olduğunu, nasıl oluşturulduklarını ve dalganın kaç çeşit olduğunu tanımlayabilir.
2 Dalgalar hangi ortamlarda yayılır, yayılma hızlarının nelere bağlı olduğu tanımlayabilir.
3 Periyot, frekans, dalgaboyu, yayılma hızı, faz ve faz farkı kavramlarını tanımlayabilir.
4 Ses dalgalarının davranışlarını ifade edebilir.
5 Ses şiddeti, sesin niteliği ve tınıkavramlarını tanımlayabilir.
6 Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarını tanımlayabilir.

Dersin İçeriği

Ses fiziğinin prensipleri, Odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, Reverberasyon, Sesin psikolojik özellikleri, Ölçü aletleri ve insan kulağı arasındaki kalibrasyon prensipleri, Konuşmanın akustik yapısı ve fonetik.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ODY1003 Dersine giriş
2) Akustik, psikoakustik
3) Sesin fiziksel özellikleri- Sesin temel parametreleri
4) Sesin basıncı- şiddeti- gücü
5) Dopler olayı
6) Gürültü kavramı gürültünün insan üzerindeki etkileri
7) Ses basınç düzeyleri
8) Desibel işlemleri –ses basıç düzeylerinin toplamı
8) Odyolojide kullanılan desibel skalalar
9) Ses basınç düzeyleri farkı
10) Gürültünün spektral çözümlemesi- Frekans spectrumu
11) Gürültünün sınıflandırılması ve insan üzerindeki etkileri
12) Gürültünün zamansal değişimi
13) Gürültünün çevrede yayılımı ve etkili faktörler
14) İnsan sesinin üretilmesiyle ilgili temel kavramlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009.
2.Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,
Diğer Kaynaklar: 1.Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Odyometri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 5
3) Odyometri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. 4
4) Odyometri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 4
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. 4
6) Odyometri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 4
7) Odyometri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 4
8) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. 4
9) Bir yabancı dili en az Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 5
10) Alanının gerektirdiği temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
11) Odyometri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. 5
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 3
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 4
14) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 5