GAD2008 Environment and Prop DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİJİTAL OYUN TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
DİJİTAL OYUN TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GAD2008 3D Oyun Sanatı Bahar 2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜVEN ÇATAK
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. SAMİ ONUR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Temel 3 boyutlu geometri anlayışı, 2 boyutlu grafikler.
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, öğrenciye oyuna hazır 3D sahne oluşturmayı öğretmektir:
Öğrenciler çeşitli Maya araçlarını kullanarak çeşitli modelleme tekniklerini öğrenecek, 3d modeli seçtikleri platform (mobil, konsol veya oyun bilgisayarı) için hazır hale getirecek, uvw haritalamayı mümkün olduğunca verimli bir şekilde düzenleyecek, doku pişirmeyi öğrenecek, geometriyi doku oluşturma için substance painter'a aktaracak, substance painter iş akışı için temel photoshop veya krita araçlarını öğrenecek ve son ürünü unity editörüne aktaracak ve uygun doku kombinasyonu ve aydınlatma kullanımı ile unity materyali oluşturarak ihracattan sonra model ve doku kalitesini test edeceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Temel 3B modelleme terimlerini ve yazılım işlevlerini tanımlamak ve tanımlayabilecek,
2. UV eşleme, doku pişirme ve malzeme oluşturma ilkelerini açıklayabilecek,
3. Maya kullanarak 3B oyun aksesuarlarını modelleme ve hedef platformlar için optimize edebilecek,
4. Photoshop/Krita kullanarak temel dokuları manipüle edebilecek,
5. Substance Painter ve Photoshop/Krita kullanarak PBR (Physically Based Rendering) dokuları geliştirebilecek,
6. UV düzenlerinin ve doku haritalarının verimliliğini ve kalitesini değerlendirebileceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu dersin temel amacı, öğrenciye oyuna hazır 3D sahne dekoru oluşturmayı öğretmektir.

Dersin Öğretme Yöntemi: Ders, Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje, Problem Çözme, Teknoloji Destekli Öğrenme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çevrimiçi toplantı, GİRİŞ Oluşturmayı planladığınız modeli göstermek için 2 resim seçme Teslimat: bir sonraki derse kadar
2) Seçilen görüntü ve platforma özel 3D model planlama Geometriyi modellemeye başlama ve kaba modeli ilk inceleme için hazır hale getirme
3) Maya'ya giriş, temel araçlar ve poligon modelleme Daha fazla modelleme ve modele detay ekleme
4) Maya modeli ilerlemesi hakkında öğrenciye özel geri bildirim Model üzerinde çalışma ve geri bildirim olarak verilen görevi tamamlama Teslimat: bir sonraki derse kadar
5) Öğrencilerin karşılaştıkları modelleme sorunları ve bunların nasıl düzeltileceği hakkında görüşme Model üzerinde çalışma ve geri bildirim olarak verilen görevi tamamlama Teslimat: bir sonraki derse kadar
6) Modelin optimize edilmesi ve temizlenmesi ve uv haritalama araçlarına giriş Modelin kararlaştırılan poli sayısını aşmaması ve temiz olması gerekir Teslimat: bir sonraki derse kadar
7) Uvw haritalama ipuçları ve püf noktaları ve çeşitli araçlar hakkında bilgi edinme Temel uvw düzeninin yapılması gerekecektir Teslimat: bir sonraki derse kadar
8) Uvw haritalama düzeni hakkında geri bildirim ve haritanın son haline getirilmesi Uvw eşlemesinin tamamlanması ve yerleşim planı ile modelin vize için hazır hale getirilmesi
9) Vize Maya dosyalarının normal ders saatinden önce teslim edilmesi gerekmektedir
10) Doku oluşturma temelleri, renk kodlama ve normalleri oluşturma Madde boyama işinden önce gerekli haritaları oluşturma Teslimat: bir sonraki derse kadar
11) Photoshop veya Krita'da işlenmiş haritaların ayarlanması ve substance painter'a giriş Maddesel boyama çalışmasından önce gerekli haritaları oluşturma Teslimat: bir sonraki derse kadar
12) Madde boyamada çeşitli problemlerin çözülmesi, detay katmanlama Madde boyacısında malzemeleri ve ek ayrıntı katmanlarını iyileştirme
13) Dokuları dışa aktarma, ekstra iyileştirme için Photoshop veya Krita kullanma Dokuları dışa aktarmaya hazır hale getirme ve Unity'de açma
14) Dokuların son değerlendirmesi ve Unity'de materyal oluşturma, ışıklandırma Modeli oyunda kullanılmaya hazır hale getirme ve final için gönderme Teslimat: son teslim tarihine kadar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Murdock, K. L. (2025). Autodesk Maya 2025 basics guide. SDC Publications.
Li, J., Watkins, A., Arevalo, K., & Tovar, M. (2021). Creating games with Unity, Substance Painter, & Maya: Models, textures, animation, & code (1st ed.). CRC Press.
Diğer Kaynaklar: The Level Design Book - https://book.leveldesignbook.com/process/env-art
Interior Design and Environment Art: Mastering Space, Mastering Place - https://www.gdcvault.com/play/1022089/Interior-Design-and-Environment-Art
Texturing 3D Models in Game Art: Core Principles - https://rocketbrush.com/blog/texturing-3d-models-in-game-art-core-principles

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 7 % 10
Ödev 4 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 7 2 14
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 7 3 21
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak.
2) Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek.
3) Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak.
4) Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak.
5) Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak.
6) Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak.
7) Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak.
8) Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak.
9) Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek.
10) Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek.
11) Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek.
12) Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak.