YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2001 | Kentleşme | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin yaşadıkları kentsel çevreyi eleştirel bir şekilde ele alabilmeleri için hem teorik çerçeveler hem de kentsel sosyoloji alanındaki saha çalışmaları aracılığıyla analitik araçlarla donatılmalarını amaçlamaktadır. Kentsel sosyoloji ve kentsel teori alanındaki temel temaları, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar olan gelişimlerini izleyerek inceleyeceğiz. Teorik okumalarımız, dünya genelindeki metropol yaşamının evrimi ve zorluklarıyla ilgili geniş sorulara odaklanacaktır. Küresel kentsel teorilerle ilgilenirken, ampirik vaka çalışmalarımızı özellikle Amerikan, Fransız, Alman ve Türk sosyologlar ve coğrafyacıların çalışmalarından alacağız ve özellikle İstanbul kentine odaklanacağız. Bu yerel perspektiften, kıtaları, kültürleri ve tarihsel dönemleri birleştiren bir şehirde küresel kentsel dinamiklerin nasıl tezahür ettiğini inceleyeceğiz. Öğrencilerden, haftalık okumalar sonucunda kazandıkları kavramları ve içgörüleri gerçek dünyadaki kentsel bağlamlara uygulayarak şehirde iki bireysel gözlem çalışması yapmaları beklenmektedir. Bu çalışmalar, teori ile pratiği birleştirerek, günlük olarak içinde bulunduğumuz kentsel mekanları daha derinlemesine anlamayı teşvik edecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ana Teorileri ve Teorisyenleri Belirleme: Kentsel sosyolojideki temel teorileri ve kilit teorisyenleri kapsamlı bir şekilde anlayarak, onların şehirler ve kentsel yaşam üzerine çalışmalarına yaptıkları katkıları tanıma. 2. Kentsel Bağlamlarda Vaka İncelemelerini Değerlendirme: İstanbul ve diğer küresel şehirlerin benzersiz kentsel dinamiklerine vurgu yaparak, kentsel sosyoloji teorilerini uygulayan vaka incelemelerini eleştirel bir şekilde analiz etme ve değerlendirme. 3. Akademik Okuma ve Eleştirel Analizi Geliştirme: Kentsel sosyoloji alanındaki karmaşık teorik metinler ve ampirik çalışmalarla etkileşim kurarak, güçlü akademik okuma ve eleştirel analiz becerileri geliştirme. 4. Kentsel Saha Çalışması Yapma: Kentsel alanlarda sosyolojik yöntemleri uygulayarak, kentsel mekanlar ve sosyal etkileşimler hakkında veri toplamak ve yorumlamak için küçük çaplı katılımcı olmayan ve katılımcı gözlem araştırma projeleri tamamlama. 5. Sosyolojik Tahayyülün Uygulanması: Kentsel alanların analizine sosyolojik tahayyül gücünü aktif bir şekilde uygulayarak, bireysel deneyimler, mekansal düzenlemeler ve kentsel yaşamı şekillendiren daha geniş toplumsal güçler arasındaki bağlantıları gösterme. 6. Eleştirel ve Analitik Becerileri Geliştirme: Sınıf tartışmalarına, sunumlara ve işbirlikçi öğrenmeye aktif katılım yoluyla eleştirel düşünme, sunum yetenekleri ve etkileşimi geliştirme, ders materyalini yansıtıcı bir şekilde anladığını gösterme. |
Bu ders, öğrencilerin yaşadıkları kentsel çevreyi eleştirel bir şekilde ele alabilmeleri için hem teorik çerçeveler hem de kentsel sosyoloji alanındaki saha çalışmaları aracılığıyla analitik araçlarla donatılmalarını amaçlamaktadır. Kentsel sosyoloji ve kentsel teori alanındaki temel temaları, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar olan gelişimlerini izleyerek inceleyeceğiz. Teorik okumalarımız, dünya genelindeki metropol yaşamının evrimi ve zorluklarıyla ilgili geniş sorulara odaklanacaktır. Küresel kentsel teorilerle ilgilenirken, ampirik vaka çalışmalarımızı özellikle Amerikan, Fransız, Alman ve Türk sosyologlar ve coğrafyacıların çalışmalarından alacağız ve özellikle İstanbul kentine odaklanacağız. Bu yerel perspektiften, kıtaları, kültürleri ve tarihsel dönemleri birleştiren bir şehirde küresel kentsel dinamiklerin nasıl tezahür ettiğini inceleyeceğiz. Öğrencilerden, haftalık okumalar sonucunda kazandıkları kavramları ve içgörüleri gerçek dünyadaki kentsel bağlamlara uygulayarak şehirde iki bireysel gözlem çalışması yapmaları beklenmektedir. Bu çalışmalar, teori ile pratiği birleştirerek, günlük olarak içinde bulunduğumuz kentsel mekanları daha derinlemesine anlamayı teşvik edecektir. Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra vaka analizi, iş birlikçi öğrenme, tartışma, bireysel çalışma, saha gezisi, misafir konuşmacı, okuma, gözlem, proje, teknoloji destekli öğrenme yöntemleri şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş dersi | Ders izlencesi |
2) | Kentleşme ve Şehir Hayatı: Büyük Resim | Introduction to Urbanization and Urban Sociology Introduction to Theories of Urbanization Modern Forms of Urban Growth Poverty, Immigration, and Urbanization |
3) | İlk kent sosyologları: Şehri anlamak, Endistüriyel şehir, Şehri gözlemlemek | Lewis Mumford: “What is a City?” (1938) Michel de Certeau: “Walking in the city”(1984) Georg Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Suggested Reading: Friedrich Engels: “The condition of the working class in England - selection” (1845) |
4) | Kentsel yoğunluk sorunu ve kentsel tasarımın rolü | Urbanized |
5) | Son dönem teorisyenleri: Mekan üretimi ve şehir hakkı | Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) |
6) | Son dönem kent teorisyenleri: Mekan üretimi ve şehir hakkı | Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) |
7) | Küreselleşme ve Şehirler üzerindeki etki | Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City |
8) | Şehirdeki azınlıklar ve eşitsizlikler: Temsil ve Farklılık | Özel okumalar |
9) | Siyasi ve ekonomik seçkinler kentsel araziyi etkiliyor | Ecumenopolis: City Without Limits |
10) | Kentleşme ders etkinliği | ders gezisi |
11) | Merkez- çevre/ kamu- özel alanlar, kırsal- kentsel sürekliliği, nüfus hareketlerini ve kentsel yoksulluğu anlamak: Gecekondu | Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) |
12) | Ders tekrarı | Sunumlar |
13) | Ders tekrarı | Sunumlar |
14) | Ders tekrarı | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Bu ders için özel ders okumaları ve görsel materyaller kullanılmaktadır. Mumford: "What is a City?" (1938) Engels: "The condition of the working class in England - selection" (1845) De Certeau: “Walking in the city”(1984) Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) Richard Sennett Marshall Berman |
Diğer Kaynaklar: | Special course reader as well as visual materials. Mumford: "What is a City?" (1938) Engels: "The condition of the working class in England - selection" (1845) De Certeau: “Walking in the city”(1984) Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) Richard Sennett Marshall Berman |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Arazi Çalışması | 1 | % 15 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 140 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |