BESLENME VE DİYETETİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0434 | Türk İşaret Dili II | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. HALE ERSÖZ BOZACI Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı katılımcılara başlangıç seviyesinden sonraki aşamada Türk İşaret Dili’nin (TİD) ağırlıklı pratik yaparak öğretilmesidir. Gramer yapısı Türkçe’den farklı olan TİD’in gramer yapısı detaylı incelenecektir. Katılımcılar bu dersin başında yeni konularla birlikte öğrenilen kelimeleri metin ve video çalışmaları ile birlikte uygulama yaparak iletişim becerilerini geliştireceklerdir. Dersin sonunda ise TİD ile daha akıcı, anlaşılır cümle kurmayı, sorular sormayı, çeviri yapabilmeyi, anlatılanı anlamayı ve günlük hayatta gerekli olan kelime işaretlerini öğrenerek İşitme Engelli toplumu ile düzgün, anlaşılır, akıcı iletişim kurma becerilerini geliştireceklerdir. Ayrıca tüm engel grupları, yapılan farklı projeler hakkında bilgi edinimi sağlayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - TİD parmak alfabesini pratik ederek anlama ve anlatma ile hızlı iletişime geçebilme becerisini kazanabilecekler - TİD dilbilgisi kavramlarını, yapısını, cümle kurmayı, soru sormayı, cevaplamayı öğrenebilecekler - İşitme engelliler için hayati önem taşıyan mimik, jest kullanımlarını geliştirerek öğrenerek el ve beden koordinasyonu kazanabilecekler -TİD ile günlük hayatta temelde kullanılan kelimeleri, kalıpları, cümleleri metin çalışmalarında ve video çevirileri ile geliştirerek iletişim kurabilme becerisi kazanabilecekler -TİD kullanarak kendileri, çevreleri ve diğer kişiler hakkında temel bilgiler verebilecekler, soru sorabilecekler, TİD anlatılanı anlayabilecekler - -İşaret dilinde temel meslek işaretlerini öğrenecektir. - -İşaret dilinde farklı engel gruplarını ve/veya STK projelerine ilişkin işaretleri öğrenecektir. - -İşaret dilinde temel gıda işaretlerini öğrenecektir. -İşaret dilinde temel sağlık işaretlerini öğrenecektir. -İşaret dilinde temel spor işaretlerini öğrenecektir. -İşaret dilinde temel meteoroloji olaylarının işaretlerini öğrenecektir. -Karşılıklı konuşma pratikleri, metin ve video çevirileri yapılarak düzgün, akıcı ve anlaşılır el, mimik, jest kullanımını pekiştirebilecekler -Tüm engel grupları, yapılan farklı projeler hakkında bilgi edinimi sağlayacaklar |
Ders ile ilgili dokümanlar, dersin eğitmeni tarafından katılımcılara temin edilecektir. Derse %70 devam zorunludur. Her öğrenci kendi yoklama durumunu ve imzasını takip etmekle yükümlüdür. Her öğrenci adının bulunduğu listeye ait dersin gününde ve saatinde derslere, sınavlara girmek durumundadır. 1 ara sınav (%50) ve 1 final (%50) yapılmaktadır. Sınavlar, uygulamalı ders olmasından dolayı video çekimli ve / veya yazılı şeklindedir. TİD-Türkçe-TİD şeklinde uygulamalar ve / veya çeviri soruları, metinleri mevcuttur. Öğrenciler düzenli olarak derslere katılmakla, uygulamaları ders esnasında yapmakla, derse aktif katılımcı olmakla, verilen ödevleri hazırlamakla ve zamanında teslim etmekle yükümlüdürler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, el alfabesi ve TİD-1 genel tekrar | |
2) | TİD ile temel meslek işaretleri, “DÜNYADA MESLEKLERİNE GÖRE İLK KADINLAR”, pratik uygulamalar | |
3) | TİD ile cümle ve metin çeviri çalışmaları | |
4) | TİD ile“FARK YARATANLAR” fark yaratan STKlar ve bireyler, pratik uygulamalar | |
5) | TİD ile cümle ve metin çeviri çalışmaları | |
6) | TİD ile temel gıda işaretleri “BİLMEK LAZIM!”, pratik uygulamalar | |
7) | Karşılıklı konuşma ve çeviri çalışmaları | |
8) | ARA SINAV / Vize | |
9) | TİD ile temel spor işaretleri “PARALIMPIC SPOR ve ŞAMPİYONLARI”, pratik uygulamalar | |
10) | TİD ile soru-cevap çalışmaları, pratik uygulamalar | |
11) | TİD ile temel sağlık işaretleri “SAĞLIKLI YAŞIYORUZ”, pratik uygulamalar | |
12) | TİD ile fiiller ve cümle çalışmaları | |
13) | TİD ile temel meteoroloji işaretleri “AFET YARDIM ÇANTASI”, pratik uygulamalar | |
14) | Karşılıklı konuşmada akıcılık ve TİD-TürkçeTİD çeviri pratikleri | |
15) | Genel tekrar | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Ders eğitmeninin seviyeye göre hazırladığı özel ders notları 2. http://turkisaretdili.bahcesehir.edu.tr/ Bahçeşehir Üniversitesi tarafından İstanbul Edebiyat Derneği (İSEDER) işbirliği ile yürütülen Avrupa Birliği Hayat Boyu Öğrenme Projesi TİDBAU' nun (Türk İşaret Dili İle Bariyerleri Aşın ve Uzlaşın) erişilebilir uzaktan eğitim portalı, 2017 |
Diğer Kaynaklar: | 3. Güncel Türk İşaret Dili Sözlüğü www.tidsozluk.net 4.Bahtiyar Makaroğlu , Hasan Dikyuva, ASPB, ANKARA, 2017 5.Yabancı Dil Olarak Türk İşaret Dili Öğrenci Kitabı, Bahtiyar Makaroğlu , Hasan Dikyuva, ANKARA ÜNİVERSİTESİ YAYINEVİ,2015 6.MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü, 2015 7.MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü 2013 8.Türk İşaret Dili, Birinci Seviye, Hasan Dikyuva-Ulrike Zeshan, İshara Press, 2008 9.İSEM İşaret Dili Sözlüğü |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | |
4) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | |
5) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
6) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |