İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CEN1002 | Ölçme ve Metroloji | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi MESUT NEGİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | 1. Ölçüm teorisini ve uygulamaları 2. Kullanılan çeşitli ölçme araç türlerini ve uygun uygulamalarını tanımlamak, 3. Yatay mesafenin, düşey mesafenin ve açısal ölçme problemlerini başarıyla çözmek, 4. Harita oluşturma ve izdüşüm prensiplerini açıklamak ve ölçüm problemlerini başarıyla çözmek için haritaları kullanmak, 5. Topografik etüt temel bilgilerini göstermek, 6. Teknik çizimlerine kaydedilen verileri doğru yorumlayabilmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Ölçüm teorisi ve hatalar - Haritacılığın temelleri - Mesafe Ölçümü - Nivelman (teori, yöntemler ve ekipman) - Açı ölçümü (teori, yöntemler ve ekipman) - Etüt hesaplamaları (travers, koordinat, alan, ...) |
Metroloji hakkında temel bilgiler, fiziksel ölçüm prensipleri, ölçüm belirsizlikleri, hatalar, hataların düzeltilmesi, ölçümlerin kesinliği, ölçümle ilgili temel kavramlar, arazi ölçümlerinde kullanılan yöntemler, hesaplamalar, çeşitli ölçüm yöntemlerini anlama, mesafe, açı ve yükseklik ölçmeleri, koordinat sistemlerinin temeli ve koordine hesaplamaları, alanı ve hacmi hesaplamak ve haritalar oluşturmak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Ölçme Temelleri | |
3) | Birimler ve anlamlı sayılar | |
4) | Hata Teorisi | |
5) | Mesafe ölçümü | |
6) | Nivelman | |
7) | Nivelman-devamı | |
8) | Otomatik nivelman enstrümanlarına giriş | |
9) | Açı ölçümü | |
10) | Teodolit araçlarına giriş | |
11) | Travers | |
12) | Koordinat hesaplamaları | |
13) | Alan & eşyükselti eğrileri | |
14) | Global Konumlandırma Sistemi (GPS) |
Ders Notları / Kitaplar: | Charles D. Ghilani & Paul R. Wolf, Elementary Surveying: An Introduction to Geomatics (14th Edition), Prentice Hall, 2016. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 126 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi. | 3 |
2) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4) | İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
5) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 1 |
6) | İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 2 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |