KSU5423 RaylıSis.Araç.TitreşimveGürültüKontrolüBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
KSU5423 Raylı Sistem Araçlarında Titreşim ve Gürültü Kontrolü Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin ana amacı öğrencilere:

• Gürültü ve titreşimler konusunda teorik ve uygulamalı temel bilgilerin geliştirilmesi,
• Akustik gürültü ve titreşim ölçüm ve değerlendirme yöntemlerinin verilmesi,
• Bu teknikler kullanılarak yapılacak ölçümlerin sonuçlarının değerlendirilmesi ve uygulanması.
• Raylı Sistem Araçlarında Titreşim ve Gürültü Konularında Uluslararası Standardlar ve bu standardlara göre ölçüm ve değerlendirmeler.
• Makinalar, taşıtlar vb. için titreşim ve gürültü kontroluna yönelik uygulama örnekleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler,

• Titreşim ve akustik bilgisi ve esaslarının anlaşılması,
• Ses ve titreşimlerin insanlar ve sistemler üzerindeki etkilerinin anlaşılması ve değerlendirme becerisinin kazanılması,
• Ses ve titreşim ölçüm teknikleri konusunda beceri kazanılması,
• Raylı Sistemlerde Titreşim ve Gürültü Kontrolu ile İlgili Uluslararası Standardlar hakkında bilgi sahibi olmak gibi yetenekleri kazanacaktır.

Dersin İçeriği

Titreşim Teorisinin Temel kavramları. Serbest ve Zorlanmış Titreşimler. Çok Serbestlik Dereceli Titreşim Sistemleri. Demiryolu Araçlarında Titreşim Kaynakları. İlgili Uluslararası Titreşim Standardları. Ses ve Ölçüm Parametreleri. Akustik gürültü ve titreşim ölçüm yöntemleri. Dış ortamda sesin yayılması. Yaşam alanlarında gürültü ve gürültü kontrolü. Ses yutucu malzemeler ve Gürültü Bariyerleri. Gürültünün ve titreşimlerin insanlar üzerindeki etkileri. Makinaların gürültü ve titreşim düzeyleri. Raylı Sistem Gürültüsü ile İlgili Uluslararası Standardlar. Demiryolu Araçlarında Uluslararası Standardlara Göre Titreşim ve Gürültü Ölçümü.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Titreşim Teorisinin Temel kavramları
2) Serbest ve Zorlanmış Titreşimler
3) Çok Serbestlik Dereceli Titreşim Sistemleri
4) Demiryolu Araçlarında Titreşim Kaynakları, İlgili Uluslararası Titreşim Standardları
5) Ses ve Ölçüm Parametreleri
6) Akustik gürültü ve titreşim ölçüm yöntemleri
7) Dış ortamda sesin yayılması
8) Yaşam alanlarında gürültü ve gürültü kontrolü
9) Ses yutucu malzemeler ve Gürültü Bariyerleri
10) Gürültünün ve titreşimlerin insanlar üzerindeki etkileri
11) Makinaların gürültü ve titreşim düzeyleri
12) Makinaların gürültü ve titreşim düzeyleri
13) Raylı Sistem Gürültüsü ile İlgili Uluslararası Standardlar
14) Demiryolu Araçlarında Uluslararası Standardlara Göre Titreşim ve Gürültü Ölçümü

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derste Verilen Notlar / Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: Noise and Vibration Control Enginnering Principles and Applications, L.L. Beranek, L.V. Istvan, 1992, John Wiley and Sons, Inc.


Engineering Noise Control, Theory and Practice 1988., D.A.Bies, C.H.Hansen, 1988, London, Unwin Hyman


Noise control management, Howard K. Pelton, 1993 New York : Van Nostrand Reinhold


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 10 6 60
Ödevler 5 20 100
Küçük Sınavlar 4 10 40
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 270

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. 5
2) Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. 5
3) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. 5
4) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek.
5) Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek.
7) Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak.
8) Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek.
9) Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek.
10) Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak.
11) Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak.
12) Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek.