KSU5312 Ulaştırmanın Çevresel EtkileriBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
KSU5312 Ulaştırmanın Çevresel Etkileri Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste, ulaştırma sektörünün çevresel etkileri ve ulaştırma kaynaklı çevresel problemlerin azaltılması çalışmaları vurgulanmıştır. Enerji kullanımı, ulaştırma kaynaklı hava kirliliği, trafik kaynaklı gürültü kirliliği ve ulaştırma kaynaklı diğer etkiler (iklim değişikliği, sera gazı salımı, asit yağmurları, toprak ve su bozulmaları) tanımlanmıştır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste öğrenciler aşağıdaki konularda bilgi edinecektir:

I. Ulaştırma sektörünün çevresel etkilerinin analizi
II. Yakıtların sınıflandırılması (katı, sıvı, gaz yakıtlar)
III. Yanma reaksiyonlarının kinetiği
IV. Motor yanmalarının analizi
V. Hava kirliliği konularının detaylı paylaşımı ve atık sınıflandırılması
VI. Hava kirliliğinin ulaştırma sektörüne etkilerinin sınanması
VII. Ulaştıma sektörünün gürültü kirliliği ve insan sağlığı üzerine etkilerinin analizi
VIII. Ulaştırma kaynaklı çevresel problemlerin azaltılması için fikir yürütebilme

Dersin İçeriği

Giriş, Tanımlar, Enerji kullanımı ve ulaştırma kaynaklı hava kirliliği, trafikten kaynaklanan gürültü kirliliği, ulaştırmada alan kullanımı, trafik kazaları, trafik tıkanıklığı, ulaştırmanın neden olduğu diğer çevresel etkiler (iklim değişimi, sera gazları, asit yağmurları, zemin ve suyun bozulması, bölme etkisi), Ulaştırma türlerinin bu etkiler açısından farklılıkları, Ulaştırma türlerinde çevresel etkilere ilişkin parametrelerin irdelenmesi, Birim trafiğe düşen çevresel etki maliyetlerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi, Çevresel etkilerin ulaştırma planlamasındaki önemi, Çevresel etkilerin azaltılması için önlemler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ulaştırma sektörünün çevresel etkilerine giriş
2) Ulaştırma sektörünün gürültü kirliliği üzerine etkileri
3) Ulaştırma sektörünün hava kirliliği üzerine etkileri
4) Karayolu, demiryolu, havayolu ve denizyolunun çevresel etkileri
5) Avrupa Birliği' nin Genel Ulaştırma Politikaları
6) Ulaştırma sektörünün yaşam etkileri: kızıl çam örneği
7) Ara Sınav
8) Demiryollarında gürültü kirliliği ve iyileştirme yöntemleri, ilgili yasal düzenlemelerin değerlendirilmesi
9) Çevre kirliliğinde trafik sinyal optimizasyonu zamanlarının etkilerinin araştırılması
10) Teknolojik gelişim ve elektronik ödeme sisteminin ulaştırma etkileri
11) Ulaştırma yatırımlarında EIA uygulamaları
12) Ulaştırma kaynaklı gürültünün kontrolü: Gürültü örtme modeli
13) Ulaştırma Politikaları ve Kentsel Alanda Ulaştırmada Sürdürülebilirlik
14) Sürdürülebilir Kalkınma ve Ulaştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derste Verilen Notlar / Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: Hızlı Raylı Ulaşım Sistem Kaynaklı Çevresel Gürültü, Nizami Aktürk, Remzi Toprak ve Ertuğrul Asiloğulları 2003, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der., Cilt 18, No 3, 15-25

Raylı Ulaşım Sistemlerinin Neden Olduğu Gürültü ve Çevresel Etkileri, Remzi TOPRAK ve Nizami Aktürk 2002 Türkiye Mühendislik Haberleri Sayı 417 - 2002/1.

Hava kirlenmesi ve kontrolü Ders Notları Cuma Bayat 2002 İstanbul Üniversitesi

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 10 6 60
Ödevler 5 20 100
Küçük Sınavlar 4 10 40
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 270

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. 5
2) Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. 4
3) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. 4
4) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek.
5) Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek.
7) Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak.
8) Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek.
9) Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek.
10) Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak.
11) Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak.
12) Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek.