MİMARLIK VE TASARIM (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır. |
2) Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir. |
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir. |
2) Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur. |
2) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
Öğrenme Yetkinliği |
1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. |
2) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar |
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular. |
2) Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır. |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar. |
2) Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir. |
Program Kazanımları | TYYÇ 8 (Doktora) Düzey Tanımlayıcıları | TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları 58 - Mimarlık ve Yapı |
1 - Bilgi | ||
Kuramsal - Olgusal | ||
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır. 2) Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir. |
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. |
1) Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2) Araştırma ve yayın alanında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3) Öğretme / öğrenme ve değerlendirme stratejileri ve bunların kuramsal temelleri konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4) Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5) Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde kullanılan disiplinler arası, çok disiplinli, disiplinler üstü araştırma stratejileri, taktikleri ve teknikleriyle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
2 - Beceriler | ||
Bilişsel - Uygulamalı | ||
1) Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir. 2) Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
1) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. 2) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. 3) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. 4) Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. |
1) Araştırma ve/veya inovasyon alanında problem tanımlamak, önemli problemleri çözmek ve var olan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletmek ve yeniden tanımlamak için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olur. 2) İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir. 3) Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir. 4) Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir. |
3 - Yetkinlikler | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||
1) Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur. 2) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
1) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. 2) Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. 3) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. |
1) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. 2) Akranlarıyla, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda etkili iletişim kurar. 3) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
Öğrenme Yetkinliği | ||
1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. 2) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar |
1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. |
1) Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. 2) Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir. |
Alana Özgü Yetkinlik | ||
1) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular. 2) Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır. |
1) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 2) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. 3) Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. |
1) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. 2) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterir. 3) Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. 4) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapar. 5) Alanıyla ilişkili bir araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar, hayata geçirir ve uyarlar. 6) Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur. |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||
1) Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar. 2) Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir. |
1) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. 2) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. 3) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |
1) Araştırma bağlamları da dâhil olmak üzere, akademik ya da mesleki bağlamlarda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyar. 2) Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder. 3) Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. 4) Yeni, karmaşık ve öngörülemeyen ve birbiriyle ilişkili çok sayıda faktörü içeren problemlerin çözümünü gerektiren çalışma ve öğrenim koşullarında liderlik ve inovasyon sergiler. |
1) Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Araştırma alanındaki en son gelişmeleri kavrar ve yenilikçi tanımlara ulaşır. Karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. Araştırma ve yayın alanında etik ilkelere uygun davranır. |
2) Disiplinler arası etkileşimi kavrar ve karmaşık fikirleri analiz edip değerlendirerek özgün sonuçlara ulaşır. Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlardaki en son gelişmeleri ve kullanılan disiplinler arası stratejileri bilir. |
3) Araştırma ve inovasyonda problem tanımlar, önemli sorunları çözer ve bilgiyi genişletmek için ileri düzey beceri ve tekniklere sahiptir. Yeni bilgileri değerlendirir, yeni düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamalar geliştirir ve farklı alanlara uyarlayabilir. Araştırma yöntemlerinde üst düzey becerilere sahiptir. |
4) Araştırma stratejileri ve tekniklerinde uzmandır, Öncü akademik çalışmaları diyalektik olarak yürütür ve akademik diyaloga katkı sağlar. Yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel olarak analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
5) Uzman kişiler, akranları, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda yetkinliğini gösteren etkili iletişim kurar, özgün görüşlerini savunur. |
6) Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
7) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme süreçlerini kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir, teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. |
8) Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur ve özgün araştırmalar yaparak bu alandaki bilgiye katkı sağlar |
9) Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar ve operasyonel etkileşim deneyimini gösterir. Araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar ve uygular. |
10) Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. Toplumsal sorunların çözümünde etkili olur ve bu konularda stratejik kararlar alır. |
11) Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar, veya ulusal veya uluslararası akademik etkinliklerde sunar. |
12) Yeni fikirler ve süreçler geliştirme konusunda yetkinlik ve inovasyon sergiler; bağımsız kararlar verir ve problem çözümünde liderlik gösterir. |