İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD1123 | Temel Çizim | Güz | 2 | 2 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı perspektif-oran-ışık ve gölge gibi üç temel desen metodunu irdeleyerek öne konan 3 boyutlu ve 2 boyutlu nesne üzerinden bakmak ve görmenin farkını kavratmaktır. Dersin diğer amaçları, eskiz yapmayı öğretmek ve desen pratiğine temel bir altyapı sunmaktır. Bu yolda öğrencilerin kendi becerilerini keşfetmeleri konusunda rehberlik eder, desenin ya da eskiz yapmanın öğrenebileceğimiz ve geliştirebileceğimiz bilişsel bir beceri olduğunun altı çizilir. Nesnenin farklı açılardan perspektifleriyle ardışık şekilde çizilerek öğrencide hareket algısı ve bilgisinin geliştirilmesi de hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Bakmak ve görmenin farkını kavramak 2) Kağıt kalem ve diğer desen malzemeleri kullanımıyla el pratiğine alışmak 3) Çizilecek malzemeyi kağıt üzerine yerleştirirken denge kurma becerisini oluşturma 4) Günlük çizim yapma rutinini kazandırmak 5) Bir fikri çizim ile ortaya çıkarmak 6) Atölye çalışmaları yoluyla insan bedeni çiziminde görsel hafızayı oluşturmak, geliştirmek |
Ders 3 bölümden oluşur: Kursun kalem ve kagit gibi cizim malzemelerinin amaca yonelik ifade kapasitelerini ogrenmek, oran- perspektif, isik-golge gibi temel ilkelerin ogrenilmesi ve uygulanmasi Bir nesne ya da canlinin farkli acilardan perspektiflerinin ardisik sekilde cizilmesiyle harekete yonelik etki elde etme. Cizgisel kompozisyonlar, nesneler ya da canlilar model olarak alinip aralarinda anlam iliskileri kurmaya calisarak bir fikri ifade etmek uzere kompozisyon duzenlemek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin iceriginin ve cizim malzemelerinin tanitilmasi. | |
2) | Çizim krokileri yapilarak kursun kalem ve kagidin kapasitesini denemek ve desene isinma calismalari yapmak. | |
3) | Bir nesnenin oranlarini saptamak ve desende derinlik duygusu yaratmak (perspektif). Ufuk cizgisi ve kaçiş noktasi ustune verilen bilgilere dayanarak karsiya model olarak konan bir nesnenin perspektif calismalarini yapmak. | |
4) | Model olarak alinan bir nesnenin perspektif ve oran calismalarini yapmak (kompozisyon). Kompozisyonda aligilamayi kolaylastiran dengeler. | |
5) | Kursun kalemle koyudan aciga gri degerlerinin ogrenilmesi. Gri degeri sablonlarinin hazirlanmasi, objeye hacim vermek - isik golge. | |
6) | Ogrenilen kurallar isiginda bir nesnenin farkli acilardan perspektifleriyle ardisik sekilde cizilmesi- bunlarla kompozisyon denemelerinin yapilmasi. | |
7) | Insan govdesinin model olarak kullanilarak cizilmesi. Oranlarin saptanmasi. | |
8) | Insan basinin farkli acilardan gozlemlenerek cizilmesi. Oran ve perspektif farkliliklarinin saptanmasi ve ardisik sekilde cizilen desenlerle hareket algisi yaratilmasi. | |
9) | Insan govdesi hareketlerinin kroki olarak cizilmesi. | |
10) | Nesne ya da insan govdesinin ya da her ikisinin ayni anda kullanilmasiyla bir fikri ifade etmek uzere duzenleme calismalari. | |
11) | Ogrenilen bilgiler isiginda bir fikri ifade etmek uzere bir kompozisyon tasarim calismasi. | |
12) | Kompozisyonun irdelenmesi ve gelistirilmesi. | |
13) | Kompozisyonu sonuclandirmak uzere gozden gecirmek. | |
14) | Kompozisyonun sonuclandirilmasi. FINAL: Perspektif/oran/hacimlendirme ve kompozisyon degerlendirilecektir. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Doug Dubosque; Learn to Draw Now;(Peel, 2000) Ernest R. Norling; Perspective Made Easy; (Dover Publications,1999) Doug Dubosque; Draw 3-D; (Peel,rev. ed.,2000) Teel Sale, Claudia Betti; Drawing: a contemporary approach; Fifth Edition; (Belmont, CA: Thomson/Wadsworth, 2004) Tania Kovats; THE DRAWING BOOK a survey of drawing: the primary means of expression;(London: Black Dog Publishing, 2007) Vitamin P New Perspectives in Painting; (London: PHAIDON, 2003) Uri Shulevitz; WRITING WITH PICTURES How To Write and Illustrate Children’s Books;(New York: Watson-Guptill Publications,1997) Wendy Tumminello; exploring STORYBOARDING;(Canada: Thomson/Delmar Learning ,2005) Marcie Begleiter; from word to image storyboarding and the filmmaking process;(USA: Michael Wiese Publications,2001 Ed. Anna Held Audette; 100 Creative Drawing Ideas;(Boston & London: SHAMBALA,2004) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 12 | % 20 |
Ödev | 12 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 52 |
Ödevler | 13 | 52 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 168 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 3 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 5 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 5 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | 2 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 2 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 2 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 2 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 1 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 1 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 5 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 5 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 3 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 4 |