REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDS1001 | Eğitim Bilimlerine Giriş | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU Öğ.Gör. NEŞE UYANIK Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencilerde eğitim alanıyla ilgili genel bir anlayış oluşturmak ve eğitim sosyolojisi, felsefesi, öncüleri ve tarihçesi ile tanıştırmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Eğitim alanının temel terimlerini açıklayabilmek * Etkili öğretmenin özelliklerini bilmek • Eğitim alanındaki temel felsefeleri karşılaştırabilmek • Felseenin öğretim sistemleri ve müfredat oluşturmadaki önemini anlamak • Eğitimin sosyolojik temellerini kavramak • Sosyolojinin eğitsel ortamlardaki önemini anlamak • Eğitim alanındaki ulusal ve evrensel düzeydeki tarihsel gelişimi ve çerçeveyi açıklayabilmek • Eğitim alanında önemli öncüleri bilmek • Tarihsel gerçekler ve gelişmelerle günümüzdeki eğitim süreçlerini, etkinliklerini, konularını ilişkilendirebilmek |
Eğitimdeki temel kavramlar ve terminoloji; etkili öğretmenlerin özellikleri, eğitim sosyolojisi; eğitim öncüleri; eğitim felsefeleri; dünya eğitim tarihi, Türk eğitim tarihi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Öğretmenlik mesleğini anlamak | Ders slaytları |
2) | Etkili öğretmenin özellikleri | Ders notları |
3) | Eğitim sosyolojisi | Ballentine, J.H. (1989). Ch1: “Sociology of education”. The Sociology of Education:A Systematic Analysis. London: Prentice-Hall.) |
4) | Eğitim sosyolojisi | Orstein, A.C., Levine, D.U., Guek, G., Vocke, D.E.. Foundations of Education. 12th Edition Ch.10 |
5) | Eğitim sosyolojisi (devam) | Ornstein & Levine, 12th ed / Ch.10-11 |
6) | Eğitim sosyolojisi (devam) | Ornstein & Levine, 12th Ed / Ch11 |
7) | Eğitim tarihi (dünya) | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch.3 |
8) | Eğitim tarihi / Dünya (devam) | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch.3 |
9) | Eğitim felsefesi | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch12 |
10) | Eğitim felsefesi (devam) | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch12 |
11) | Eğitim öncüleri | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch 4 |
12) | Eğitim öncüleri (devam) | Ornstein & Levine, 5th Ed / Ch 4 |
13) | Eğitim tarihi / Türkiye | * Hamiloğlu,K. (2001). “The history of education in Turkey” (pp.70-107). The teacher training policies in Turkey in a changing socio-political context from 1946 to the present day. (Unpublished PhD dissertation, Boğaziçi University, İstanbul) * Course slides |
14) | Eğitim tarihi / Türkiye (devam) | * Hamiloğlu,K. (2001). “The history of education in Turkey” (pp.70-107). The teacher training policies in Turkey in a changing socio-political context from 1946 to the present day. (Unpublished PhD dissertation, Boğaziçi University, İstanbul) * Course slides |
15) | Final sınavları | - |
16) | Final sınavları | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Orstein, A.C., Levine, D.U., Guek, G., Vocke, D.E.. Foundations of Education. 5 th & 12th Editions. |
Diğer Kaynaklar: | • Ballentine, J.H. (1989). Ch1: “Sociology of education” (pp.40-54). The Sociology of Education:A Systematic Analysis. London: Prentice-Hall.) • Hamiloğlu,K. (2001). “The history of education in Turkey” (pp.70-107). The teacher training policies in Turkey in a changing socio-political context from 1946 to the present day. (Unpublished PhD dissertation, Boğaziçi University, İstanbul) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 160 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. | 3 |
2) | Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. | 2 |
3) | Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. | 3 |
4) | Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. | 2 |
5) | Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. | 2 |
6) | Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. | 2 |
7) | Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. | 2 |
8) | Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar | 2 |
9) | Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. | 1 |
10) | Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. | 1 |
11) | Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. | 3 |
12) | Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. | 2 |
13) | Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. | 2 |
14) | Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. | 2 |
15) | Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. | 5 |