İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB4611 | İşletme Etiği | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHU ERGEN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. BİLGE UYAN ATAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler; (a) etik teorileri, gerçek kamu yararına sahip etik faaliyetleri üstlenmek için kurumsal yapılardan ve kar amacı gütmeyen kuruluşların deneyimlerinden nasıl yararlanacak, (b) etik ve kurumsal kişisel çıkar arasındaki ilişki ve (c) girişimlerin iyi etik davranışlarda bulunup bulunmadıklarını nasıl değerlendirebilecekleri uygulamalar. Bu on iki haftalık kurs sayesinde, işletme veya diğer bölümlerden öğrenciler, özel sektörün eylemleri ve bunların paydaşlarıyla ilişkileri hakkında daha iyi bir anlayış geliştireceklerdir. Paydaş teorisi, vekalet teorisi, kurumsal yönetim, içeriden eğitim, rüşvet, ayrımcılık, kurumsal ve sosyal sorumluluk gibi potansiyel olarak tartışmalı konulara ilişkin uygun iş politikalarını ve uygulamalarını öğrenecekler. Sonunda dünya çapındaki birçok vaka örneğinden ders alacaklar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda şunları yapabileceksiniz: 1- Etik senaryoların değerlendirilmesine yardımcı olmak amacıyla ilgili teorileri tartışarak etik ile iş dünyası ve toplum arasındaki ilişkiyi keşfeder. 2-Etik, ahlâk ve değerler arasındaki ilişkiyi/farklılıkları açıklar ve her birinin kültürel farklılıklara ilişkin örneklerini tartışır. 3-Günlük etik olaylarını okuyun ve etik teorilerini belirleyerek muhakeme yapın. 4- İşletmenin eylemlerini ve stratejik kararlarını etik açıdan değerlendirir. 5- İşletmenin tüm paydaşlarını öğrenin, öncelik düzeylerine göre analiz edin. Önceliklendirmelerini karşılaştırın, hangi paydaşın en önemli olduğunu ve hangisinin toplumumuz ve ekosistemimiz için gerçekten doğru seçim olduğunu analiz edin. 6- Çok uluslu büyük şirketlerin kurumsal yönetim raporunu okuyun ve yerel bir şirketle karşılaştırın ve hangi açılardan farklı olduklarını tartışın. 7- Farklı şirketler arasında yönetişim yapısında 'çeşitlendirmenin' önemini anlayın. 8- Ahlakı ve ahlak yöneticisinin türünü anlar. Yöneticiler hangi açıdan ahlaklı-ahlaksız ve ahlaksızdır. Örnek olaylardaki eylemlerini değerlendirin. 9- Sınırlı kaynaklarımız nelerdir? Şirketlerin ve toplumun dünyanın kaynaklarını nasıl tükettiğini, iyi ve kötü örneklerini tartışıyoruz. 10- Tüketici üretimi ve pazarlamasında etiğin rolünü tartışır. |
Bu ders kapsamında öğrenciler iş etiği ile ilgili teorik bilgilerin yanında uygulamadan örneklerle tanışacak, vaka çalışmalarıyla ve interaktif bir ortamda İnsan Kaynakları’nın tüm süreçlerini ve bu süreçlerde iş etiğinin yeri ve önemini etkin ve kalıcı bir şekilde öğreneceklerdir. Bu suretle kendilerine sağlayacakları katma değerle öğrenciler işlenen konulardaki iş tecrübesi eksikliğini önemli ölçüde giderebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İş Etiğine Giriş Ahlak Tartışması, Kültürel Faktörler Etik ve iş ilişkisi nedir, etik göreceliği anlamak Ders Programı Projelerin ve vakaların açıklanması | |
2) | İş dünyasında etik konu: BT, genetik mühendisliği, uluslararası konular, küreselleşme | |
3) | İşletmede Etik Prensip - Faydacılık - Haklar ve Görevler | |
4) | İşletme Etiği Prensibi devamı - Adalet ve Hakkaniyet - Bakım Etiği Fayda, Hak, Adalet ve Bakımın Bütünleştirilmesi - Erdem Etiği - Bilinçsiz Ahlaki Karar | |
5) | İş Sistemi: Hükümet - Küreselleşme Ekonomik Sistemler: Hükümet, Piyasalar ve Uluslararası Ticaret | |
6) | Ekonomik Sistemler: Devlet Piyasaları ve Uluslararası Ticaret (devamı) | |
7) | Piyasada Etik - Mükemmel Rekabet - Tekel Rekabeti | |
8) | Arasınav | |
9) | Piyasada Etik (devamı) | |
10) | Etik ve Çevre -Kirlilik ve Kaynak Tükenmesinin Boyutu -Su Kirliliği -Toprak Kirliliği | |
11) | Etik ve Çevre (devamı) | |
12) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği -Piyasalar ve Tüketicinin Korunması -İşletme Firmasının Tüketicilere Karşı Görevlerine İlişkin Sözleşme Görünümü | |
13) | Tüketici Üretimi ve Pazarlama Etiği (devamı) | |
14) | İş Ayrımcılığı Etiği |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Main Course Book: Business Ethics Concepts and Cases Manuel G. Velasquez, Pearson New International Edition, Seventh Edition I want you to buy the book via following link: https://www.caglayan.com/urundetay/749295/Business-Ethics#sthash.MFRWGvdS.dpbs Additional Resources: Melé, D. Business Ethics in Action. Seeking Human Excellence in Organizations, Palgrave- MacMillan, New York, 2009. • Melé, D. Management Ethics: Placing Ethics at the Core of Good Management, Palgrave MacMillan, New York, 2012. General Bibliography • Bowie, N. E.: 1999, 'A Kantian Approach to Business Ethics ', in R. E. Frederick (eds.) A Companion to Business Ethics (Blackwell, Oxford), 3-16. • Brenkert, G. and T. L. Beauchamp (eds.): 2010, The Oxford Handbook of Business Ethics (Oxford University Press, New York). • Crane, A. and D. Matten: 2010, Business Ethics 3rd ed. (Oxford University Press, Oxford). • Crane, A., A. Williams, D. Matten, J. Moon and D. S. Siegel: 2008, 'The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility', in (eds.) (Oxford University Press, Oxford-New York), |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ödev | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 54 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 98 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |