İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB4322 | Dünya Ticaret Örgütü ve Avrupa Birliği | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELA ÜNLER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. VİRON MATARANGAS |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı dünya ticaret sistemine ilişkin konuların altındaki iktisadi, kurumsal ve siyasi yönleri incelemek ve AB’nin modern ticaret ilişkilerindeki izlediği politikasını ve tutumunu analiz etmektir. Ders ticaret politikasının temellerini inceledikten sonra, GATT ve DTÖ bağlamında dünya ticaret sisteminin gelişimini ele almaktadır. Bu ders bağlamında ilerleyen haftalarda AB’nin ticaret politikasının gelişimi, özellikleri ve buna ilişkin gelişmeler incelenmektedir. Ders AB’nin çok taraflı ticaret sistemi ve bölgesel ticaret anlaşmalarındaki önceliklerini ve ‘Küresel Ticaret’ stratejisini detaylı şekilde analiz etmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Dünya ticaret sisteminin iktisadi ve siyasi yönleri öğrenir ve buna ilişkin kavramları tanır II. 2. Dünya Savaşı sonrası dünya ticaret sisteminin tarihsel gelişimini ve GATT/DTÖ rejimini anlar III. Modern ticaret ilişkilerini nasıl yorumlayacağını ve incelemesi gerektiğini öğrenir. IV. DTÖ’nün kurumsal işlevini öğrenir V. Çok taraflı ticaret müzakereleri (Doha Kalkınma Turu) içinde tartışılan konuları ve karşılaşılan zorlukları öğrenir VI. Küresel ticarette ve yeni ticaret gündeminde karşılaşılan ihtilaflı konuları ve sorunları belirler VII. AB’nin dış ticaret politikasının temel özelliklerini tanımlar VIII. AB’nin ticaret stratejisine ilişkin konuları ve gelişmeleri analiz edebilmek için gerekli bilgiyi kazanır IX. AB’nin çok taraflı ticaret müzakerelerindeki önceliklerini ve ortak pozisyonunu anlar X. AB’nin ikili (bölgesel) ticaret anlaşmalarının (STA’lar) boyutunu ve nedenlerini öğrenir XI. AB’nin uluslararası ticarette ‘küresel aktör’ olarak rolünü açıklar |
Hafta 1: Genel giriş ve dünya ticaretine ilişkin konular H2: Serbest ticaret ve korumacılığın iktisadi ve siyasi yönden değerlendirmesi H3: Ticaret politikası konuları (tarife ve tarife dışı engeller) H4: DTÖ sistemi: tarihsel gelişimi ve temelleri H5: DTÖ sistemi: yapısı ve kurumsal işleyişi H6: DTÖ Anlaşması: sanayi ürünleri, tarım ticareti, hizmet ticareti anlaşması (GATS) ve fikri mülkiyet konuları (TRIP) H7: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri H8: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri Ara sınav H9: DTÖ ve Küreselleşme: Dünya ticaretinin genişleyen gündemi H10: AB’nin dış ticaret politikası: temelleri ve özellikleri H11: AB’de dış ticaret politikasının inşası H12: AB ticaret politikasında değişim: Küresel Avrupa stratejisi H13: DTÖ çok taraflı sistemi ve Doha Turu müzakerelerinde AB H14: AB’nin bölgesel ve ikili ticaret anlaşmaları (STA’ları) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1: Genel giriş ve dünya ticaretine ilişkin konular | . |
2) | 2) Serbest ticaret ve korumacılığın ekonomik ve politik değerlendirmesi | |
3) | 3) Ticaret politikası sorunları (tarifeler, NTB'ler) | |
4) | 4) DTÖ Sistemi: kökenleri ve ilkeleri | |
5) | 5) WTO Sistemi: yapı ve kurumsal işleyiş | |
6) | 6) DTÖ Anlaşması: endüstriyel ürünler tarım, GATS, TRIPs | |
7) | 7) Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri | |
8) | 8) Tekrar | |
9) | 9) DTÖ ve Küreselleşme: Dünya ticaretinin genişletilmiş bir kapsamı | |
10) | 10) AB Ticaret politikası: Kökenler ve özellikleri | |
11) | 11)AB'de ticaret politikası oluşturma | |
12) | 12)AB’nin ticaret politikasının yenilenmesi: Küresel Avrupa stratejisi | |
13) | 13) DTÖ multilateralizminde ve Doha Tur müzakerelerinde AB | |
14) | 14)AB'nin ikili ilişkilerde ticari ilişkileri ve anlaşmaları (STA'lar) |
Ders Notları / Kitaplar: | Dünya ticaret sistemi ve DTÖ konularında: About world trading system and the WTO: Hoekman B. And M. Kostecki, (2009), The Political Economy of the World Trading System, 3rd ed., Oxford University Press. Boscsche, P. Van den (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization, 2nd ed., Cambridge University Press. WTO (2008), Understanding the WTO, Geneva: WTO. Also available as PDF format at: http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/understanding_e.pdf Narlikar, A. (2005), World Trade Organization: A Very Short Introduction, Oxford University Press. Barton, Goldstein, Josling and Steinberg eds. (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press. Stiglitz, J. E. and A. Charlton (2005), Fair Trade for All: How Trade Can Promote Development, Oxford University Press. Lee, D. and R. Wilkinson eds. (2007), The WTO After Hong Kong: Progress in, and prospects for, the Doha Development Agenda, Routledge. Akman, M. S. and S. Yaman eds. (2008), World Trade Organization Doha Round of Multilateral Trade Negotiations and Turkey (in Turkish), Ankara: TEPAV Publication. Cottier, T. and M. Elsig eds. (2011), Governing the World Trade Organization: Past, Present and Beyond Doha Round, Cambridge Univ. Press. |
Diğer Kaynaklar: | AB ticaret politikası konusunda: About EU trade policy: Akman, Sait (2012), ‘AB Dış Ticaret Politikası’, B. Akçay (ed.), Avrupa Birliği; Ankara: Seçkin Yayınevi. Young, Alisdair (2007), ‘Trade Politics Ain’T What is Used to Be’, Journal of Common Market Studies, 45(4). Young, A. and J. Peterson (2006), ‘The EU and the New Trade Politics’, Journal of European Public Policy, 13(6). JCMS Special Issue 45(4), November 2007 concerning EU Trade Policy. EJPP Special Issue 13(6), September 2006 concerning EU Trade Policy. Aussenwirtschaft Special Issue 61 (4), 2006 ‘The European Union’s New Trade Policy’. WTO (2011), Trade Policy Review: European Union, Geneva: WTO. Also available at: http://www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/tp348_e.htm Meunier, S. (2005), Trading Voices: The European Union in International Commercial Negotiations, Princeton University Press. Elsig, Manfred (2002), The EU’s Common Commercial Policy: Institutions, Interests and Ideas, Ashgate. Messerlin, P. (2001), Measuring the Cost of Protection in Europe, Washington D.C.: Institute for International Economics. Aggarwal, V.K. and E.A. Fogarty, (2004), EU Trade Strategies, Hampshire: Palgrave Macmillan. ECIPE (2010), A Modern Trade Policy for the European Union, Report by EU Trade Policy Study Group, January 2010. This Report available via ECIPE website: http://www.ecipe.org/tpsg/A%20Modern%20Trade%20Policy%20for%20The%20European%20Union.pdf European Commission (2006), Global Europe: Competing in the World, Communication from the Commission to the Council, and the European Parliament, Commission Staff Working Document, SEC(2006) 1230, Brussels, 4 October. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 63 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 107 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |