IF3316 Behavioral FinanceBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar EKONOMİ VE FİNANSÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
EKONOMİ VE FİNANS
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IF3316 Davranışsal Finans Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAHAR KÖSEOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut değil
Dersin Amacı: Temel ekonomi ve finans teorisi, ekonomik aktörlerin rasyonel olduğu varsayımına dayanır. Davranışsal finans ve ekonomi ise bazı finansal olguların, tam anlamıyla rasyonel olmayan karar vericileri içeren modellerle daha iyi açıklanabileceğini savunur. Bu ders, rasyonellikten sapmaların sistematik nedenlerini inceler ve bu sapmaların finansal modellere nasıl entegre edilebileceğini tartışır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrencilerin ders kapsamında başarılı olabilmeleri için öncelikle temel finansal modelleri ve rasyonellik varsayımını anlamaları gerekmektedir. Bir sonraki aşamada, bu modellerin psikolojik faktörlere göre nasıl uyarlanabileceğini incelemeleri gerekir. Bu dersi aldıktan sonra:

Arbitraj mekanizmasının sınırlarını anlayabileceksiniz.
Geleneksel teorilerin işlevselliğini kavrayıp, aynı zamanda bu teorilerin sınırlamalarını da anlayabileceksiniz.
Yatırım kararlarını etkileyen bilişsel yanlılıkları tespit edebileceksiniz.
Bireylerin risk-getiri ilişkisi kararlarında sistematik olarak benzer hatalar yaptığını fark edebileceksiniz.
Karar verme sürecinin nasıl iyileştirilebileceğine dair içgörü kazanabileceksiniz.

Dersin İçeriği

Bireylerin finansal kararlarında etkili olan psikolojik önyargıların tespit edilmesi ve Finans teorisi ile gerçek dünya arasındaki bağlantının geliştirilmesi.
Dersin öğretim yöntemleri "Anlatım, Bireysel Çalışma, Okuma, Tartışma, Örnek Olay İnceleme" şeklindedir

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Genel Bakışı, Ders Programının İncelenmesi ve Ders Gereklilikleri
2) Rasyonel Karar Verme Sürecini Anlamak
3) Geleneksel Finans Teorilerine Genel Bakış
4) Davranışsal Finansın Temelleri
5) Davranışsal Finansın Temelleri
6) Beklenti Teorisi
7) Vizeye Yönelik tekrar
8) Vize Sınavı
9) Bilişsel Yanlılıklar Bilişsel Çelişki Yanlılığı Doğrulama Yanlılığı Muhafazakarlık Yanlılığı Mevcut Durum Yanlılığı
10) Bilişsel Yanlılıklar Pişmanlık Kaçınma Yanlılığı Belirsizlikten Kaçınma
11) Bilişsel Yanlılıklar Bağlantı Yanılgısı Çapa Yanlılığ
12) Bilişsel Yanlılıklar Aşinalık Yanlılığı Elde Edilebilirlik Yanlılığı Son Zaman Yanlılığı Temsiliyet Yanlılığı
13) Bilişsel Yanlılıklar Aşırı Özgüven Yanlılığı Özdenetim Yanlılığı Öz Yükleme Yanlılığı Sonradan Görme Yanlılığı
14) Bilişsel Yanlılıklar Kumarbaz Yanılgısı ve Sıcak El Yanılgısı Kontrol İllüzyonu Yanlılığı İyimserlik Yanlılığı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course Resources
• Lucy Ackert ve Richard Deaves, 2010, Behavioral Finance, Cengage Publication, ISBN: 978-0-324-66117-0
• Michael Pompian, 2006, Behavioral Finance and Wealth Management: How to Build Investment Strategies That Account for Investor Biases, Wiley, Print ISBN:9781118014325, Online ISBN:9781119202400
Articles:
 Kahneman, D., & Tversky, A. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458.
 Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263-291.
 Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral Decision Making, 12(3), 183-206.
 Tversky, A., & Kahneman, D. (1991). Loss aversion in riskless choice: A reference-dependent model. Quarterly Journal of Economics, 106(4), 1039-1061.

Diğer Kaynaklar: Course Resources
• Lucy Ackert ve Richard Deaves, 2010, Behavioral Finance, Cengage Publication, ISBN: 978-0-324-66117-0
• Michael Pompian, 2006, Behavioral Finance and Wealth Management: How to Build Investment Strategies That Account for Investor Biases, Wiley, Print ISBN:9781118014325, Online ISBN:9781119202400
Articles:
 Kahneman, D., & Tversky, A. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453-458.
 Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, 47(2), 263-291.
 Thaler, R. H. (1999). Mental accounting matters. Journal of Behavioral Decision Making, 12(3), 183-206.
 Tversky, A., & Kahneman, D. (1991). Loss aversion in riskless choice: A reference-dependent model. Quarterly Journal of Economics, 106(4), 1039-1061.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Küçük Sınavlar 2 5 10
Ara Sınavlar 1 1.5 1.5
Final 1 1.5 1.5
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. 3
2) Piyasaların, endüstrinin ve piyasa düzenleme politikalarının özelliklerini anlama. 1
3) Farklı ekonomik bakış açılarını anlayarak küresel ekonomik olayları açıklama yeteneği kazanma. 4
4) Siyasetin ekonomiye etkisini ve ekonominin siyasete etkisini analiz etme yeteneği. 1
5) Ekonomik sorunlara çözüm üretme ve karşıt politika önerilerini değerlendirme yetkinliği kazanma.
6) Yeni ekonomik gelişmeleri ve yaklaşımları anlama ve değerlendirme.
7) Ekonomik haberleri ve gelişmeleri yazılı, sözlü ve grafiklerle aktarabilme becerisi kazanma. 2
8) Ekonomik sorunlara yönelik planlı çözümler üretme yetkinliği. 3
9) Sayısal ve sözel becerileri kullanarak ekonomik varsayımları destekleyici bulgular sunma yetkinliği. 2
10) Yabancı dil kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri takip etme ve meslektaşlarla iletişim kurabilme yetkinliği. 3