İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4311 | Stratejik Yönetim | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ERKUŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. HAVVA PINAR İMER Prof. Dr. AHMET ERKUŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Stratejik Yönetim dersi, bütünleştirici bir ders olarak katılımcılara tepe yönetimin karşılaşacağı karmaşık problemleri doğru bir şekilde tanımlayabilmelerine ve çözüm üretebilmelerine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Derste, iş yaşamına ait gerçek örnek olay analizleri üzerinde durularak katılımcıların bugüne kadar diğer derslerden (muhasebe, finans, pazarlama, vb.) elde ettikleri tüm fonksiyonel yeteneklerini bir araya getirebilmeleri ve gerçek iş yaşamına ait örgütsel sorunlara çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Stratejik yönetimin kurumlar açısından önemini ve gerekliliğini bilir. 2. Kurumların aldığı stratejik kararları anlayabilir ve stratejik planlama yapma becerisine sahip olabilir. 3. Stratejilerin oluşturulması amacı ile iç ve dış çevre analizlerini yapabilir. 4. Strateji oluşturma ve uygulama ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve uygulamaları açıklayabilir. 5. Farklı bakış açılarıyla stratejiler oluşturulabilir ve uygulanmasına ilişkin bilgileri kullanabilir. 6. Stratejik yönetim bakış açısıyla gerçek hayattaki şirketleri analiz edebilir, değerlendirebilir ve yaratıcı çözümler geliştirebilir. |
1. Konu: Stratejik Yönetim Sürecine Genel Bir Bakış 2. Konu: Stratejik Vizyon, Misyon ve Amaçların Belirlenmesi. 3. Konu: Küresel ve Ulusal Çevre Faktörlerinin Analizi: PEST Analizi. 4. Konu: İş (Rekabet) Çevresi Faktörlerinin Analizi: Beşli Güç Analizi ve Stratejik Gruplar. 5. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: FÜTZ Analizi. 6. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: Stratejik Maliyet Analizi ve Değer Zincirleri. 7. Konu: Sektör ve Rekabet Analizine İlişkin Uygulamalar. 8. Konu: Generic Rekabet Stratejileri, Dikey Bütünleşme Stratejileri ve Saldırgan/Savunmacı Stratejiler. 9. Konu: Pazarın Yapısına ve İşletmenin Durumuna Göre Stratejiler. 10. Konu: Çeşitlendirme Stratejileri ve Çok Yönlü Çeşitlenmiş İşletmelerde Stratejilerin Değerlendirilmesi. 11. Konu: Strateji Uygulama Süreci: Örgüt Yapısı, Örgüt Kültürü ve Liderlik. 12. Konu: Stratejik Sonuçların Değerlendirilmesi ve Kontrol. 13. Genel Tekrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Stratejik Yönetimin Temel Kavramları | |
3) | Stratejik vizyon geliştirme, hedefleri belirleme | |
4) | İşletme Çevresinin İncelenmesi:Makro Çevre Analizi | |
5) | İşletme Çevresinin Analizi: Rakip Çevre Analizi | |
6) | İç çevre analizi :Örgütsel Analiz | |
7) | Strateji Geliştirme:Durum Analizi | |
8) | Tekrar | |
9) | SWOT matrisi kullanarak alternatif stratejiler oluşturma | |
10) | Jenerik rekabet stratejileri ve kooperatif stratejiler | |
11) | Kurumsal Stratejiler | |
12) | Uluslararası pazarlara giriş, denge ve tasarruf stratejileri. | |
13) | Portföy Analizi | |
14) | Genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Required Texts: Crafting & Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage (2011, 18th edition) Arthur A. Thompson, J.E. Gamble ve A.J. Strictland, McGraw-Hill. Strategic Management and Business Policy (2008, 11th edition) by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | İşletmelerde Stratejik Yönetim (2004) by Hayri Ülgen and S. Kadri Mirze, Literatür Yayıncılık, İstanbul. Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası (2003, 6. Baskı) by Ömer Dinçer, Beta Yayıncılık. Financial Times, Fortune, Bloomberg Business Week, The Economist, Harvard Business Review, Business Strategy Review dergilerinin son sayıları ile Capital ve Infomag gibi Türkçe dergiler ile günlük gazetelerin ekonomi ve iş dünyası ile ilgili kısımları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 108 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 162 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |