SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4311 | Stratejik Yönetim | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET ERKUŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. HAVVA PINAR İMER Prof. Dr. AHMET ERKUŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Stratejik Yönetim dersi, bütünleştirici bir ders olarak katılımcılara tepe yönetimin karşılaşacağı karmaşık problemleri doğru bir şekilde tanımlayabilmelerine ve çözüm üretebilmelerine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Derste, iş yaşamına ait gerçek örnek olay analizleri üzerinde durularak katılımcıların bugüne kadar diğer derslerden (muhasebe, finans, pazarlama, vb.) elde ettikleri tüm fonksiyonel yeteneklerini bir araya getirebilmeleri ve gerçek iş yaşamına ait örgütsel sorunlara çözümler üretebilmeleri hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Stratejik yönetimin kurumlar açısından önemini ve gerekliliğini bilir. 2. Kurumların aldığı stratejik kararları anlayabilir ve stratejik planlama yapma becerisine sahip olabilir. 3. Stratejilerin oluşturulması amacı ile iç ve dış çevre analizlerini yapabilir. 4. Strateji oluşturma ve uygulama ile ilgili temel kavramları, ilkeleri ve uygulamaları açıklayabilir. 5. Farklı bakış açılarıyla stratejiler oluşturulabilir ve uygulanmasına ilişkin bilgileri kullanabilir. 6. Stratejik yönetim bakış açısıyla gerçek hayattaki şirketleri analiz edebilir, değerlendirebilir ve yaratıcı çözümler geliştirebilir. |
1. Konu: Stratejik Yönetim Sürecine Genel Bir Bakış 2. Konu: Stratejik Vizyon, Misyon ve Amaçların Belirlenmesi. 3. Konu: Küresel ve Ulusal Çevre Faktörlerinin Analizi: PEST Analizi. 4. Konu: İş (Rekabet) Çevresi Faktörlerinin Analizi: Beşli Güç Analizi ve Stratejik Gruplar. 5. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: FÜTZ Analizi. 6. Konu: İşletme ve Dış Çevre Etkileşimi: Stratejik Maliyet Analizi ve Değer Zincirleri. 7. Konu: Sektör ve Rekabet Analizine İlişkin Uygulamalar. 8. Konu: Generic Rekabet Stratejileri, Dikey Bütünleşme Stratejileri ve Saldırgan/Savunmacı Stratejiler. 9. Konu: Pazarın Yapısına ve İşletmenin Durumuna Göre Stratejiler. 10. Konu: Çeşitlendirme Stratejileri ve Çok Yönlü Çeşitlenmiş İşletmelerde Stratejilerin Değerlendirilmesi. 11. Konu: Strateji Uygulama Süreci: Örgüt Yapısı, Örgüt Kültürü ve Liderlik. 12. Konu: Stratejik Sonuçların Değerlendirilmesi ve Kontrol. 13. Genel Tekrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Stratejik Yönetimin Temel Kavramları | |
3) | Stratejik vizyon geliştirme, hedefleri belirleme | |
4) | İşletme Çevresinin İncelenmesi:Makro Çevre Analizi | |
5) | İşletme Çevresinin Analizi: Rakip Çevre Analizi | |
6) | İç çevre analizi :Örgütsel Analiz | |
7) | Strateji Geliştirme:Durum Analizi | |
8) | Tekrar | |
9) | SWOT matrisi kullanarak alternatif stratejiler oluşturma | |
10) | Jenerik rekabet stratejileri ve kooperatif stratejiler | |
11) | Kurumsal Stratejiler | |
12) | Uluslararası pazarlara giriş, denge ve tasarruf stratejileri. | |
13) | Portföy Analizi | |
14) | Genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Required Texts: Crafting & Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage (2011, 18th edition) Arthur A. Thompson, J.E. Gamble ve A.J. Strictland, McGraw-Hill. Strategic Management and Business Policy (2008, 11th edition) by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | İşletmelerde Stratejik Yönetim (2004) by Hayri Ülgen and S. Kadri Mirze, Literatür Yayıncılık, İstanbul. Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası (2003, 6. Baskı) by Ömer Dinçer, Beta Yayıncılık. Financial Times, Fortune, Bloomberg Business Week, The Economist, Harvard Business Review, Business Strategy Review dergilerinin son sayıları ile Capital ve Infomag gibi Türkçe dergiler ile günlük gazetelerin ekonomi ve iş dünyası ile ilgili kısımları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 108 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 162 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |