İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA3711 | Operasyon Yönetimi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜ TURGUT Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | uzaktan eğitim kaynakları |
Dersin Amacı: | Bu ders, üretim ve hizmet firmalarının tasarımı, planlaması ve iyileştirilmesinin altında yatan temel kavramları inceler. Konular arasında strateji, tahmin, toplu planlama, dağıtım planlaması, envanter yönetimi, kuyruklama ve proje yönetimi yer alır. Bu derste, öğrenciler organizasyonlarda görülen farklı operasyonlara ve bunların stratejik düzeydeki önemlerine maruz kalırlar. Üretim ve hizmet operasyonları; planlama ve karar alma konularına özel vurgu yapılır. Öğrenciler, üretim ve hizmet sektörlerindeki farklılıkları ve her sektördeki rekabet silahlarını belirleyebileceklerdir. Verimliliği elde etmek için organizasyonun herhangi bir düzeyinde operasyonları tasarlayabilir, değiştirebilir veya basitleştirebilirler. Operasyonel düzeyde üretim yönetimi kararlarında kullanılan temel araçlar öğrencilere tanıtılır. Bu araçlar tahmin, dağıtım planlaması, envanter yönetimi, kuyruklama sorunları ve proje yönetimini çözmek için kullanılır. Öğrencilerin bazı ödevlerde bilgisayarı kullanmaları beklenir. Öğrenciler, pazarda başarılı olmak için Konum ve Düzen tasarım kararlarının yanı sıra proje yönetiminin önemini anlayacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda şunları yapabileceksiniz: -Hizmet ve üretim süreçleri arasında ayrım yapmak; -Temel rekabet stratejilerini listelemek; -Kapasiteyi ölçmek ve planlamak; -Talep tahmini, iş ve tedarik planlaması, stok kontrolü ve yönetimi yapmak; -Yeni bir ürün veya hizmet oluşturmada gerekli aşamaları gerçekleştirmek; -Proje yönetimi adımlarını belirlemek ve kontrol etmek. |
Operasyon Yönetimi ve Operasyonlar Strateji açıklaması. Bu tür mal ve hizmet tasarımı, süreç tasarımı, konumu ve yerleşimi, kapasite yönetimi, envanter yönetimi, yalın yönetim, reklam kalitesi gibi işlemleri yönetiminde temel konular, tartışılması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrenci Karşılama Operasyon Yönetimi Nedir? Ders içeriğinin tartışılması | |
2) | Ürün vs Hizmet Operasyon Stratejisi | 1. ve 2. Chapterları okuyun |
3) | Tahmin (modeller ve testler) | Bölüm 4'ü okuyun |
4) | Ürün ve Hizmet Tasarımı | 5. Bölümü Okuyun |
5) | Kalite | Bölüm 6'yı okuyun |
6) | Süreç Stratejileri ve Kapasite Planlaması | Bölüm 7, 7a'yı okuyun |
7) | Lokasyon Seçimi | 8. Bölümü Oku |
8) | Vize Sınavı Haftası | |
9) | Düzen Modelleri | 9. Bölümü Okuyun |
10) | Tedarik zinciri yönetimi | 11. Bölümü Okuyun |
11) | Stok Yönetimi | 12. Bölümü Okuyun |
12) | Toplu Planlama ve Kaynak Modelleri | 14. Bölümü Okuyun |
13) | Proje Yönetimi | Bölüm 3'ü okuyun |
14) | Yalın Operasyonlar ve Sürdürülebilirlik | 16. Bölümü Okuyun |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook/Ders kitabı: Heizer, J, B. Render, and C. Munson, Operations Management, 14 Ed., Pearson Education, 2024. (https://mlm.pearson.com/enrollment/gunalay20664) Supplementary Texts/Tamamlayıcı Metinler: -Collier and Evans 2017. Operations and Supply Chain Management, 6th Cengage. (available bookstore, online text). -Russel and Taylor, Operations and Supply Chain Management, 8thEdition Wiley. (available bookstore) -Stevenson W. L., Operations Management, 9th Ed., McGraw Hill, 2007. -Chase and Jacobs, Operations and Supply Chain Management: The Core, 3rd Edition (available bookstore) -Krajewski L. J., Ritzman L. P., Operations Management, 7th Ed., Pearson, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 64 |
Sunum / Seminer | 4 | 12 |
Proje | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 123 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | 2 |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | 3 |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | 2 |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | 2 |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | 1 |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | 1 |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 1 |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | 1 |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |