İŞLETME | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA3464 | Yönetim Bilimi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY Dr. Öğr. Üyesi LEVENT AKSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Excel veya spreadsheet kullanımı ile ilgili web siteleri ve Solver eklentisi bilgisi. |
Dersin Amacı: | Bu, uygulamalı matematiksel araçlar kullanarak karmaşık problemlere disiplinler arası bir yaklaşım olan Operasyon Araştırması konusuna giriş niteliğinde bir derstir. Operasyon Araştırması (OR) ve Yönetim Bilimi (MS) sıklıkla eş anlamlı olarak kullanılır. Bu derste özellikle iş ve lojistik problemlerine yoğunlaşacağız ve modellemenin önemini vurgulayacağız. Laboratuvar seanslarında öğrencilere elektronik tablo programları kullanarak iş problemlerinin matematiksel modellerini oluşturmaları konusunda yardımcı olunur. Öğrencilere ayrıca doğrusal programlama, grafik teorisi, çok kriterli karar verme ve simülasyon gibi temel OR teknikleri tanıtılacaktır. Ders uygulama odaklıdır ve öğrencilerin modelleme uygulamalarında elektronik tablo programlarını (örneğin MS Excel, Openoffice Hesap Makinesi, vb.) kullanmalarına izin vererek bilgisayar becerilerini geliştirir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kursun sonunda şunları yapacaksınız: 1. Yönetim biliminin prensiplerini ve lojistik operasyonlarına nasıl uygulandığını anlamak; 2. Lojistik problemlerde karar alma ve problem çözmeye nicel yöntemler uygulamak; 3. Doğrusal programlama problemlerini çözmek için yazılım araçlarını kullanmak; 4. Lojistikte optimizasyon modellerinin sonuçlarını analiz edebilmek ve değerlendirebilmek; 5. Tesis yeri, ulaşım rotası ve envanter yönetimi dahil olmak üzere gerçek dünya lojistik problemlerine optimizasyon tekniklerini uygulamak. |
Yöneylem Araştırması ve modelleme açıklaması tanıtılmaktadır. Tartışılan konular arasında: Böyle Doğrusal Programlama, Tamsayılı Programlama, Çok kriterli programlama ve Olasılıksal modelleme araçları, simülasyon ve kuyruk gibi Deterministik modeller. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon Ders İncelemesi Beklentiler | |
2) | Modelleme nedir? | Chp 1 |
3) | Doğrusal Programlama Modelleri | Chp 2 |
4) | LP modellerini çözmek için bilgisayar kullanımı | Chp 3 |
5) | Farklı problemlerde kullanılan LP modelleri | Chp 4 |
6) | Tamsayı Programlama Modelleri | Chp 5 |
7) | Ağ Modelleri | Chp 7 |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Tedarik Zinciri Modelleri | Chp 6 |
10) | Taşıma Modelleri | Chp 6 |
11) | Çok Kriterli Karar Modelleri | Chp 9 |
12) | Olasılıksal Modeller | Chp 11 |
13) | Simülasyon | Chp 14 |
14) | Envanter Modelleri | Chp 16 ve notlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook/Ders kitabı: Taylor B.W., Introduction to Management Science, 12th or 13th Ed Pearson 2018 (Available e.g., at www.akademikitabevi.com or www.caglayan.com) There are several other books that cover the subject (some of these are)/Konuyu ele alan birkaç kitap daha var (bunlardan bazıları şunlardır): Textbook/Ders kitabı: -Winston & Albright, Practical Management Science, 5th Ed Cengage, 2016. -Render B., Stair R. M., Hanna M.E., Quantative Analysis for Management, 9th Edition, Prentice Hall, 2006. -Moore JH, Weatherford LR, Decision Modeling with Microsoft Excel, 6th edition, Prentice Hall, 2001. -Hillier, FS and Hillier, MS 2008. Introduction to Management Science: A Modeling and Case Studies Approach with Spreadsheets, 3rd Ed., McGraw Hill. -Powell S. G., Baker K. R., Management Science: The art of modeling with spreadsheets, 2nd ed. Wiley, 2009. -Williams T., Management Science in Practice, Wiley, 2008. Some of the more advanced books in the subject are/Konuyla ilgili daha ileri düzeydeki kitaplardan bazıları şunlardır: -Anderson, Sweeney, and Williams, An Introduction to MANAGEMENT SCIENCE, Thompson-South Western, 2003. -Hillier FS, Lieberman GJ, Introduction to Operations Research, 7th edition, McGraw-Hill, 2001. -Winston WL, Introduction to Mathematical Programming Applications and Algorithms, 4th edition, 2003. Web-sites (Spreadsheet tutorials)/Web siteleri (E-tablo eğitimleri): https://www.coursera.org/courses?query=spreadsheet / http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061831141033.aspx http://www.tutorialsforopenoffice.org/category_index/spreadsheet.html https://www.youtube.com/watch?v=K4QkLA3sT1o (one of many tutorials on Excel solver)/(Excel çözücüsüyle ilgili birçok öğreticiden biri) |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 56 |
Ödevler | 5 | 15 |
Ara Sınavlar | 7 | 42 |
Final | 7 | 42 |
Toplam İş Yükü | 197 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | Teorik yaklaşımları ve karşı argümanları tüm detayları ile kavramak | |
4) | Yaşam boyu öğrenme farkındalığını kazanmak ve lisans üstü eğitime başlayacak yeterliliğe sahip olmak | |
5) | Proje planlamasında teorik kavramları uygulayabilmek | |
6) | Farklılıkları kabul ederek etkin iletişim kurabilmek ve uyumlu takım çalışması yürütmek | |
7) | İş ortamında verimlilik oranını arttırmak | |
8) | Belirsizlik karşısında yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretmek | |
9) | İş hayatında mevcut fırsat ve tehditleri anlamaya yönelik araştırma yaparak bilgi toplayabilmek | |
10) | Küreselleşmenin iş ve toplum hayatının üzerindeki etkileri bilerek karar almak | |
11) | Dijital çağın yetkinliklerine sahip olmak, gerekli teknolojiyi kullanabilmek | |
12) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | |
13) | Yönetici nitelik ve yetkinliklerine sahip olmak | |
14) | İş hayatındaki faaliyetlerinin hukuksal ve etik sonuçlarını bilerek karar almak | |
15) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek |