İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT4051 | Röleve Çizim | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EFSUN EKENYAZICI GÜNEY |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. MÜGE ALSANCAK FIRTINA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders kentsel ortamlar, binalar, iç mekanlar ve mobilyalar için grafik belgeleme metodolojilerinin teorisini ve uygulamasını inceleyecektir. Tarihi binalar da dikkate alınacaktır ancak odak noktası çağdaş binaların ölçülü çizimidir. Bu yüz yüze bir stüdyo dersi olduğundan, öğrenciler elle ölçüm yapmayı, taslak çizmeyi, eskiz planı hazırlamayı, binaları analiz etmeyi ve bitmiş CAD çizimleri üretmeyi öğreneceklerdir. Bunlara ek olarak lazer taramayı da içeren dijital ölçüm teknikleri de öğretilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersin sonunda öğrenciler: 1. Rölöve konusunun kökenlerini anlar ve alanın yıllar içinde nasıl geliştiği hakkında bilgi sahibi olur; 2. Rölövenin iç mimarlık disiplini açısından önemini ve yerini kavrar; 3. Rölöve teorisinin hem çağdaş hem de tarihi binaları ölçme şeklimizi nasıl etkilediğini keşfeder; 4. Tarihi yapıların rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin temellerini kavrar ve bunların rölöve çizimlerini üreterek çağdaş iç mekanlara yönelik proje önerileri sunma becerisi kazanır; 5. Binaları ve iç mekanları ölçmenin hem geleneksel, hem elektronik hem de optik araçlarına aşina olur; 6. Ölçümleri yorumlar ve bunları plan, kesit ve görünüşlere dönüştürür; 7. Hem iç hem de dış mekanları belgelemek için etkili elle ölçüm tekniklerini kullanır; 8. Optik ve dijital ölçüm tekniklerinin sağladığı olanakları keşfeder; 9. Fotoğraflardan plan çizmenin temellerini anlar. |
Bu ders rölöve konusunun teorisi ve tarihçesi, manuel ölçme ilkeleri, optik ve/veya elektronik aletlerle ölçme ve fotoğraflardan ölçülü çizim üretme konularına odaklanır. Haftalık olarak yüz yüze yapılan sunumlara ek olarak bazı haftalarda stüdyoda yapılan egzersizlerinden ve konuk konuşmacı sunumlarından oluşur. öğrenciler stüdyo egzersizlerinin yanı sıra verilen çizim ve okuma ödevlerinden sorumludur. Öğrencilerin dersin tüm bölümlerine katılmaları/takip etmeleri gerekmektedir. Dersin Öğretim yöntemleri Örnek Olay İnceleme, Saha Çalışması, Proje Hazırlama, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Konuk / Uzman Daveti, Anlatım, Okuma, Gözlem, Tartışma, Bireysel Çalışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Programının İncelenmesi ve Oryantasyon | Yok |
2) | Çağdaş binaları ölçmek ve ölçtüğünüzü çizmek: Üçgenleme Egzersiz 1 (Stüdyoların incelenmesi) | Okuma: “Measured and Drawn” pp. 1-10 |
3) | Yaparak öğrenme: Rölöve egzersizi yapmak için stüdyoda buluşulur (iki kişilik gruplar halinde) Egzersiz 2 (BAU Kuzey Kampüs odalarından/stüdyolarından birinin iç mekanlarının rölövesi) | Okuma: D. D. Andrews, Bill Blake, Tom Cromwell, s. 40-67 |
4) | Yaparak öğrenme Egzersiz 1 ve 2'nin kontrolü ve eleştirisi | Okuma: Peter Swallow, David Watt, Robert Ashton, s. 22-67 |
5) | Alanların, arazilerin ve geniş alanların ölçümü | Okuma: “Measured and Drawn” pp. 24-26 |
6) | Saha araştırması, saha araştırmasının çizimi | Egzersiz 3 (Çizim ödevi: Yaşadığınız yeri ölçme) |
7) | Mobilya ölçümü Egzersiz 3’ün kontrolü ve eleştirisi | |
8) | VİZE | Ders tekrarı ve Vize hazırlıkları |
9) | Fotoğraflardan rölöve Egzersiz 4 | Okuma: “Multi-light Imaging” |
10) | Arkeolojik alanların ve tarihi binaların rölövesi Egzersiz 5 | Okuma: “Graphical and Plane Table Survey of Archaeological Earthworks” |
11) | Yeni sınırlar (3D tarayıcılar, artırılmış gerçeklik araştırması vb.) Egzersiz 4 ve 5'in kontrolü ve eleştirisi | Okuma: “Comparison Between Laser Scanning and Automated 3d Modelling Techniques to Reconstruct Complex and Extensive Cultural Heritage Areas” |
12) | Davetli sunumu | Final Hazırlıkları |
13) | Final Teslimleri ve Öğrenci Sunumları | Final Raporu teslimine hazırlık |
14) | Final Sunumları | Final Raporu teslimine hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Akboy-İlk, Serra. "Crafting the Architectural Measured Drawings." The Plan Journal 2 (1): 39-61, 2017 2. Anon. 3D Laser Scanning for Heritage Advice and Guidance on the Use of Laser Scanning in Archaeology and Architecture. English Heritage, 2018. 3. Anon. BIM for Heritage: Developing a Historic Building Information Model. English Heritage, 2017. 4. Anon. Graphical and Plane Table Survey of Archaeological Earthworks. English Heritage, 2002. 5. Andrews, David, and Jon Bedford. Measured and Drawn: Techniques and Practice for the Metric Survey of Historic Buildings. Second Edition. English Heritage, 2013. 6. Bryan, Paul, et al. Metric Survey Specifications for Cultural Heritage. English Heritage, 2013. 7. Fassi, Francesco, et al. "Comparison between laser scanning and automated 3d modelling techniques to reconstruct complex and extensive cultural heritage areas." International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences 5 (2013): W1. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 5 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 1 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 2 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 2 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 2 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 5 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 1 |